Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11292 |
Resumo: | This work presents a qualitative study guided by the question Is it possible High School students to make explicit knowledge on linear diofantine equations?', whose relevance is justified from researches as met in Lopes Junior (2005), revealing that High School students do not distinguish and they do not understand when the variable assumes discrete or continuous value, as well as for the fact that Discrete Mathematics are a relatively forgotten area on Pre-Universitary School, according to Brolezzi (1996) and Jurkiewicz (2004). This study particularizes Elementar Number Theory on High School, where researchers as Campbell and Zazkis (2002), Ferrari (2002) and Resende (2007) emphasizes that problem resolution activities, in an approach of concepts re-use as divisors and multiples, are propitious for heuristical development, in a complementary and interrelated approach to Algebra, in compliance with Maranhão, Machado e Coelho (2005). As methodological reference it was used Didactical Engineering, described in Artigue (1996), to elaborate, to apply and to analyze a didactical sequence. The written and oral manifestations indicated that High School students had developed strategies, operacionalizing the concepts of multiples and divisors, as well as had used the algebraic equation to search the whole solutions on the proposed problem situations, thus making explicit knowledge involving linear diofantine equations |
id |
PUC_SP-1_e680de087893c1b3b395335ddb722b35 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11292 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Machado, Silvia Dias Alcântarahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4526545D2#Formacaoacademica/TitulacaoPommer, Wagner Marcelo2016-04-27T16:58:35Z2008-03-122008-02-13Pommer, Wagner Marcelo. Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio. 2008. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11292This work presents a qualitative study guided by the question Is it possible High School students to make explicit knowledge on linear diofantine equations?', whose relevance is justified from researches as met in Lopes Junior (2005), revealing that High School students do not distinguish and they do not understand when the variable assumes discrete or continuous value, as well as for the fact that Discrete Mathematics are a relatively forgotten area on Pre-Universitary School, according to Brolezzi (1996) and Jurkiewicz (2004). This study particularizes Elementar Number Theory on High School, where researchers as Campbell and Zazkis (2002), Ferrari (2002) and Resende (2007) emphasizes that problem resolution activities, in an approach of concepts re-use as divisors and multiples, are propitious for heuristical development, in a complementary and interrelated approach to Algebra, in compliance with Maranhão, Machado e Coelho (2005). As methodological reference it was used Didactical Engineering, described in Artigue (1996), to elaborate, to apply and to analyze a didactical sequence. The written and oral manifestations indicated that High School students had developed strategies, operacionalizing the concepts of multiples and divisors, as well as had used the algebraic equation to search the whole solutions on the proposed problem situations, thus making explicit knowledge involving linear diofantine equationsNeste trabalho apresento um estudo qualitativo orientado pela questão É possível a alunos do Ensino Médio explicitar conhecimentos sobre equações diofantinas lineares? , cuja relevância se justifica a partir de pesquisas como a de Lopes Junior (2005), revelando que alunos de Ensino Médio não distinguem e não compreendem quando a variável assume valor discreto ou contínuo, assim como pelo fato da Matemática Discreta ser uma área relativamente esquecida no Ensino Básico, conforme relatam Brolezzi (1996) e Jurkiewicz (2004). Este estudo particulariza como recorte a Teoria Elementar dos Números no Ensino Médio, onde pesquisadores como Campbell e Zazkis (2002), Ferrari (2002) e Resende (2007) ressaltam que atividades de resolução de problemas, num enfoque de re-utilização de conceitos como divisores e múltiplos, são propícias para o desenvolvimento de heurísticas, numa abordagem complementar e inter-relacionada com a Álgebra, em conformidade com Maranhão, Machado e Coelho (2005). Como referencial metodológico foi utilizada a Engenharia Didática, descrita em Artigue (1996), para elaborar, aplicar e analisar uma seqüência didática. As manifestações escritas e orais indicaram que os alunos do Ensino Médio desenvolveram estratégias, operacionalizando os conceitos de múltiplos e divisores, assim como utilizaram a escrita algébrica para a busca de soluções inteiras nas situações-problema propostas, explicitando assim conhecimentos envolvendo equações diofantinas linearesCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23541/Wagner%20Marcelo%20Pommer.