Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3745 |
Resumo: | In this paper, we intend to analyze the production of meaning effects regarding the work of professionals of Education in media press, from an enunciative perspective. Our corpus is an article published in a newspaper focusing the bonus system (a pecuniary “reward” for positive results obtained) proposed in the scope of Programa Nova Ecola, instituted in public schools of Rio de Janeiro since 2000. On the basis of the concept of enunciative heterogeneity (Authier-Revuz, 1990; Maingueneau, 1997), we shall highlight the role of reported speech in utterances, with emphasis on the category of “narratized speech” (Genette, 1972; Sant’Anna, 2004; Deusdará, 2006). Results show some evidence that narratized speech is the main strategy adopted for reporting utterances emitted by official voices, so as to create a maximal effect of objectivity. |
id |
PUC_SP-4_5179a3d77a96f96caed2edefab67577b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3745 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in schoolVozes em embate na mídia de informação e produção da objetividade: polêmicas em torno da precarização do trabalho na escoladiscourse analysisreported speechnewsprecarization of work in schooldiscurso relatadonotícia de jornalprecarização do trabalho escolarPrograma Nova EscolaIn this paper, we intend to analyze the production of meaning effects regarding the work of professionals of Education in media press, from an enunciative perspective. Our corpus is an article published in a newspaper focusing the bonus system (a pecuniary “reward” for positive results obtained) proposed in the scope of Programa Nova Ecola, instituted in public schools of Rio de Janeiro since 2000. On the basis of the concept of enunciative heterogeneity (Authier-Revuz, 1990; Maingueneau, 1997), we shall highlight the role of reported speech in utterances, with emphasis on the category of “narratized speech” (Genette, 1972; Sant’Anna, 2004; Deusdará, 2006). Results show some evidence that narratized speech is the main strategy adopted for reporting utterances emitted by official voices, so as to create a maximal effect of objectivity.Neste artigo, procedemos à análise de modos de produção de sentidos sobre o trabalho dos profissionais de Educação do ensino médio na mídia impressa, a partir de uma perspectiva enunciativa. Para fins de análise, selecionamos, como corpus, notícias de jornal tematizando o Programa de gratificação Nova Escola, instituído na rede pública estadual do Rio de Janeiro desde 2000. Abordando a problemática da heterogeneidade enunciativa (Authier-Revuz, 1990; Maingueneau, 1997), privilegiamos o discurso relatado como entrada de análise, com ênfase na categoria de discurso narrativizado (Genette, 1972; Sant’Anna, 2004; Deusdará, 2006). Os resultados obtidos mostram que o recurso ao discurso narrativizado cria um efeito de objetividade máxima na captação da voz oficial.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2014-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3745DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 27 n. 1 (2011)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3745/14806Deusdará, BrunoRocha, Décioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:44:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3745Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:44:31DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in school Vozes em embate na mídia de informação e produção da objetividade: polêmicas em torno da precarização do trabalho na escola |
title |
Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in school |
spellingShingle |
Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in school Deusdará, Bruno discourse analysis reported speech news precarization of work in school discurso relatado notícia de jornal precarização do trabalho escolar Programa Nova Escola |
title_short |
Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in school |
title_full |
Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in school |
title_fullStr |
Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in school |
title_full_unstemmed |
Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in school |
title_sort |
Voices in struggle in information media discourses and the production of objectivity: on precarization of work in school |
author |
Deusdará, Bruno |
author_facet |
Deusdará, Bruno Rocha, Décio |
author_role |
author |
author2 |
Rocha, Décio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Deusdará, Bruno Rocha, Décio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
discourse analysis reported speech news precarization of work in school discurso relatado notícia de jornal precarização do trabalho escolar Programa Nova Escola |
topic |
discourse analysis reported speech news precarization of work in school discurso relatado notícia de jornal precarização do trabalho escolar Programa Nova Escola |
description |
In this paper, we intend to analyze the production of meaning effects regarding the work of professionals of Education in media press, from an enunciative perspective. Our corpus is an article published in a newspaper focusing the bonus system (a pecuniary “reward” for positive results obtained) proposed in the scope of Programa Nova Ecola, instituted in public schools of Rio de Janeiro since 2000. On the basis of the concept of enunciative heterogeneity (Authier-Revuz, 1990; Maingueneau, 1997), we shall highlight the role of reported speech in utterances, with emphasis on the category of “narratized speech” (Genette, 1972; Sant’Anna, 2004; Deusdará, 2006). Results show some evidence that narratized speech is the main strategy adopted for reporting utterances emitted by official voices, so as to create a maximal effect of objectivity. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3745 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3745 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3745/14806 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 27 n. 1 (2011) 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129300216053760 |