Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Deusdará, Bruno
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Rocha, Décio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3745
Resumo: In this paper, we intend to analyze the production of meaning effects regarding the work of professionals of Education in media press, from an enunciative perspective. Our corpus is an article published in a newspaper focusing the bonus system (a pecuniary “reward” for positive results obtained) proposed in the scope of Programa Nova Ecola, instituted in public schools of Rio de Janeiro since 2000. On the basis of the concept of enunciative heterogeneity (Authier-Revuz, 1990; Maingueneau, 1997), we shall highlight the role of reported speech in utterances, with emphasis on the category of “narratized speech” (Genette, 1972; Sant’Anna, 2004; Deusdará, 2006). Results show some evidence that narratized speech is the main strategy adopted for reporting utterances emitted by official voices, so as to create a maximal effect of objectivity.
id PUC_SP-4_5179a3d77a96f96caed2edefab67577b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3745
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in schoolVozes em embate na mídia de informação e produção da objetividade: polêmicas em torno da precarização do trabalho na escoladiscourse analysisreported speechnewsprecarization of work in schooldiscurso relatadonotícia de jornalprecarização do trabalho escolarPrograma Nova EscolaIn this paper, we intend to analyze the production of meaning effects regarding the work of professionals of Education in media press, from an enunciative perspective. Our corpus is an article published in a newspaper focusing the bonus system (a pecuniary “reward” for positive results obtained) proposed in the scope of Programa Nova Ecola, instituted in public schools of Rio de Janeiro since 2000. On the basis of the concept of enunciative heterogeneity (Authier-Revuz, 1990; Maingueneau, 1997), we shall highlight the role of reported speech in utterances, with emphasis on the category of “narratized speech” (Genette, 1972; Sant’Anna, 2004; Deusdará, 2006). Results show some evidence that narratized speech is the main strategy adopted for reporting utterances emitted by official voices, so as to create a maximal effect of objectivity.Neste artigo, procedemos à análise de modos de produção de sentidos sobre o trabalho dos profissionais de Educação do ensino médio na mídia impressa, a partir de uma perspectiva enunciativa. Para fins de análise, selecionamos, como corpus, notícias de jornal tematizando o Programa de gratificação Nova Escola, instituído na rede pública estadual do Rio de Janeiro desde 2000. Abordando a problemática da heterogeneidade enunciativa (Authier-Revuz, 1990; Maingueneau, 1997), privilegiamos o discurso relatado como entrada de análise, com ênfase na categoria de discurso narrativizado (Genette, 1972; Sant’Anna, 2004; Deusdará, 2006). Os resultados obtidos mostram que o recurso ao discurso narrativizado cria um efeito de objetividade máxima na captação da voz oficial.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2014-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3745DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 27 n. 1 (2011)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3745/14806Deusdará, BrunoRocha, Décioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:44:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3745Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:44:31DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in school
Vozes em embate na mídia de informação e produção da objetividade: polêmicas em torno da precarização do trabalho na escola
title Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in school
spellingShingle Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in school
Deusdará, Bruno
discourse analysis
reported speech
news
precarization of work in school
discurso relatado
notícia de jornal
precarização do trabalho escolar
Programa Nova Escola
title_short Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in school
title_full Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in school
title_fullStr Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in school
title_full_unstemmed Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in school
title_sort Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in school
author Deusdará, Bruno
author_facet Deusdará, Bruno
Rocha, Décio
author_role author
author2 Rocha, Décio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Deusdará, Bruno
Rocha, Décio
dc.subject.por.fl_str_mv discourse analysis
reported speech
news
precarization of work in school
discurso relatado
notícia de jornal
precarização do trabalho escolar
Programa Nova Escola
topic discourse analysis
reported speech
news
precarization of work in school
discurso relatado
notícia de jornal
precarização do trabalho escolar
Programa Nova Escola
description In this paper, we intend to analyze the production of meaning effects regarding the work of professionals of Education in media press, from an enunciative perspective. Our corpus is an article published in a newspaper focusing the bonus system (a pecuniary “reward” for positive results obtained) proposed in the scope of Programa Nova Ecola, instituted in public schools of Rio de Janeiro since 2000. On the basis of the concept of enunciative heterogeneity (Authier-Revuz, 1990; Maingueneau, 1997), we shall highlight the role of reported speech in utterances, with emphasis on the category of “narratized speech” (Genette, 1972; Sant’Anna, 2004; Deusdará, 2006). Results show some evidence that narratized speech is the main strategy adopted for reporting utterances emitted by official voices, so as to create a maximal effect of objectivity.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3745
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3745
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3745/14806
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 27 n. 1 (2011)
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129300216053760