National Technical School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Samuel Silva Rodrigues de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cardoso, Tereza Fachada Levy, Barreto, Maria Renilda Nery
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60985
Resumo: The article analyzes the history of the National Technical School from the memory of former students, members of the Alumni Association of the National Technical School and the Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca. It investigates the educational project of industrial education reform in the 1940s and the life trajectory of students, focusing on the relationship between social memory and history of education, as well as experience and social identity in the world of work. The methodology of oral history and public history is claimed to renew analyzes of the history of education.
id RBHE-1_103785a6c921d7e6bbc07df21d1214e0
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/60985
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling National Technical SchoolEscuela Técnica NacionalEscola Técnica Nacionalhistory of educationprofessional educationdaily school routinehistoria de la educacióneducación profesionalescuela diariahistória da educaçãoeducação profissional e tecnológicacotidiano escolarThe article analyzes the history of the National Technical School from the memory of former students, members of the Alumni Association of the National Technical School and the Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca. It investigates the educational project of industrial education reform in the 1940s and the life trajectory of students, focusing on the relationship between social memory and history of education, as well as experience and social identity in the world of work. The methodology of oral history and public history is claimed to renew analyzes of the history of education.El artículo analiza la historia de la Escola Técnica Nacional desde la memoria de egresados, miembros de la Asociación de Antiguos Alumnos de la Escola Técnica Nacional y del Centro Federal de Educación Tecnológica Celso Suckow da Fonseca. Investiga el proyecto educativo de reforma de la educación industrial en la década de 1940 y la trayectoria de vida de los estudiantes, centrándose en la relación entre la memoria social y la historia de la educación, así como la experiencia y la identidad social en el mundo del trabajo. Se reivindica la metodología de historia oral e historia pública para renovar los análisis de la historia de la educación. O artigo analisa a história da Escola Técnica Nacional a partir da memória de egressos, membros da Associação de Ex-alunos da Escola Técnica Nacional e do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca. Investiga-se o projeto educacional de reforma do ensino industrial nos anos 1940 e a trajetória de vida de estudantes, enfocando a relação entre memória social e história da educação, bem como experiência e identidade social no mundo do trabalho. Reivindica-se a metodologia da História Oral e História Pública para renovar análises da História da Educação.RBHE2022-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6098510.4025/rbhe.v23.2023.e242Revista Brasileira de História da Educação; Vol 23 No 1 (2023): Publicação contínua; e242Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 23 Núm. 1 (2023): Publicação contínua; e242Revista Brasileira de História da Educação; v. 23 n. 1 (2023): Publicação contínua; e2422238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60985/751375155055Copyright (c) 2022 Samuel Silva Rodrigues de Oliveira, Tereza Fachada Levy Cardoso, Maria Renilda Nery Barreto (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Samuel Silva Rodrigues deCardoso, Tereza Fachada Levy Barreto, Maria Renilda Nery 2022-12-04T13:59:58Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/60985Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-12-04T13:59:58Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv National Technical School
Escuela Técnica Nacional
Escola Técnica Nacional
title National Technical School
spellingShingle National Technical School
Oliveira, Samuel Silva Rodrigues de
history of education
professional education
daily school routine
historia de la educación
educación profesional
escuela diaria
história da educação
educação profissional e tecnológica
cotidiano escolar
title_short National Technical School
title_full National Technical School
title_fullStr National Technical School
title_full_unstemmed National Technical School
title_sort National Technical School
author Oliveira, Samuel Silva Rodrigues de
author_facet Oliveira, Samuel Silva Rodrigues de
Cardoso, Tereza Fachada Levy
Barreto, Maria Renilda Nery
author_role author
author2 Cardoso, Tereza Fachada Levy
Barreto, Maria Renilda Nery
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Samuel Silva Rodrigues de
Cardoso, Tereza Fachada Levy
Barreto, Maria Renilda Nery
dc.subject.por.fl_str_mv history of education
professional education
daily school routine
historia de la educación
educación profesional
escuela diaria
história da educação
educação profissional e tecnológica
cotidiano escolar
topic history of education
professional education
daily school routine
historia de la educación
educación profesional
escuela diaria
história da educação
educação profissional e tecnológica
cotidiano escolar
description The article analyzes the history of the National Technical School from the memory of former students, members of the Alumni Association of the National Technical School and the Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca. It investigates the educational project of industrial education reform in the 1940s and the life trajectory of students, focusing on the relationship between social memory and history of education, as well as experience and social identity in the world of work. The methodology of oral history and public history is claimed to renew analyzes of the history of education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60985
10.4025/rbhe.v23.2023.e242
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60985
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v23.2023.e242
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60985/751375155055
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 23 No 1 (2023): Publicação contínua; e242
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 23 Núm. 1 (2023): Publicação contínua; e242
Revista Brasileira de História da Educação; v. 23 n. 1 (2023): Publicação contínua; e242
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532771381248