A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and French
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30513 |
Resumo: | This paper aims at building a bridge between theoretical linguistics, especially generative grammar, and applied linguistics, focusing on second language pedagogy as applied to the teaching of Italian and French to Portuguese- (and Spanish) speaking students. Our claim is that the generative theory’s understanding of the unaccusativity phenomenon can shed light on some aspects of second language acquisition. As will be shown, this would allow students of Italian and French to internalize and comprehend the rules that govern selection of auxiliary verbs in active tenses, as well as of the distribution of partitive pronouns. |
id |
PUC_SP-4_178b29d70a1bf703bb2ebff248f0ab85 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30513 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and FrenchUMA CONTRIBUIÇÃO PARA AQUISIÇÃO DE SEGUNDA LÍNGUA: AUXILIARES E PRONOMES PARTITIVOS EM ITALIANO E FRANCÊSgenerative grammarsecond language acquisitionunaccusativityFrench and Italiangramática gerativaensino de segunda línguainacusatividadeFrancês e ItalianoThis paper aims at building a bridge between theoretical linguistics, especially generative grammar, and applied linguistics, focusing on second language pedagogy as applied to the teaching of Italian and French to Portuguese- (and Spanish) speaking students. Our claim is that the generative theory’s understanding of the unaccusativity phenomenon can shed light on some aspects of second language acquisition. As will be shown, this would allow students of Italian and French to internalize and comprehend the rules that govern selection of auxiliary verbs in active tenses, as well as of the distribution of partitive pronouns.: Este artigo objetiva construir uma ponte entre lingüística teórica, em particular teorias de cunho gerativista, e lingüística aplicada, em especial a pedagogia de ensino de segunda língua aplicada ao ensino de italiano e ao francês para falantes nativos de português (e espanhol). Nossa sugestão é que o conhecimento teórico gerativista do fenômeno da inacusatividade nos permite esclarecer aspectos do processo de aquisição de segunda língua. Como mostraremos, esse conhecimento pode auxiliar alunos de italiano e francês na compreensão das regras que regem seja a seleção de verbos auxiliares nos tempos ativos seja a distribuição do pronome partitivo nestas línguas.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2016-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30513DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 23 n. 3 (2007): Número especial1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30513/21107Copyright (c) 2016 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460Xinfo:eu-repo/semantics/openAccessMioto, CarlosSilva, Maria Cristina Figueiredo2016-11-24T12:19:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30513Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-11-24T12:19:25DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and French UMA CONTRIBUIÇÃO PARA AQUISIÇÃO DE SEGUNDA LÍNGUA: AUXILIARES E PRONOMES PARTITIVOS EM ITALIANO E FRANCÊS |
title |
A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and French |
spellingShingle |
A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and French Mioto, Carlos generative grammar second language acquisition unaccusativity French and Italian gramática gerativa ensino de segunda língua inacusatividade Francês e Italiano |
title_short |
A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and French |
title_full |
A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and French |
title_fullStr |
A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and French |
title_full_unstemmed |
A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and French |
title_sort |
A Contribution to Second Language Acquisition: Auxiliaries and Partitive Pronouns in Italian and French |
author |
Mioto, Carlos |
author_facet |
Mioto, Carlos Silva, Maria Cristina Figueiredo |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Maria Cristina Figueiredo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mioto, Carlos Silva, Maria Cristina Figueiredo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
generative grammar second language acquisition unaccusativity French and Italian gramática gerativa ensino de segunda língua inacusatividade Francês e Italiano |
topic |
generative grammar second language acquisition unaccusativity French and Italian gramática gerativa ensino de segunda língua inacusatividade Francês e Italiano |
description |
This paper aims at building a bridge between theoretical linguistics, especially generative grammar, and applied linguistics, focusing on second language pedagogy as applied to the teaching of Italian and French to Portuguese- (and Spanish) speaking students. Our claim is that the generative theory’s understanding of the unaccusativity phenomenon can shed light on some aspects of second language acquisition. As will be shown, this would allow students of Italian and French to internalize and comprehend the rules that govern selection of auxiliary verbs in active tenses, as well as of the distribution of partitive pronouns. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-11-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30513 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30513 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30513/21107 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 23 n. 3 (2007): Número especial 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129301565571072 |