A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and French

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mioto, Carlos
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Silva, Maria Cristina Figueiredo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30513
Resumo: This paper aims at building a bridge between theoretical linguistics, especially generative grammar, and applied linguistics, focusing on second language pedagogy as applied to the teaching of Italian and French to Portuguese- (and Spanish) speaking students. Our claim is that the generative theory’s understanding of the unaccusativity phenomenon can shed light on some aspects of second language acquisition. As will be shown, this would allow students of Italian and French to internalize and comprehend the rules that govern selection of auxiliary verbs in active tenses, as well as of the distribution of partitive pronouns.
id PUC_SP-4_178b29d70a1bf703bb2ebff248f0ab85
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30513
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and FrenchUMA CONTRIBUIÇÃO PARA AQUISIÇÃO DE SEGUNDA LÍNGUA: AUXILIARES E PRONOMES PARTITIVOS EM ITALIANO E FRANCÊSgenerative grammarsecond language acquisitionunaccusativityFrench and Italiangramática gerativaensino de segunda línguainacusatividadeFrancês e ItalianoThis paper aims at building a bridge between theoretical linguistics, especially generative grammar, and applied linguistics, focusing on second language pedagogy as applied to the teaching of Italian and French to Portuguese- (and Spanish) speaking students. Our claim is that the generative theory’s understanding of the unaccusativity phenomenon can shed light on some aspects of second language acquisition. As will be shown, this would allow students of Italian and French to internalize and comprehend the rules that govern selection of auxiliary verbs in active tenses, as well as of the distribution of partitive pronouns.: Este artigo objetiva construir uma ponte entre lingüística teórica, em particular teorias de cunho gerativista, e lingüística aplicada, em especial a pedagogia de ensino de segunda língua aplicada ao ensino de italiano e ao francês para falantes nativos de português (e espanhol). Nossa sugestão é que o conhecimento teórico gerativista do fenômeno da inacusatividade nos permite esclarecer aspectos do processo de aquisição de segunda língua. Como mostraremos, esse conhecimento pode auxiliar alunos de italiano e francês na compreensão das regras que regem seja a seleção de verbos auxiliares nos tempos ativos seja a distribuição do pronome partitivo nestas línguas.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2016-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30513DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 23 n. 3 (2007): Número especial1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30513/21107Copyright (c) 2016 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460Xinfo:eu-repo/semantics/openAccessMioto, CarlosSilva, Maria Cristina Figueiredo2016-11-24T12:19:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30513Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-11-24T12:19:25DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and French
UMA CONTRIBUIÇÃO PARA AQUISIÇÃO DE SEGUNDA LÍNGUA: AUXILIARES E PRONOMES PARTITIVOS EM ITALIANO E FRANCÊS
title A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and French
spellingShingle A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and French
Mioto, Carlos
generative grammar
second language acquisition
unaccusativity
French and Italian
gramática gerativa
ensino de segunda língua
inacusatividade
Francês e Italiano
title_short A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and French
title_full A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and French
title_fullStr A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and French
title_full_unstemmed A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and French
title_sort A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and French
author Mioto, Carlos
author_facet Mioto, Carlos
Silva, Maria Cristina Figueiredo
author_role author
author2 Silva, Maria Cristina Figueiredo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mioto, Carlos
Silva, Maria Cristina Figueiredo
dc.subject.por.fl_str_mv generative grammar
second language acquisition
unaccusativity
French and Italian
gramática gerativa
ensino de segunda língua
inacusatividade
Francês e Italiano
topic generative grammar
second language acquisition
unaccusativity
French and Italian
gramática gerativa
ensino de segunda língua
inacusatividade
Francês e Italiano
description This paper aims at building a bridge between theoretical linguistics, especially generative grammar, and applied linguistics, focusing on second language pedagogy as applied to the teaching of Italian and French to Portuguese- (and Spanish) speaking students. Our claim is that the generative theory’s understanding of the unaccusativity phenomenon can shed light on some aspects of second language acquisition. As will be shown, this would allow students of Italian and French to internalize and comprehend the rules that govern selection of auxiliary verbs in active tenses, as well as of the distribution of partitive pronouns.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30513
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30513
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30513/21107
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 23 n. 3 (2007): Número especial
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129301565571072