The Dialogical Perspective in Literacy Practices Research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Orlando, Virginia
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Bakhtiniana
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/13654
Resumo: This work aims to show some contributions of Bakhtinian dialogism for the conceptualization of reading and writing, as well as for the analysis of literacy events in relation with literacy practices. An example of such contributions is presented on the basis of an applied research about the relation between the axiological component of understanding and speech genres in proximal foreign language reading courses. Two literacy classroom events related to academic texts in a reading course in Portuguese as a foreign language are analyzed. The learners-readers are Spanish-speaking, undergraduates and graduates of a public university in Uruguay. The consideration of the axiological dimension expressed in the utterances of the learners-readers in the events analyzed seeks to show their identity presentation about the academic discourse community, as well as the perception of specific requirements to read as an insider of an academic community.
id PUC_SP-6_e08e2b49d4de0d5a7a8406160bef7106
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13654
network_acronym_str PUC_SP-6
network_name_str Bakhtiniana
repository_id_str
spelling The Dialogical Perspective in Literacy Practices ResearchA perspectiva dialógica em pesquisa de práticas de letramentosA perspectiva dialógica em pesquisa de práticas de letramentosArquitetônica do atoDialogiaLetramentosComunidades discursivasDialogiaLetramentosComunidades discursivasDialogismLiteraciesDiscourse communitiesThis work aims to show some contributions of Bakhtinian dialogism for the conceptualization of reading and writing, as well as for the analysis of literacy events in relation with literacy practices. An example of such contributions is presented on the basis of an applied research about the relation between the axiological component of understanding and speech genres in proximal foreign language reading courses. Two literacy classroom events related to academic texts in a reading course in Portuguese as a foreign language are analyzed. The learners-readers are Spanish-speaking, undergraduates and graduates of a public university in Uruguay. The consideration of the axiological dimension expressed in the utterances of the learners-readers in the events analyzed seeks to show their identity presentation about the academic discourse community, as well as the perception of specific requirements to read as an insider of an academic community.Este trabalho procura mostrar as contribuições do dialogismo bakhtiniano, especialmente dos conceitos de arquitetônica do ato e de dialogia, para a conceituação da leitura e da escrita, assim como para a análise de eventos de letramento em relação com práticas de letramento. Exemplifica-se a partir de uma pesquisa aplicada sobre formas de relacionamento entre o componente axiológico da compreensão e gêneros discursivos em cursos de leitura em línguas estrangeiras próximas.Este trabalho procura mostrar algumas contribuições do dialogismo bakhtiniano para a conceituação da leitura e da escrita, assim como para a análise de eventos de letramento em relação com práticas de letramento. Um exemplo de tais contribuições é apresentado a partir de pesquisa das formas de relacionamento entre o componente axiológico da compreensão e os gêneros discursivos em cursos de leitura em línguas estrangeiras próximas. Analisam-se dois eventos de letramento a respeito de textos acadêmicos em sala de aula de um curso de leitura de português como língua estrangeira. Os aprendizes-leitores são hispano-falantes, alunos de graduação e pós-graduação de uma faculdade pública no Uruguai. O exame da dimensão axiológica expressa nas enunciações desses aprendizes-leitores nos eventos analisados busca mostrar sua apresentação identitária a respeito da comunidade discursiva acadêmica, assim como a percepção dos requerimentos específicos para ler como insider de uma comunidade acadêmica.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo2013-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/13654Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso ; Vol. 8 No. 1 (2013); Port. 190-204 / Eng. 191-206Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 8 Núm. 1 (2013); Port. 190-204 / Eng. 191-206Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 8 No. 1 (2013); Port. 190-204 / Eng. 191-206Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; v. 8 n. 1 (2013); Port. 190-204 / Eng. 191-206Бахтиниана: Журнал дискурсивных исследований; Том 8 № 1 (2013); Port. 190-204 / Eng. 191-2062176-4573reponame:Bakhtinianainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporenghttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/13654/11707https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/13654/11708Orlando, Virginiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-11-06T16:04:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13654Revistahttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||bakhtinianarevista@gmail.com2176-45732176-4573opendoar:2016-11-06T16:04:41Bakhtiniana - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv The Dialogical Perspective in Literacy Practices Research
A perspectiva dialógica em pesquisa de práticas de letramentos
A perspectiva dialógica em pesquisa de práticas de letramentos
title The Dialogical Perspective in Literacy Practices Research
spellingShingle The Dialogical Perspective in Literacy Practices Research
Orlando, Virginia
Arquitetônica do ato
Dialogia
Letramentos
Comunidades discursivas
Dialogia
Letramentos
Comunidades discursivas
Dialogism
Literacies
Discourse communities
title_short The Dialogical Perspective in Literacy Practices Research
title_full The Dialogical Perspective in Literacy Practices Research
title_fullStr The Dialogical Perspective in Literacy Practices Research
title_full_unstemmed The Dialogical Perspective in Literacy Practices Research
title_sort The Dialogical Perspective in Literacy Practices Research
author Orlando, Virginia
author_facet Orlando, Virginia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Orlando, Virginia
dc.subject.por.fl_str_mv Arquitetônica do ato
Dialogia
Letramentos
Comunidades discursivas
Dialogia
Letramentos
Comunidades discursivas
Dialogism
Literacies
Discourse communities
topic Arquitetônica do ato
Dialogia
Letramentos
Comunidades discursivas
Dialogia
Letramentos
Comunidades discursivas
Dialogism
Literacies
Discourse communities
description This work aims to show some contributions of Bakhtinian dialogism for the conceptualization of reading and writing, as well as for the analysis of literacy events in relation with literacy practices. An example of such contributions is presented on the basis of an applied research about the relation between the axiological component of understanding and speech genres in proximal foreign language reading courses. Two literacy classroom events related to academic texts in a reading course in Portuguese as a foreign language are analyzed. The learners-readers are Spanish-speaking, undergraduates and graduates of a public university in Uruguay. The consideration of the axiological dimension expressed in the utterances of the learners-readers in the events analyzed seeks to show their identity presentation about the academic discourse community, as well as the perception of specific requirements to read as an insider of an academic community.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/13654
url https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/13654
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/13654/11707
https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/13654/11708
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso ; Vol. 8 No. 1 (2013); Port. 190-204 / Eng. 191-206
Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 8 Núm. 1 (2013); Port. 190-204 / Eng. 191-206
Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 8 No. 1 (2013); Port. 190-204 / Eng. 191-206
Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; v. 8 n. 1 (2013); Port. 190-204 / Eng. 191-206
Бахтиниана: Журнал дискурсивных исследований; Том 8 № 1 (2013); Port. 190-204 / Eng. 191-206
2176-4573
reponame:Bakhtiniana
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Bakhtiniana
collection Bakhtiniana
repository.name.fl_str_mv Bakhtiniana - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||bakhtinianarevista@gmail.com
_version_ 1799138681939820544