Relações entre concepções sobre a natureza do conhecimento matemático, propostas didáticas e concepções de ensino em dissertações em educação matemática do PPGEDUCEM da PUCRS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3445 |
Resumo: | This study has analysed the connections between the conceptions about the nature of mathematical knowledge, teaching plans and the conceptions about teaching found in Masters in Mathematical Education researches. Studies which featured classroom research based on the theory of Education Through Research were selected. Thirteen Master s dissertations from the PUCRS Master Degree Program in Science and Mathematics Education have been analyzed through a qualitative and interpretive approach. The Discoursive Textual Analysis was used to data analysis. Three aspects were considered: teaching plans used in classroom activities, conceptions of the nature of mathematical knowledge, and the underlying conceptions of teaching. As a theoretical framework, conceptions about the nature of mathematical knowledge were analyzed according to the categories philosophical realism and antirealism as Hacking (1983), Manno (1973) and Del Vecchio Jr. (2010). The conceptions of teaching were analyzed according to the assumptions of Teach For Search. The results show that the teaching of Math based on Education Through Research helped the learning of mathematical concepts, allowing for the construction of that knowledge. It was also noticed that, despite the use of teaching plans based on research in the classroom, the studies analyzed show an absolutistic conception of mathematical knowledge. |
id |
P_RS_57dcfd92e29e652cb7fd347dee1384c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.pucrs.br:tede/3445 |
network_acronym_str |
P_RS |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
repository_id_str |
|
spelling |
Harres, João Batista SiqueiraCPF:29439833068http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4765340H0CPF:51677440082Agne, Luciano Sant ana2015-04-14T14:12:55Z2013-04-172013-01-24AGNE, Luciano Sant ana. Relações entre concepções sobre a natureza do conhecimento matemático, propostas didáticas e concepções de ensino em dissertações em educação matemática do PPGEDUCEM da PUCRS. 2013. 67 f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3445This study has analysed the connections between the conceptions about the nature of mathematical knowledge, teaching plans and the conceptions about teaching found in Masters in Mathematical Education researches. Studies which featured classroom research based on the theory of Education Through Research were selected. Thirteen Master s dissertations from the PUCRS Master Degree Program in Science and Mathematics Education have been analyzed through a qualitative and interpretive approach. The Discoursive Textual Analysis was used to data analysis. Three aspects were considered: teaching plans used in classroom activities, conceptions of the nature of mathematical knowledge, and the underlying conceptions of teaching. As a theoretical framework, conceptions about the nature of mathematical knowledge were analyzed according to the categories philosophical realism and antirealism as Hacking (1983), Manno (1973) and Del Vecchio Jr. (2010). The conceptions of teaching were analyzed according to the assumptions of Teach For Search. The results show that the teaching of Math based on Education Through Research helped the learning of mathematical concepts, allowing for the construction of that knowledge. It was also noticed that, despite the use of teaching plans based on research in the classroom, the studies analyzed show an absolutistic conception of mathematical knowledge.O presente trabalho investigou as relações entre as concepções sobre a natureza do conhecimento matemático, as propostas didáticas e as concepções de ensino em pesquisas de mestrado em Educação Matemática. Foram escolhidas dissertações nas quais os alunos realizaram pesquisa em sala de aula apoiadas no princípio teórico Educar Pela Pesquisa. Treze dissertações de mestrado do programa de Pósgraduação em Educação em Ciências e Matemática da PUCRS foram analisadas. A investigação teve abordagem qualitativa interpretativa. Para análise das informações foi utilizado o método da Análise Textual Discursiva. Três dimensões foram consideradas nesta análise: as propostas didáticas empregadas nas atividades em sala de aula, as concepções sobre a natureza do conhecimento matemático e as concepções sobre ensino implícitas. Como referencial teórico, as concepções sobre a natureza do conhecimento matemático foram analisadas segundo as categorias filosóficas realismo e antirrealismo, conforme Hacking (1983), Manno (1973) e Del Vecchio Jr. (2010). As concepções de ensino foram analisadas segundo os pressupostos do Educar Pela Pesquisa. Os resultados revelaram que o ensino de Matemática fundamentado no Educar Pela Pesquisa em sala de aula ajudou a promover a aprendizagem de conceitos matemáticos, permitindo a construção destes conhecimentos. Também foi constatado que, mesmo defendendo propostas pedagógicas fundamentadas em pesquisa em sala de aula, as pesquisas investigadas apresentam uma concepção absolutista acerca da natureza do conhecimento matemático.Made available in DSpace on 2015-04-14T14:12:55Z (GMT). No. of bitstreams: 1 447215.pdf: 574834 bytes, checksum: bc4606f332fe4382a0127e7e5fbca869 (MD5) Previous issue date: 2013-01-24application/pdfhttp://tede2.pucrs.br:80/tede2/retrieve/12516/447215.