O significado da experiência dos primeiros atendimentos clínicos para os estagiários de um curso de psicologia de uma universidade particular na cidade de São Paulo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15748 |
Resumo: | The present work has originated from the researcher professional experience as an university professor of the Psychology Graduation Course, supervising the beginning of clinic practice probationary period for many years. It casts light in the possibility to reflect about the passage ritual of the first clinical consultations, that embraces the psychologist profession. The work consists of addressing the meaning of this experience on clinical consultation beginner trainees. The method has a phenomenological approach, aiming to address the feelings related to the clinical practice beginning. The trainee has been considered as an actor of a historic-socio-political context in which he/she lives, stressing the process of their continuous formation present on their experience perceptions discourse. Four trainee-therapists from a private university Applied Psychology Center in the City of Sao Paulo have been interviewed. They were on the 4th and 5th year of the Psychology Graduation Course, taking care of the Service School users for the first time. The study has focused the complexity of the trainees strategies to deeply live the passage ritual and its importance for the profession beginning. In the individual plan, it has been noticed the influence of supervisors and professors models as an endorsement to face this moment. Finally, it has concluded that is important to think the psychologist on his/her formation as compromised agents with the social reality |
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The method has a phenomenological approach, aiming to address the feelings related to the clinical practice beginning. The trainee has been considered as an actor of a historic-socio-political context in which he/she lives, stressing the process of their continuous formation present on their experience perceptions discourse. Four trainee-therapists from a private university Applied Psychology Center in the City of Sao Paulo have been interviewed. They were on the 4th and 5th year of the Psychology Graduation Course, taking care of the Service School users for the first time. The study has focused the complexity of the trainees strategies to deeply live the passage ritual and its importance for the profession beginning. In the individual plan, it has been noticed the influence of supervisors and professors models as an endorsement to face this moment. Finally, it has concluded that is important to think the psychologist on his/her formation as compromised agents with the social realityIniciou-se esse trabalho a partir da experiência profissional do pesquisador como professora universitária no curso de Psicologia e que acompanha há vários anos estagiários no inicio da prática clinica, trazendo à luz a possibilidade de refletirmos sobre o ritual de passagem dos primeiros atendimentos clínicos, e que abraça ser psicólogo com profissão. O trabalho consiste em evidenciar o significado dessa experiência de estagiários iniciantes em atendimentos clínicos. O método teve a perspectiva fenomenológica, visando destacar os sentimentos relacionados ao inicio da prática clínica como participante do contexto histórico-político-social em que vive. Destacando o processo de formação contínua do estagiário no discurso de suas percepções desta vivência. Foram entrevistados quatro estagiários-terapeutas de um Centro de Psicologia Aplicada de uma universidade particular da cidade de São Paulo, que freqüentavam o 4º e o 5º ano do curso de Psicologia, atendendo pela primeira vez os usuários do Serviço - Escola. O estudo focaliza a complexidade dos recursos utilizados pelos estagiários para vivenciar o ritual de passagem e a importância do refletir sobre essa entrada na profissão. A importância no pensar o psicólogo e a formação como agentes compromissados com a realidade social. No plano individual pôde-se notar a influência de modelos dos supervisores e professores como respaldo para enfrentar esse momentoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/31788/Rita%20Helena%20Cuce%20Nobre%20Gabriades.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia ClínicaPUC-SPBRPsicologiaEstagiários em atendimento clínicoEstagiários-terapeutasPsicologia -- Estudp e ensino (Estagio)Psicologos -- Formacao profissionalClinical consultation traineesTrainee-therapistsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAO significado da experiência dos primeiros atendimentos clínicos para os estagiários de um curso de psicologia de uma universidade particular na cidade de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRita Helena Cuce Nobre Gabriades.pdf.txtRita Helena Cuce Nobre Gabriades.pdf.txtExtracted texttext/plain208796https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15748/3/Rita%20Helena%20Cuce%20Nobre%20Gabriades.pdf.txtce652de1f58d2cf18a76c5e1221f09e6MD53ORIGINALRita Helena Cuce Nobre Gabriades.pdfapplication/pdf737342https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15748/1/Rita%20Helena%20Cuce%20Nobre%20Gabriades.pdfb07c08b4d810de238d4f54bc2ce2dd74MD51THUMBNAILRita Helena Cuce Nobre Gabriades.pdf.jpgRita Helena Cuce Nobre Gabriades.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3861https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15748/2/Rita%20Helena%20Cuce%20Nobre%20Gabriades.pdf.jpg119edb9cb164432e6be15011b2976a8eMD52handle/157482022-04-28 00:01:08.686oai:repositorio.pucsp.br:handle/15748Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T03:01:08Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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