Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pommer, Wagner Marcelo
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11292
Resumo: This work presents a qualitative study guided by the question Is it possible High School students to make explicit knowledge on linear diofantine equations?', whose relevance is justified from researches as met in Lopes Junior (2005), revealing that High School students do not distinguish and they do not understand when the variable assumes discrete or continuous value, as well as for the fact that Discrete Mathematics are a relatively forgotten area on Pre-Universitary School, according to Brolezzi (1996) and Jurkiewicz (2004). This study particularizes Elementar Number Theory on High School, where researchers as Campbell and Zazkis (2002), Ferrari (2002) and Resende (2007) emphasizes that problem resolution activities, in an approach of concepts re-use as divisors and multiples, are propitious for heuristical development, in a complementary and interrelated approach to Algebra, in compliance with Maranhão, Machado e Coelho (2005). As methodological reference it was used Didactical Engineering, described in Artigue (1996), to elaborate, to apply and to analyze a didactical sequence. The written and oral manifestations indicated that High School students had developed strategies, operacionalizing the concepts of multiples and divisors, as well as had used the algebraic equation to search the whole solutions on the proposed problem situations, thus making explicit knowledge involving linear diofantine equations
id PUC_SP-1_e680de087893c1b3b395335ddb722b35
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11292
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Machado, Silvia Dias Alcântarahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4526545D2#Formacaoacademica/TitulacaoPommer, Wagner Marcelo2016-04-27T16:58:35Z2008-03-122008-02-13Pommer, Wagner Marcelo. Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio. 2008. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11292This work presents a qualitative study guided by the question Is it possible High School students to make explicit knowledge on linear diofantine equations?', whose relevance is justified from researches as met in Lopes Junior (2005), revealing that High School students do not distinguish and they do not understand when the variable assumes discrete or continuous value, as well as for the fact that Discrete Mathematics are a relatively forgotten area on Pre-Universitary School, according to Brolezzi (1996) and Jurkiewicz (2004). This study particularizes Elementar Number Theory on High School, where researchers as Campbell and Zazkis (2002), Ferrari (2002) and Resende (2007) emphasizes that problem resolution activities, in an approach of concepts re-use as divisors and multiples, are propitious for heuristical development, in a complementary and interrelated approach to Algebra, in compliance with Maranhão, Machado e Coelho (2005). As methodological reference it was used Didactical Engineering, described in Artigue (1996), to elaborate, to apply and to analyze a didactical sequence. The written and oral manifestations indicated that High School students had developed strategies, operacionalizing the concepts of multiples and divisors, as well as had used the algebraic equation to search the whole solutions on the proposed problem situations, thus making explicit knowledge involving linear diofantine equationsNeste trabalho apresento um estudo qualitativo orientado pela questão É possível a alunos do Ensino Médio explicitar conhecimentos sobre equações diofantinas lineares? , cuja relevância se justifica a partir de pesquisas como a de Lopes Junior (2005), revelando que alunos de Ensino Médio não distinguem e não compreendem quando a variável assume valor discreto ou contínuo, assim como pelo fato da Matemática Discreta ser uma área relativamente esquecida no Ensino Básico, conforme relatam Brolezzi (1996) e Jurkiewicz (2004). Este estudo particulariza como recorte a Teoria Elementar dos Números no Ensino Médio, onde pesquisadores como Campbell e Zazkis (2002), Ferrari (2002) e Resende (2007) ressaltam que atividades de resolução de problemas, num enfoque de re-utilização de conceitos como divisores e múltiplos, são propícias para o desenvolvimento de heurísticas, numa abordagem complementar e inter-relacionada com a Álgebra, em conformidade com Maranhão, Machado e Coelho (2005). Como referencial metodológico foi utilizada a Engenharia Didática, descrita em Artigue (1996), para elaborar, aplicar e analisar uma seqüência didática. As manifestações escritas e orais indicaram que os alunos do Ensino Médio desenvolveram estratégias, operacionalizando os conceitos de múltiplos e divisores, assim como utilizaram a escrita algébrica para a busca de soluções inteiras nas situações-problema propostas, explicitando assim conhecimentos envolvendo equações diofantinas linearesCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23541/Wagner%20Marcelo%20Pommer.