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoMatemática discretaTeoria elementar dos númerosEquações diofantinas linearesEngenharia didáticaEducação algébricaMatematica (Ensino medio)Discrete matemhaticsElementar number theoryLinear diofantine equationDidactical engineeringAlgebric educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAEquações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTWagner Marcelo Pommer.pdf.txtWagner Marcelo Pommer.pdf.txtExtracted texttext/plain319410https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11292/3/Wagner%20Marcelo%20Pommer.pdf.txtc51e9e3c4dd2b6a8218199705e1a971cMD53ORIGINALWagner Marcelo Pommer.pdfapplication/pdf487457https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11292/1/Wagner%20Marcelo%20Pommer.pdf51f60af10d10bb565fcf24ce24ac1426MD51THUMBNAILWagner Marcelo Pommer.pdf.jpgWagner Marcelo Pommer.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4148https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11292/2/Wagner%20Marcelo%20Pommer.pdf.jpg16b39402e1ae7e0eb949a28c388ffab4MD52handle/112922022-04-28 06:14:43.653oai:repositorio.pucsp.br:handle/11292Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T09:14:43Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio |
title |
Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio |
spellingShingle |
Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio Pommer, Wagner Marcelo Matemática discreta Teoria elementar dos números Equações diofantinas lineares Engenharia didática Educação algébrica Matematica (Ensino medio) Discrete matemhatics Elementar number theory Linear diofantine equation Didactical engineering Algebric education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio |
title_full |
Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio |
title_fullStr |
Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio |
title_full_unstemmed |
Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio |
title_sort |
Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio |
author |
Pommer, Wagner Marcelo |
author_facet |
Pommer, Wagner Marcelo |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Machado, Silvia Dias Alcântara |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4526545D2#Formacaoacademica/Titulacao |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pommer, Wagner Marcelo |
contributor_str_mv |
Machado, Silvia Dias Alcântara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática discreta Teoria elementar dos números Equações diofantinas lineares Engenharia didática Educação algébrica Matematica (Ensino medio) |
topic |
Matemática discreta Teoria elementar dos números Equações diofantinas lineares Engenharia didática Educação algébrica Matematica (Ensino medio) Discrete matemhatics Elementar number theory Linear diofantine equation Didactical engineering Algebric education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Discrete matemhatics Elementar number theory Linear diofantine equation Didactical engineering Algebric education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This work presents a qualitative study guided by the question Is it possible High School students to make explicit knowledge on linear diofantine equations?', whose relevance is justified from researches as met in Lopes Junior (2005), revealing that High School students do not distinguish and they do not understand when the variable assumes discrete or continuous value, as well as for the fact that Discrete Mathematics are a relatively forgotten area on Pre-Universitary School, according to Brolezzi (1996) and Jurkiewicz (2004). This study particularizes Elementar Number Theory on High School, where researchers as Campbell and Zazkis (2002), Ferrari (2002) and Resende (2007) emphasizes that problem resolution activities, in an approach of concepts re-use as divisors and multiples, are propitious for heuristical development, in a complementary and interrelated approach to Algebra, in compliance with Maranhão, Machado e Coelho (2005). As methodological reference it was used Didactical Engineering, described in Artigue (1996), to elaborate, to apply and to analyze a didactical sequence. The written and oral manifestations indicated that High School students had developed strategies, operacionalizing the concepts of multiples and divisors, as well as had used the algebraic equation to search the whole solutions on the proposed problem situations, thus making explicit knowledge involving linear diofantine equations |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-03-12 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-02-13 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Pommer, Wagner Marcelo. Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio. 2008. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11292 |
identifier_str_mv |
Pommer, Wagner Marcelo. Equações diofantinas lineares: um desafio motivador para alunos do ensino médio. 2008. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11292 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11292/3/Wagner%20Marcelo%20Pommer.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11292/1/Wagner%20Marcelo%20Pommer.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11292/2/Wagner%20Marcelo%20Pommer.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c51e9e3c4dd2b6a8218199705e1a971c 51f60af10d10bb565fcf24ce24ac1426 16b39402e1ae7e0eb949a28c388ffab4 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277867329060864 |