Avaliação institucional como instrumento de regulação superior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Cristiane Mendes Negreiro
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16533
Resumo: This investigation purported to assess the significance of college evaluations as set forth by law #10.861/2004 that established the National System for the Evaluation of Upper Education (SINAES, for Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior). In addition to promoting the evaluation of the institutions of upper education as well as that of the courses and students in an effort to improve the quality of education, SINAES also seeks to procure the needed data for regulating processes and state supervision. This study was grounded on the theories of educational evaluation developed over the last 90 years. The source of information was collected from legal texts published in the official state journal Diário Oficial da União between 2004 and 2008 which are available on-line on the page of the Secretary of Education. The method of analysis that was adopted herein combined documental analysis procedures and content which identified the existence of rhetoric defining the conceptual betterment of education. Throughout the text however, there seemed to be a strong bias favoring the use of the evaluation as a regulatory instrument rather than for the improvement of educational standards. This investigation concludes that the evaluation is imposed upon the institutions as a form of oversight and a means of regulating education. Also, whether the self evaluation will serve to improve the academic standards or will be adopted merely to abide by the law depends solely upon the particular interests of each institution
id PUC_SP-1_d5aca87826597f98259ea37102f53269
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/16533
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Sousa, Clarilza Prado dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4231450Z8Souza, Cristiane Mendes Negreiro2016-04-28T20:57:57Z2009-07-202009-06-01Souza, Cristiane Mendes Negreiro. Avaliação institucional como instrumento de regulação superior. 2009. 94 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16533This investigation purported to assess the significance of college evaluations as set forth by law #10.861/2004 that established the National System for the Evaluation of Upper Education (SINAES, for Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior). In addition to promoting the evaluation of the institutions of upper education as well as that of the courses and students in an effort to improve the quality of education, SINAES also seeks to procure the needed data for regulating processes and state supervision. This study was grounded on the theories of educational evaluation developed over the last 90 years. The source of information was collected from legal texts published in the official state journal Diário Oficial da União between 2004 and 2008 which are available on-line on the page of the Secretary of Education. The method of analysis that was adopted herein combined documental analysis procedures and content which identified the existence of rhetoric defining the conceptual betterment of education. Throughout the text however, there seemed to be a strong bias favoring the use of the evaluation as a regulatory instrument rather than for the improvement of educational standards. This investigation concludes that the evaluation is imposed upon the institutions as a form of oversight and a means of regulating education. Also, whether the self evaluation will serve to improve the academic standards or will be adopted merely to abide by the law depends solely upon the particular interests of each institutionEste trabalho tem como objetivo investigar qual o significado da avaliação de instituições presente na legislação proposta para a educação superior, a partir da Lei nº. 10.861/2004, que instituiu o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES), no qual a avaliação tem como finalidade tanto promover a avaliação de Instituições, cursos e estudantes para melhoria da qualidade da educação como subsidiar os processos de regulação e supervisão pelo Estado. O estudo fundamentou-se nas teorias de avaliação educacional desenvolvida nos últimos 90 anos. Tomou-se como fonte os textos legais publicados no Diário Oficial da União, disponíveis on-line, na página do Ministério da Educação. O período de investigação delimitado foi de 2004 a 2008 e o método de análise utilizado combinou procedimentos de análise documental e de conteúdo. A análise dos documentos identificou a presença de um discurso de concepção formativa da avaliação, mas sobre o qual parece predominar a função regulatória do uso da avaliação. Conclui-se que a avaliação é imposta às instituições com caráter fiscalizador, tendo em vista que é meio para regularizar a oferta do ensino pelas instituições e o seu caráter formativo vai depender do interesse particular da instituição no cumprimento da sua auto-avaliação que está prevista na leiapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32738/Cristiane%20Mendes%20Negreiro%20Souza.