Racismo, preconceito e discriminação: concepções de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Risomar Alves dos
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16266
Resumo: This study has the objective to apprehend how last year undergraduate students of a Pedagogy course, in the city of São Paulo, understand racism, prejudice and discrimination in teacher education and professional development. The theoretical framework was based on teacher education researchers, such as: André (1999), Candau (2002), Imbernón (2002), Garcia (1999) as well as on researchers who discuss racism and discrimination, such as: Guimarães (2002), Cavalleiro (2003), Munanga (1999) and Jones (1973). The methodological procedures included: a questionnaire in the beginning of the study, field notes and an intensive interview with a simulation teaching case. The content analysis made it possible to organize data in three topics: the participants´ view of racism; education for the diversity; underlying conceptions about the diversity: the place of black race. The results disclosed that the participants have a critical view of racism, prejudice and discrimination, understanding them as barrier to respectful relations between the many social groups. They suggest that education and education for the diversity may be the human solution to valuation of different cultures and groups. Further, they emphasize racist behavior still persisting in the 21st century is unacceptable . My conclusion at the end of this research is that we still have a long way to achieve an educational system that is built upon equality, in which becomes possible the construction of a multi-cultural and multi-racial society
id PUC_SP-1_e196b401693ae016f6292fce8659973a
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/16266
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling André, Marli Eliza Dalmazo Afonso deSantos, Risomar Alves dos2016-04-28T20:57:07Z2007-03-262007-02-12Santos, Risomar Alves dos. Racismo, preconceito e discriminação: concepções de professores. 2007. 120 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16266This study has the objective to apprehend how last year undergraduate students of a Pedagogy course, in the city of São Paulo, understand racism, prejudice and discrimination in teacher education and professional development. The theoretical framework was based on teacher education researchers, such as: André (1999), Candau (2002), Imbernón (2002), Garcia (1999) as well as on researchers who discuss racism and discrimination, such as: Guimarães (2002), Cavalleiro (2003), Munanga (1999) and Jones (1973). The methodological procedures included: a questionnaire in the beginning of the study, field notes and an intensive interview with a simulation teaching case. The content analysis made it possible to organize data in three topics: the participants´ view of racism; education for the diversity; underlying conceptions about the diversity: the place of black race. The results disclosed that the participants have a critical view of racism, prejudice and discrimination, understanding them as barrier to respectful relations between the many social groups. They suggest that education and education for the diversity may be the human solution to valuation of different cultures and groups. Further, they emphasize racist behavior still persisting in the 21st century is unacceptable . My conclusion at the end of this research is that we still have a long way to achieve an educational system that is built upon equality, in which becomes possible the construction of a multi-cultural and multi-racial societyEste estudo objetivou apreender como graduandos do último ano de um curso de Pedagogia da cidade de São Paulo compreendem o racismo, o preconceito e a discriminação na sua formação e atuação profissional. A fundamentação teórica apoiou-se em autores que discutem a formação de professores como: André (1999), Candau (2002), Imbernón (2002), Garcia (1999) e o tema racismo e discriminação como: Guimarães (2002), Cavalleiro (2003), Munanga (1999) e Jones (1973). Os procedimentos metodológicos incluíram: questionário, entrevista semi-estruturada e um caso de ensino. A análise de conteúdo possibilitou organizar os dados em três eixos temáticos: o racismo do ponto de vista dos pesquisados; a formação para a diversidade: concepções subjacentes e concepções acerca da diversidade: o lugar da raça negra. Os resultados revelaram que os participantes têm uma visão crítica a respeito do racismo, do preconceito e da discriminação, compreendendo-os como impedimento de relações respeitosas entre os vários grupos sociais. Apontam que a educação e a formação voltadas para a diversidade pode ser a saída para a valorização das diferentes culturas e grupos humanos. Destacam, também, como inaceitável que práticas racistas sejam cometidas em pleno século XXI. Concluo com essa pesquisa ainda ser longo o caminho a percorrer, para uma educação que considere a igualdade na diferença, tornando possível a construção de uma sociedade pluricultural e multiracialConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32474/RISOMAR%20ALVES%20DOS%20SANTOS.