O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perillo, Paula Adriana
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10175
Resumo: This paper develops a study about the didactic material elaborated by a private school system, based on the experience of one of its schools located in Pari, which is a neighborhood in the metropolitan region of São Paulo. For presenting uniqueness in its student body when compared with other schools, the research focuses initially on its local reality, analyzing the necessities and the existing practices when using this material in the classroom, with 5th to 7th grade students in Elementary School II. In the studied context there are two opposing forces: the curricular purpose of this teaching system presented in handouts configuring a standardization in the elaboration and proposition of the school curriculum, and a student body formed by foreign students, which presents a great ethnic cultural diversity, showing difficulties in expressing themselves in Portuguese as well as Brazilian students, who are the minority on this group. The argumentation of this study has been developed based on theorical support from authors as J. Gimeno Sacristán (1998, 1999, 2000, 2002, 2007), Paulo Freire (1981, 1982, 1996, 2000, 2001), Peter McLaren (1997, 2000), Michel Apple (2001, 2006), Antônio Flávio Moreira (1990, 2001, 2006), Tomaz Tadeu da Silva (2006, 2007). The study concludes there is a mismatch between the homogenizing didactic material and the cultural diversity found in the studied institution
id PUC_SP-1_e5eaabfabbb49c4d3d8bf81b65494c2a
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10175
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Ponce, Branca JuremaPerillo, Paula Adriana2016-04-27T14:32:38Z2009-11-112009-10-20Perillo, Paula Adriana. O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso. 2009. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10175This paper develops a study about the didactic material elaborated by a private school system, based on the experience of one of its schools located in Pari, which is a neighborhood in the metropolitan region of São Paulo. For presenting uniqueness in its student body when compared with other schools, the research focuses initially on its local reality, analyzing the necessities and the existing practices when using this material in the classroom, with 5th to 7th grade students in Elementary School II. In the studied context there are two opposing forces: the curricular purpose of this teaching system presented in handouts configuring a standardization in the elaboration and proposition of the school curriculum, and a student body formed by foreign students, which presents a great ethnic cultural diversity, showing difficulties in expressing themselves in Portuguese as well as Brazilian students, who are the minority on this group. The argumentation of this study has been developed based on theorical support from authors as J. Gimeno Sacristán (1998, 1999, 2000, 2002, 2007), Paulo Freire (1981, 1982, 1996, 2000, 2001), Peter McLaren (1997, 2000), Michel Apple (2001, 2006), Antônio Flávio Moreira (1990, 2001, 2006), Tomaz Tadeu da Silva (2006, 2007). The study concludes there is a mismatch between the homogenizing didactic material and the cultural diversity found in the studied institutionEste trabalho desenvolve um estudo sobre o material didático elaborado por uma Rede de Ensino privado, tendo como referência a experiência de uma das unidades que compõe essa rede, cuja localização é no bairro do Pari, região metropolitana de São Paulo. Por apresentar uma singularidade em seu corpo discente em relação às demais unidades, a pesquisa focaliza em primeiro plano a realidade local, analisando as necessidades e as práticas presentes no uso desse material em sala de aula, com alunos de 5ª a 7ª séries do Ensino Fundamental II. No contexto estudado ocorre o encontro de duas forças opostas: de um lado, a proposta curricular desse sistema de ensino apresentada de forma apostilada, configurando uma estandardização na elaboração e proposição do currículo escolar, do outro lado, um corpo discente formado por alunos estrangeiros, que apresenta uma grande diversidade étnico-cultural, demonstrando dificuldades no domínio da língua portuguesa e alunos brasileiros representando a minoria nessa agrupação. A argumentação desse estudo está desenvolvida com apoio teórico de autores como, J. Gimeno Sacristán (1998, 1999, 2000, 2002, 2007), Paulo Freire (1981, 1982, 1996, 2000, 2001), Peter McLaren (1997, 2000), Michel Apple (2001, 2006), Antônio Flávio Moreira (1990, 2001, 2006), Tomaz Tadeu da Silva (2006, 2007). O estudo conclui que há um desencontro entre o material didático homogeneizante e a diversidade cultural presente na instituição estudadaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22245/Paula%20Adriana%20Perillo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoCurrículoEstandardizaçãoDiversidade culturalColegio Santo Antonio do Pari (Sao Paulo, SP)Curriculos -- Planejamento -- Estudo de casosMaterial