Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Acervo (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revista.an.gov.br/index.php/revistaacervo/article/view/1703 |
Resumo: | The article discusses the geography textbook, records source for this study, and its pedagogical possibilities in the context of the law n. 11.645/2008. We infer that the intercultural dynamics conveyed by this resource, from the perspective of critical education, might signal relevant contributions to learning by means of studies on indigenous lands. Keywords: geography; schoolbook; indigenous lands; critical education. |
id |
RAN-0_f3dba107daeb636afae8941e22c95882 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1703 |
network_acronym_str |
RAN-0 |
network_name_str |
Acervo (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning?Libros didácticos de geografía y el estudio de las tierras indígenas según la ley 11.645/2008: ¿posibilidades de aprendizajes interculturales?O livro didático de geografia e o estudo das terras indígenas diante da lei n. 11.645/2008: possibilidades de aprendizagens interculturais?The article discusses the geography textbook, records source for this study, and its pedagogical possibilities in the context of the law n. 11.645/2008. We infer that the intercultural dynamics conveyed by this resource, from the perspective of critical education, might signal relevant contributions to learning by means of studies on indigenous lands. Keywords: geography; schoolbook; indigenous lands; critical education.El artículo analiza el libro de texto de geografía, fuente documental de ese estudio, y sus posibilidades pedagógicas según la ley n. 11.645 /2008. Inferimos que la dinámica intercultural que posibilita este recurso, desde la perspectiva de la educación crítica, puede señalar aportes relevantes al aprendizaje por medio de estudios sobre tierras indígenas. Palabras clave: geografía; libro didáctico; tierras indígenas; educación crítica.O artigo discute o livro didático de geografia, fonte documental desse estudo, e suas possibilidades pedagógicas diante da lei n. 11.645/2008. Inferimos que as dinâmicas interculturais veiculadas por esse recurso, na perspectiva da educação crítica, podem sinalizar relevantes contribuições para as aprendizagens por meio dos estudos sobre terras indígenas. Palavras-chave: geografia; livro didático; terras indígenas; educação crítica. Arquivo Nacional2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.an.gov.br/index.php/revistaacervo/article/view/1703Acervo; Vol. 34 No. 2 (maio/ago - 2021): Indigenous history, agency and interdisciplinary dialogues; 1-16Acervo; Vol. 34 Núm. 2 (maio/ago - 2021): Historia indígena, agencia y diálogos interdisciplinarios; 1-16Acervo; v. 34 n. 2 (maio/ago - 2021): História indígena, agência e diálogos interdisciplinares; 1-162237-87230102-700Xreponame:Acervo (Rio de Janeiro. Online)instname:Arquivo Nacional (AN)instacron:RANporhttps://revista.an.gov.br/index.php/revistaacervo/article/view/1703/1646Copyright (c) 2021 Arquivo Nacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Josélia Gomesda Costa Silva, Ricardo Gilson Castilho Valenciano, Rosangela 2022-08-16T19:28:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1703Revistahttps://revista.an.gov.br//index.php/revistaacervoPUBhttps://revista.an.gov.br//index.php/revistaacervo/oairevista.acervo@arquivonacional.gov.br || revista.acervo@arquivonacional.gov.br2237-87230102-700-Xopendoar:2022-08-16T19:28:22Acervo (Rio de Janeiro. Online) - Arquivo Nacional (AN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning? Libros didácticos de geografía y el estudio de las tierras indígenas según la ley 11.645/2008: ¿posibilidades de aprendizajes interculturales? O livro didático de geografia e o estudo das terras indígenas diante da lei n. 11.645/2008: possibilidades de aprendizagens interculturais? |
title |
Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning? |
spellingShingle |
Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning? Neves, Josélia Gomes |
title_short |
Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning? |
title_full |
Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning? |
title_fullStr |
Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning? |
title_full_unstemmed |
Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning? |
title_sort |
Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning? |
author |
Neves, Josélia Gomes |
author_facet |
Neves, Josélia Gomes da Costa Silva, Ricardo Gilson Castilho Valenciano, Rosangela |
author_role |
author |
author2 |
da Costa Silva, Ricardo Gilson Castilho Valenciano, Rosangela |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neves, Josélia Gomes da Costa Silva, Ricardo Gilson Castilho Valenciano, Rosangela |
description |
The article discusses the geography textbook, records source for this study, and its pedagogical possibilities in the context of the law n. 11.645/2008. We infer that the intercultural dynamics conveyed by this resource, from the perspective of critical education, might signal relevant contributions to learning by means of studies on indigenous lands. Keywords: geography; schoolbook; indigenous lands; critical education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.an.gov.br/index.php/revistaacervo/article/view/1703 |
url |
https://revista.an.gov.br/index.php/revistaacervo/article/view/1703 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.an.gov.br/index.php/revistaacervo/article/view/1703/1646 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Arquivo Nacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Arquivo Nacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Arquivo Nacional |
publisher.none.fl_str_mv |
Arquivo Nacional |
dc.source.none.fl_str_mv |
Acervo; Vol. 34 No. 2 (maio/ago - 2021): Indigenous history, agency and interdisciplinary dialogues; 1-16 Acervo; Vol. 34 Núm. 2 (maio/ago - 2021): Historia indígena, agencia y diálogos interdisciplinarios; 1-16 Acervo; v. 34 n. 2 (maio/ago - 2021): História indígena, agência e diálogos interdisciplinares; 1-16 2237-8723 0102-700X reponame:Acervo (Rio de Janeiro. Online) instname:Arquivo Nacional (AN) instacron:RAN |
instname_str |
Arquivo Nacional (AN) |
instacron_str |
RAN |
institution |
RAN |
reponame_str |
Acervo (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Acervo (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Acervo (Rio de Janeiro. Online) - Arquivo Nacional (AN) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.acervo@arquivonacional.gov.br || revista.acervo@arquivonacional.gov.br |
_version_ |
1798042241809252352 |