As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36688 |
Resumo: | This researches was performed in the form of academic work for Specialization Course conclusion and approaches the resulting implications of the National Curricular Directives about the course of PUC/SP’s education. Starting from the questioning about the determined changes by the National Curricular Directives for the teachers formation, initially sought to identify which alterations provoked in the curriculum with the implementation of the legislation. Initially, was necessary situate historically the path of the course of Education, in Brazil, based on the thought of Scheibe, Pepper, Libâneo, Aguiar, Bissoli Hisses, Paiva Bello, Martelli and Manchope, that subsidized theoretically the reflection. Later, upon performing a comparative analysis about the course of Education, the pedagogical project of the PUC/SP and the National Curricular Directives for the course of Education, was possible to prepare a critical analysis. This study allows us to assert that the National Curricular Directives ordered restrictions to the present model of course of Education, that, before of the implementation of the orientation, had a much more comprehensive formation than currently that offered at present. However, it is an initial analysis, based on questions about that thematic, that need new studies and discussions |
id |
PUC_SP-1_dd266eb4bbbf70a9382f2f51fe65a806 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/36688 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Carlini, Alda LuizaAraujo, Patrícia de2023-07-28T20:48:44Z2023-07-28T20:48:44Z2011-03-12Araujo, Patrícia de. As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP. 2011. Monografia de Especialização (Especialização em Magistério do Ensino Superior) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36688This researches was performed in the form of academic work for Specialization Course conclusion and approaches the resulting implications of the National Curricular Directives about the course of PUC/SP’s education. Starting from the questioning about the determined changes by the National Curricular Directives for the teachers formation, initially sought to identify which alterations provoked in the curriculum with the implementation of the legislation. Initially, was necessary situate historically the path of the course of Education, in Brazil, based on the thought of Scheibe, Pepper, Libâneo, Aguiar, Bissoli Hisses, Paiva Bello, Martelli and Manchope, that subsidized theoretically the reflection. Later, upon performing a comparative analysis about the course of Education, the pedagogical project of the PUC/SP and the National Curricular Directives for the course of Education, was possible to prepare a critical analysis. This study allows us to assert that the National Curricular Directives ordered restrictions to the present model of course of Education, that, before of the implementation of the orientation, had a much more comprehensive formation than currently that offered at present. However, it is an initial analysis, based on questions about that thematic, that need new studies and discussionsEsta pesquisa foi realizada na forma de trabalho acadêmico para conclusão de Curso de Especialização e aborda as implicações decorrentes das Diretrizes Curriculares Nacionais sobre o curso de Pedagogia da PUCSP. Partindo do questionamento sobre as mudanças determinadas pelas Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação de professores, inicialmente procurou-se identificar quais as alterações provocadas no currículo com a implementação da legislação. De início, foi necessário situar historicamente a trajetória do curso de Pedagogia, no Brasil, com base no pensamento de Scheibe, Pimenta, Libâneo, Aguiar, Bissoli Silva, Paiva Bello, Martelli e Manchope, que subsidiaram teoricamente a reflexão. Posteriormente, ao realizar uma análise comparativa sobre o curso de Pedagogia, o projeto pedagógico da PUC/SP e as Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de Pedagogia, foi possível elaborar uma análise crítica fundamentada. Este estudo permite afirmar que as Diretrizes Curriculares Nacionais determinaram restrições ao modelo vigente de curso de Pedagogia, que antes da implementação das orientações possuía uma formação muito mais abrangente que aquela oferecida atualmente. No entanto, trata-se de uma análise inicial, com base em questionamentos sobre essa temática, que necessitam de novos estudos e discussõesporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Magistério do Ensino SuperiorPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMDiretrizes curriculares nacionaisPedagogiaFormação de professoresNational curricular directivesEducationTeachers formationAs diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SPinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALPATRÍCIA DE ARAUJO.pdfapplication/pdf219736https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36688/1/PATR%c3%8dCIA%20DE%20ARAUJO.pdfa6868516ea44e342aa4ef263f8aacc83MD51TEXTPATRÍCIA DE ARAUJO.pdf.txtPATRÍCIA DE ARAUJO.pdf.txtExtracted texttext/plain75983https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36688/2/PATR%c3%8dCIA%20DE%20ARAUJO.pdf.txtdd9cdb2b49f29d0fd8e349f2e461d905MD52THUMBNAILPATRÍCIA DE ARAUJO.pdf.jpgPATRÍCIA DE ARAUJO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1391https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36688/3/PATR%c3%8dCIA%20DE%20ARAUJO.pdf.jpg6a09facbdb75a8ba99bd72b7b7581660MD53handle/366882023-07-29 01:08:16.866oai:repositorio.pucsp.br:handle/36688Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-29T04:08:16Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP |
title |
As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP |
spellingShingle |
As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP Araujo, Patrícia de CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM Diretrizes curriculares nacionais Pedagogia Formação de professores National curricular directives Education Teachers formation |
title_short |
As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP |
title_full |
As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP |
title_fullStr |
As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP |
title_full_unstemmed |
As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP |
title_sort |
As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP |
author |
Araujo, Patrícia de |
author_facet |
Araujo, Patrícia de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Carlini, Alda Luiza |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araujo, Patrícia de |
contributor_str_mv |
Carlini, Alda Luiza |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM Diretrizes curriculares nacionais Pedagogia Formação de professores National curricular directives Education Teachers formation |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diretrizes curriculares nacionais Pedagogia Formação de professores |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
National curricular directives Education Teachers formation |
description |
This researches was performed in the form of academic work for Specialization Course conclusion and approaches the resulting implications of the National Curricular Directives about the course of PUC/SP’s education. Starting from the questioning about the determined changes by the National Curricular Directives for the teachers formation, initially sought to identify which alterations provoked in the curriculum with the implementation of the legislation. Initially, was necessary situate historically the path of the course of Education, in Brazil, based on the thought of Scheibe, Pepper, Libâneo, Aguiar, Bissoli Hisses, Paiva Bello, Martelli and Manchope, that subsidized theoretically the reflection. Later, upon performing a comparative analysis about the course of Education, the pedagogical project of the PUC/SP and the National Curricular Directives for the course of Education, was possible to prepare a critical analysis. This study allows us to assert that the National Curricular Directives ordered restrictions to the present model of course of Education, that, before of the implementation of the orientation, had a much more comprehensive formation than currently that offered at present. However, it is an initial analysis, based on questions about that thematic, that need new studies and discussions |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-03-12 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-07-28T20:48:44Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-07-28T20:48:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Araujo, Patrícia de. As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP. 2011. Monografia de Especialização (Especialização em Magistério do Ensino Superior) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36688 |
identifier_str_mv |
Araujo, Patrícia de. As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP. 2011. Monografia de Especialização (Especialização em Magistério do Ensino Superior) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36688 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Magistério do Ensino Superior |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36688/1/PATR%c3%8dCIA%20DE%20ARAUJO.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36688/2/PATR%c3%8dCIA%20DE%20ARAUJO.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36688/3/PATR%c3%8dCIA%20DE%20ARAUJO.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a6868516ea44e342aa4ef263f8aacc83 dd9cdb2b49f29d0fd8e349f2e461d905 6a09facbdb75a8ba99bd72b7b7581660 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277976225775616 |