didaticoMulticulturalismoCurriculumStandardizationCultural diversityDidactic materialCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de casoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTPaula Adriana Perillo.pdf.txtPaula Adriana Perillo.pdf.txtExtracted texttext/plain187804https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10175/3/Paula%20Adriana%20Perillo.pdf.txt8d2bee06eaa92874cc689e5c21c5e5a0MD53ORIGINALPaula Adriana Perillo.pdfapplication/pdf3350966https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10175/1/Paula%20Adriana%20Perillo.pdf151480a431c3c0f2ca13d4f3830b6949MD51THUMBNAILPaula Adriana Perillo.pdf.jpgPaula Adriana Perillo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3530https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10175/2/Paula%20Adriana%20Perillo.pdf.jpg371910a4678e6be1d949aae9a735ba0eMD52handle/101752022-04-28 03:33:31.573oai:repositorio.pucsp.br:handle/10175Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T06:33:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso
title O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso
spellingShingle O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso
Perillo, Paula Adriana
Currículo
Estandardização
Diversidade cultural
Colegio Santo Antonio do Pari (Sao Paulo, SP)
Curriculos -- Planejamento -- Estudo de casos
Material didatico
Multiculturalismo
Curriculum
Standardization
Cultural diversity
Didactic material
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso
title_full O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso
title_fullStr O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso
title_full_unstemmed O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso
title_sort O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso
author Perillo, Paula Adriana
author_facet Perillo, Paula Adriana
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ponce, Branca Jurema
dc.contributor.author.fl_str_mv Perillo, Paula Adriana
contributor_str_mv Ponce, Branca Jurema
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Estandardização
Diversidade cultural
Colegio Santo Antonio do Pari (Sao Paulo, SP)
Curriculos -- Planejamento -- Estudo de casos
Material didatico
Multiculturalismo
topic Currículo
Estandardização
Diversidade cultural
Colegio Santo Antonio do Pari (Sao Paulo, SP)
Curriculos -- Planejamento -- Estudo de casos
Material didatico
Multiculturalismo
Curriculum
Standardization
Cultural diversity
Didactic material
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Curriculum
Standardization
Cultural diversity
Didactic material
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This paper develops a study about the didactic material elaborated by a private school system, based on the experience of one of its schools located in Pari, which is a neighborhood in the metropolitan region of São Paulo. For presenting uniqueness in its student body when compared with other schools, the research focuses initially on its local reality, analyzing the necessities and the existing practices when using this material in the classroom, with 5th to 7th grade students in Elementary School II. In the studied context there are two opposing forces: the curricular purpose of this teaching system presented in handouts configuring a standardization in the elaboration and proposition of the school curriculum, and a student body formed by foreign students, which presents a great ethnic cultural diversity, showing difficulties in expressing themselves in Portuguese as well as Brazilian students, who are the minority on this group. The argumentation of this study has been developed based on theorical support from authors as J. Gimeno Sacristán (1998, 1999, 2000, 2002, 2007), Paulo Freire (1981, 1982, 1996, 2000, 2001), Peter McLaren (1997, 2000), Michel Apple (2001, 2006), Antônio Flávio Moreira (1990, 2001, 2006), Tomaz Tadeu da Silva (2006, 2007). The study concludes there is a mismatch between the homogenizing didactic material and the cultural diversity found in the studied institution
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-11-11
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-10-20
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:32:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Perillo, Paula Adriana. O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso. 2009. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10175
identifier_str_mv Perillo, Paula Adriana. O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso. 2009. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10175
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10175/3/Paula%20Adriana%20Perillo.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10175/1/Paula%20Adriana%20Perillo.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10175/2/Paula%20Adriana%20Perillo.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 8d2bee06eaa92874cc689e5c21c5e5a0
151480a431c3c0f2ca13d4f3830b6949
371910a4678e6be1d949aae9a735ba0e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277864532508672