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do SulPrograma de Pós-Graduação em Educação em Ciências e MatemáticaPUCRSBRFaculdade de FícaEDUCAÇÃOENSINO - PESQUISASPEDAGOGIAMATEMÁTICA - ENSINOCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAORelações entre concepções sobre a natureza do conhecimento matemático, propostas didáticas e concepções de ensino em dissertações em educação matemática do PPGEDUCEM da PUCRSinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis35656275549983304235006006574392640991280001info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RSinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSTHUMBNAIL447215.pdf.jpg447215.pdf.jpgimage/jpeg3387http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3445/3/447215.pdf.jpg563fe577d0e77d3b0c01c30b9d2c09f2MD53TEXT447215.pdf.txt447215.pdf.txttext/plain126895http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3445/2/447215.pdf.txt880267a9c145b2f190156e9118d7f582MD52ORIGINAL447215.pdfapplication/pdf574834http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3445/1/447215.pdfbc4606f332fe4382a0127e7e5fbca869MD51tede/34452015-04-30 08:15:38.338oai:tede2.pucrs.br:tede/3445Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.pucrs.br/tede2/PRIhttps://tede2.pucrs.br/oai/requestbiblioteca.central@pucrs.br||opendoar:2015-04-30T11:15:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Relações entre concepções sobre a natureza do conhecimento matemático, propostas didáticas e concepções de ensino em dissertações em educação matemática do PPGEDUCEM da PUCRS |
title |
Relações entre concepções sobre a natureza do conhecimento matemático, propostas didáticas e concepções de ensino em dissertações em educação matemática do PPGEDUCEM da PUCRS |
spellingShingle |
Relações entre concepções sobre a natureza do conhecimento matemático, propostas didáticas e concepções de ensino em dissertações em educação matemática do PPGEDUCEM da PUCRS Agne, Luciano Sant ana EDUCAÇÃO ENSINO - PESQUISAS PEDAGOGIA MATEMÁTICA - ENSINO CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Relações entre concepções sobre a natureza do conhecimento matemático, propostas didáticas e concepções de ensino em dissertações em educação matemática do PPGEDUCEM da PUCRS |
title_full |
Relações entre concepções sobre a natureza do conhecimento matemático, propostas didáticas e concepções de ensino em dissertações em educação matemática do PPGEDUCEM da PUCRS |
title_fullStr |
Relações entre concepções sobre a natureza do conhecimento matemático, propostas didáticas e concepções de ensino em dissertações em educação matemática do PPGEDUCEM da PUCRS |
title_full_unstemmed |
Relações entre concepções sobre a natureza do conhecimento matemático, propostas didáticas e concepções de ensino em dissertações em educação matemática do PPGEDUCEM da PUCRS |
title_sort |
Relações entre concepções sobre a natureza do conhecimento matemático, propostas didáticas e concepções de ensino em dissertações em educação matemática do PPGEDUCEM da PUCRS |
author |
Agne, Luciano Sant ana |
author_facet |
Agne, Luciano Sant ana |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Harres, João Batista Siqueira |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:29439833068 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4765340H0 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:51677440082 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Agne, Luciano Sant ana |
contributor_str_mv |
Harres, João Batista Siqueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO ENSINO - PESQUISAS PEDAGOGIA MATEMÁTICA - ENSINO |
topic |
EDUCAÇÃO ENSINO - PESQUISAS PEDAGOGIA MATEMÁTICA - ENSINO CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study has analysed the connections between the conceptions about the nature of mathematical knowledge, teaching plans and the conceptions about teaching found in Masters in Mathematical Education researches. Studies which featured classroom research based on the theory of Education Through Research were selected. Thirteen Master s dissertations from the PUCRS Master Degree Program in Science and Mathematics Education have been analyzed through a qualitative and interpretive approach. The Discoursive Textual Analysis was used to data analysis. Three aspects were considered: teaching plans used in classroom activities, conceptions of the nature of mathematical knowledge, and the underlying conceptions of teaching. As a theoretical framework, conceptions about the nature of mathematical knowledge were analyzed according to the categories philosophical realism and antirealism as Hacking (1983), Manno (1973) and Del Vecchio Jr. (2010). The conceptions of teaching were analyzed according to the assumptions of Teach For Search. The results show that the teaching of Math based on Education Through Research helped the learning of mathematical concepts, allowing for the construction of that knowledge. It was also noticed that, despite the use of teaching plans based on research in the classroom, the studies analyzed show an absolutistic conception of mathematical knowledge. |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-04-17 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-01-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-04-14T14:12:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
AGNE, Luciano Sant ana. Relações entre concepções sobre a natureza do conhecimento matemático, propostas didáticas e concepções de ensino em dissertações em educação matemática do PPGEDUCEM da PUCRS. 2013. 67 f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3445 |
identifier_str_mv |
AGNE, Luciano Sant ana. Relações entre concepções sobre a natureza do conhecimento matemático, propostas didáticas e concepções de ensino em dissertações em educação matemática do PPGEDUCEM da PUCRS. 2013. 67 f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013. |
url |
http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3445 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
3565627554998330423 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
500 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
6574392640991280001 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUCRS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Fíca |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3445/3/447215.pdf.jpg http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3445/2/447215.pdf.txt http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3445/1/447215.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
563fe577d0e77d3b0c01c30b9d2c09f2 880267a9c145b2f190156e9118d7f582 bc4606f332fe4382a0127e7e5fbca869 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.central@pucrs.br|| |
_version_ |
1799765293565739008 |