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaAvaliação institucionalEducação superiorUniversidades e faculdades -- AvaliacaoEnsino superior -- AvaliacaoInstitutional evaluationUpper educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALAvaliação institucional como instrumento de regulação superiorinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCristiane Mendes Negreiro Souza.pdf.txtCristiane Mendes Negreiro Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain192700https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16533/3/Cristiane%20Mendes%20Negreiro%20Souza.pdf.txt7e4a670b682e74e46951b6185981af4dMD53ORIGINALCristiane Mendes Negreiro Souza.pdfapplication/pdf440443https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16533/1/Cristiane%20Mendes%20Negreiro%20Souza.pdf90047b00d5ecdc9df02c1be33a1651b9MD51THUMBNAILCristiane Mendes Negreiro Souza.pdf.jpgCristiane Mendes Negreiro Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16533/2/Cristiane%20Mendes%20Negreiro%20Souza.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/165332022-04-27 16:36:17.563oai:repositorio.pucsp.br:handle/16533Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T19:36:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Avaliação institucional como instrumento de regulação superior
title Avaliação institucional como instrumento de regulação superior
spellingShingle Avaliação institucional como instrumento de regulação superior
Souza, Cristiane Mendes Negreiro
Avaliação institucional
Educação superior
Universidades e faculdades -- Avaliacao
Ensino superior -- Avaliacao
Institutional evaluation
Upper education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
title_short Avaliação institucional como instrumento de regulação superior
title_full Avaliação institucional como instrumento de regulação superior
title_fullStr Avaliação institucional como instrumento de regulação superior
title_full_unstemmed Avaliação institucional como instrumento de regulação superior
title_sort Avaliação institucional como instrumento de regulação superior
author Souza, Cristiane Mendes Negreiro
author_facet Souza, Cristiane Mendes Negreiro
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Sousa, Clarilza Prado de
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4231450Z8
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Cristiane Mendes Negreiro
contributor_str_mv Sousa, Clarilza Prado de
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação institucional
Educação superior
Universidades e faculdades -- Avaliacao
Ensino superior -- Avaliacao
topic Avaliação institucional
Educação superior
Universidades e faculdades -- Avaliacao
Ensino superior -- Avaliacao
Institutional evaluation
Upper education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
dc.subject.eng.fl_str_mv Institutional evaluation
Upper education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
description This investigation purported to assess the significance of college evaluations as set forth by law #10.861/2004 that established the National System for the Evaluation of Upper Education (SINAES, for Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior). In addition to promoting the evaluation of the institutions of upper education as well as that of the courses and students in an effort to improve the quality of education, SINAES also seeks to procure the needed data for regulating processes and state supervision. This study was grounded on the theories of educational evaluation developed over the last 90 years. The source of information was collected from legal texts published in the official state journal Diário Oficial da União between 2004 and 2008 which are available on-line on the page of the Secretary of Education. The method of analysis that was adopted herein combined documental analysis procedures and content which identified the existence of rhetoric defining the conceptual betterment of education. Throughout the text however, there seemed to be a strong bias favoring the use of the evaluation as a regulatory instrument rather than for the improvement of educational standards. This investigation concludes that the evaluation is imposed upon the institutions as a form of oversight and a means of regulating education. Also, whether the self evaluation will serve to improve the academic standards or will be adopted merely to abide by the law depends solely upon the particular interests of each institution
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-07-20
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-06-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T20:57:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Souza, Cristiane Mendes Negreiro. Avaliação institucional como instrumento de regulação superior. 2009. 94 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16533
identifier_str_mv Souza, Cristiane Mendes Negreiro. Avaliação institucional como instrumento de regulação superior. 2009. 94 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16533
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16533/3/Cristiane%20Mendes%20Negreiro%20Souza.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16533/1/Cristiane%20Mendes%20Negreiro%20Souza.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16533/2/Cristiane%20Mendes%20Negreiro%20Souza.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 7e4a670b682e74e46951b6185981af4d
90047b00d5ecdc9df02c1be33a1651b9
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799795983712780288