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoMatemática discretaTeoria elementar dos númerosEquações diofantinas linearesEngenharia didáticaEducação algébricaMatematica (Ensino medio)Discrete matemhaticsElementar number theoryLinear diofantine equationDidactical engineeringAlgebric educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAEquações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTWagner Marcelo Pommer.pdf.txtWagner Marcelo Pommer.pdf.txtExtracted texttext/plain319410https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11292/3/Wagner%20Marcelo%20Pommer.pdf.txtc51e9e3c4dd2b6a8218199705e1a971cMD53ORIGINALWagner Marcelo Pommer.pdfapplication/pdf487457https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11292/1/Wagner%20Marcelo%20Pommer.pdf51f60af10d10bb565fcf24ce24ac1426MD51THUMBNAILWagner Marcelo Pommer.pdf.jpgWagner Marcelo Pommer.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4148https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11292/2/Wagner%20Marcelo%20Pommer.pdf.jpg16b39402e1ae7e0eb949a28c388ffab4MD52handle/112922022-04-28 06:14:43.653oai:repositorio.pucsp.br:handle/11292Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T09:14:43Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio
title Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio
spellingShingle Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio
Pommer, Wagner Marcelo
Matemática discreta
Teoria elementar dos números
Equações diofantinas lineares
Engenharia didática
Educação algébrica
Matematica (Ensino medio)
Discrete matemhatics
Elementar number theory
Linear diofantine equation
Didactical engineering
Algebric education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio
title_full Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio
title_fullStr Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio
title_full_unstemmed Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio
title_sort Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio
author Pommer, Wagner Marcelo
author_facet Pommer, Wagner Marcelo
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Machado, Silvia Dias Alcântara
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4526545D2#Formacaoacademica/Titulacao
dc.contributor.author.fl_str_mv Pommer, Wagner Marcelo
contributor_str_mv Machado, Silvia Dias Alcântara
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática discreta
Teoria elementar dos números
Equações diofantinas lineares
Engenharia didática
Educação algébrica
Matematica (Ensino medio)
topic Matemática discreta
Teoria elementar dos números
Equações diofantinas lineares
Engenharia didática
Educação algébrica
Matematica (Ensino medio)
Discrete matemhatics
Elementar number theory
Linear diofantine equation
Didactical engineering
Algebric education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Discrete matemhatics
Elementar number theory
Linear diofantine equation
Didactical engineering
Algebric education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This work presents a qualitative study guided by the question Is it possible High School students to make explicit knowledge on linear diofantine equations?', whose relevance is justified from researches as met in Lopes Junior (2005), revealing that High School students do not distinguish and they do not understand when the variable assumes discrete or continuous value, as well as for the fact that Discrete Mathematics are a relatively forgotten area on Pre-Universitary School, according to Brolezzi (1996) and Jurkiewicz (2004). This study particularizes Elementar Number Theory on High School, where researchers as Campbell and Zazkis (2002), Ferrari (2002) and Resende (2007) emphasizes that problem resolution activities, in an approach of concepts re-use as divisors and multiples, are propitious for heuristical development, in a complementary and interrelated approach to Algebra, in compliance with Maranhão, Machado e Coelho (2005). As methodological reference it was used Didactical Engineering, described in Artigue (1996), to elaborate, to apply and to analyze a didactical sequence. The written and oral manifestations indicated that High School students had developed strategies, operacionalizing the concepts of multiples and divisors, as well as had used the algebraic equation to search the whole solutions on the proposed problem situations, thus making explicit knowledge involving linear diofantine equations
publishDate 2008
dc.date.available.fl_str_mv 2008-03-12
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-02-13
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:58:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Pommer, Wagner Marcelo. Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio. 2008. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11292
identifier_str_mv Pommer, Wagner Marcelo. Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio. 2008. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11292
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11292/3/Wagner%20Marcelo%20Pommer.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11292/1/Wagner%20Marcelo%20Pommer.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11292/2/Wagner%20Marcelo%20Pommer.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv c51e9e3c4dd2b6a8218199705e1a971c
51f60af10d10bb565fcf24ce24ac1426
16b39402e1ae7e0eb949a28c388ffab4
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277867329060864