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaRacismoPreconceitoDiscriminaçãoFormação de ProfessoresProfessores -- Formacao profissionalDiscriminacaoPreconceitos e antipatiasRacismo -- BrasilRacismPrejudiceDiscriminationTeacher education and racismEducation for the diversityProspective teacher conceptionsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAORacismo, preconceito e discriminação: concepções de professoresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRISOMAR ALVES DOS SANTOS.pdf.txtRISOMAR ALVES DOS SANTOS.pdf.txtExtracted texttext/plain275403https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16266/3/RISOMAR%20ALVES%20DOS%20SANTOS.pdf.txt2cb98396c7e0b5aa8bfd354a9253e19fMD53ORIGINALRISOMAR ALVES DOS SANTOS.pdfapplication/pdf685763https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16266/1/RISOMAR%20ALVES%20DOS%20SANTOS.pdf3c73a20e032550e73c39cae68d6e4a25MD51THUMBNAILRISOMAR ALVES DOS SANTOS.pdf.jpgRISOMAR ALVES DOS SANTOS.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3229https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16266/2/RISOMAR%20ALVES%20DOS%20SANTOS.pdf.jpg80a7654f510ae664a393b3c2b60b7d80MD52handle/162662022-04-27 16:03:43.154oai:repositorio.pucsp.br:handle/16266Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T19:03:43Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Racismo, preconceito e discriminação: concepções de professores
title Racismo, preconceito e discriminação: concepções de professores
spellingShingle Racismo, preconceito e discriminação: concepções de professores
Santos, Risomar Alves dos
Racismo
Preconceito
Discriminação
Formação de Professores
Professores -- Formacao profissional
Discriminacao
Preconceitos e antipatias
Racismo -- Brasil
Racism
Prejudice
Discrimination
Teacher education and racism
Education for the diversity
Prospective teacher conceptions
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Racismo, preconceito e discriminação: concepções de professores
title_full Racismo, preconceito e discriminação: concepções de professores
title_fullStr Racismo, preconceito e discriminação: concepções de professores
title_full_unstemmed Racismo, preconceito e discriminação: concepções de professores
title_sort Racismo, preconceito e discriminação: concepções de professores
author Santos, Risomar Alves dos
author_facet Santos, Risomar Alves dos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv André, Marli Eliza Dalmazo Afonso de
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Risomar Alves dos
contributor_str_mv André, Marli Eliza Dalmazo Afonso de
dc.subject.por.fl_str_mv Racismo
Preconceito
Discriminação
Formação de Professores
Professores -- Formacao profissional
Discriminacao
Preconceitos e antipatias
Racismo -- Brasil
topic Racismo
Preconceito
Discriminação
Formação de Professores
Professores -- Formacao profissional
Discriminacao
Preconceitos e antipatias
Racismo -- Brasil
Racism
Prejudice
Discrimination
Teacher education and racism
Education for the diversity
Prospective teacher conceptions
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Racism
Prejudice
Discrimination
Teacher education and racism
Education for the diversity
Prospective teacher conceptions
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This study has the objective to apprehend how last year undergraduate students of a Pedagogy course, in the city of São Paulo, understand racism, prejudice and discrimination in teacher education and professional development. The theoretical framework was based on teacher education researchers, such as: André (1999), Candau (2002), Imbernón (2002), Garcia (1999) as well as on researchers who discuss racism and discrimination, such as: Guimarães (2002), Cavalleiro (2003), Munanga (1999) and Jones (1973). The methodological procedures included: a questionnaire in the beginning of the study, field notes and an intensive interview with a simulation teaching case. The content analysis made it possible to organize data in three topics: the participants´ view of racism; education for the diversity; underlying conceptions about the diversity: the place of black race. The results disclosed that the participants have a critical view of racism, prejudice and discrimination, understanding them as barrier to respectful relations between the many social groups. They suggest that education and education for the diversity may be the human solution to valuation of different cultures and groups. Further, they emphasize racist behavior still persisting in the 21st century is unacceptable . My conclusion at the end of this research is that we still have a long way to achieve an educational system that is built upon equality, in which becomes possible the construction of a multi-cultural and multi-racial society
publishDate 2007
dc.date.available.fl_str_mv 2007-03-26
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-02-12
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T20:57:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Santos, Risomar Alves dos. Racismo, preconceito e discriminação: concepções de professores. 2007. 120 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16266
identifier_str_mv Santos, Risomar Alves dos. Racismo, preconceito e discriminação: concepções de professores. 2007. 120 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16266
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16266/3/RISOMAR%20ALVES%20DOS%20SANTOS.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16266/1/RISOMAR%20ALVES%20DOS%20SANTOS.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16266/2/RISOMAR%20ALVES%20DOS%20SANTOS.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 2cb98396c7e0b5aa8bfd354a9253e19f
3c73a20e032550e73c39cae68d6e4a25
80a7654f510ae664a393b3c2b60b7d80
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277863624441856