Professional knowledge to teach mathematics in the 1960s

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: França, Denise Medina
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Zuin, Elenice de Souza Lodron
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46812
Resumo: This paper presented a study on the traces of mathematics to teach and for teaching in a specific context of the ginásios vocacionais in São Paulo, Brazil. Evidence was sought to identify and characterize professional knowledge in the new proposals for teaching produced by teachers in the courses conducted in the 1960s, influenced by the Modern Mathematics Movement. The study was guided by the question: In what way is the knowledge for teaching mathematics taught by the teachers of the ginásio vocacional in São Paulo in the 1960s? The theoretical foundation is based on studies of the history of education and cultural history. The primary sources used belong to the collection of the Center for Documentation and Scientific Information of PUC SP. The theme ‘Rational Number’ was chosen, for which it was concluded that the knowledge for teaching Mathematics in these institutions was constructed and articulated with the teaching practice, systematized and objectified for the school culture.
id RBHE-1_1b800e0db56df66c76b783b37944ef84
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/46812
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Professional knowledge to teach mathematics in the 1960sSaberes profesionales para enseñar matemáticas en la década de 1960Saberes profissionais para ensinar matemática na década de 1960history of educationmathematical educationteacher traininghistoria de la educacióneducación matemáticaformación de maestrosHistória da educaçãoEducação matemáticaFormação de professoresThis paper presented a study on the traces of mathematics to teach and for teaching in a specific context of the ginásios vocacionais in São Paulo, Brazil. Evidence was sought to identify and characterize professional knowledge in the new proposals for teaching produced by teachers in the courses conducted in the 1960s, influenced by the Modern Mathematics Movement. The study was guided by the question: In what way is the knowledge for teaching mathematics taught by the teachers of the ginásio vocacional in São Paulo in the 1960s? The theoretical foundation is based on studies of the history of education and cultural history. The primary sources used belong to the collection of the Center for Documentation and Scientific Information of PUC SP. The theme ‘Rational Number’ was chosen, for which it was concluded that the knowledge for teaching Mathematics in these institutions was constructed and articulated with the teaching practice, systematized and objectified for the school culture.Este artículo presenta el recorte de un estudio sobre los vestigios de las ‘matemáticas a’ y ‘para enseñar’ en un contexto específico de los gimnasios vocacionales de São Paulo. Se buscaron indicios para identificar y caracterizar los saberes profesionales en las nuevas propuestas para la enseñanza producida por docentes en los cursos realizados en la década de 1960, influenciados por el Movimiento de las Matemáticas Modernas. El estudio se orientó por la cuestión: ¿De qué manera se constituyeron los saberes para enseñar Matemáticas por los profesores de los Gimnasios Vocacionales de São Paulo en la década de 1960? La fundamentación teórica se apoya en estudios de la historia de la educación e historia cultural. Las fuentes primarias utilizadas pertenecen al acervo del Centro de Documentación e Información Científica de la PUC-SP. Se eligió el tema ‘Números Racionales’, para el cual se concluyó que los saberes para enseñar Matemáticas en los Gimnasios Vocacionales fueron construidos y articulados con la práctica docente, sistematizados y objetivados para la cultura escolar.Este artigo apresenta o recorte de um estudo sobre os vestígios da ‘matemática a’ e ‘para ensinar’ em um contexto específico dos ginásios vocacionais de São Paulo. Buscaram-se indícios para identificar e caracterizar os saberes profissionais nas novas propostas para o ensino produzido por docentes nos cursos realizados na década de 1960, influenciados pelo Movimento da Matemática Moderna. O estudo norteou-se pela questão: De que maneira foram constituídos os saberes para ensinar matemática pelos professores dos ginásios vocacionais de São Paulo na década de 1960? A fundamentação teórica se apoia em estudos da história da educação e história cultural. As fontes primárias utilizadas pertencem ao acervo do Centro de Documentação e Informação Científica da PUC SP. Foi escolhido o tema ‘Números Racionais’, para o qual se concluiu que os saberes para ensinar matemática nos ginásios vocacionais foram construídos e articulados com a prática docente, sistematizados e objetivados para a cultura escolar.RBHE2020-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46812Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e104Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e104Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1042238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46812/751375149866Copyright (c) 2020 denise medina frança, ELENICE LONDON ZUINhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrança, Denise MedinaZuin, Elenice de Souza Lodron2022-03-01T22:17:37Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/46812Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:37Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Professional knowledge to teach mathematics in the 1960s
Saberes profesionales para enseñar matemáticas en la década de 1960
Saberes profissionais para ensinar matemática na década de 1960
title Professional knowledge to teach mathematics in the 1960s
spellingShingle Professional knowledge to teach mathematics in the 1960s
França, Denise Medina
history of education
mathematical education
teacher training
historia de la educación
educación matemática
formación de maestros
História da educação
Educação matemática
Formação de professores
title_short Professional knowledge to teach mathematics in the 1960s
title_full Professional knowledge to teach mathematics in the 1960s
title_fullStr Professional knowledge to teach mathematics in the 1960s
title_full_unstemmed Professional knowledge to teach mathematics in the 1960s
title_sort Professional knowledge to teach mathematics in the 1960s
author França, Denise Medina
author_facet França, Denise Medina
Zuin, Elenice de Souza Lodron
author_role author
author2 Zuin, Elenice de Souza Lodron
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv França, Denise Medina
Zuin, Elenice de Souza Lodron
dc.subject.por.fl_str_mv history of education
mathematical education
teacher training
historia de la educación
educación matemática
formación de maestros
História da educação
Educação matemática
Formação de professores
topic history of education
mathematical education
teacher training
historia de la educación
educación matemática
formación de maestros
História da educação
Educação matemática
Formação de professores
description This paper presented a study on the traces of mathematics to teach and for teaching in a specific context of the ginásios vocacionais in São Paulo, Brazil. Evidence was sought to identify and characterize professional knowledge in the new proposals for teaching produced by teachers in the courses conducted in the 1960s, influenced by the Modern Mathematics Movement. The study was guided by the question: In what way is the knowledge for teaching mathematics taught by the teachers of the ginásio vocacional in São Paulo in the 1960s? The theoretical foundation is based on studies of the history of education and cultural history. The primary sources used belong to the collection of the Center for Documentation and Scientific Information of PUC SP. The theme ‘Rational Number’ was chosen, for which it was concluded that the knowledge for teaching Mathematics in these institutions was constructed and articulated with the teaching practice, systematized and objectified for the school culture.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46812
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46812
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46812/751375149866
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 denise medina frança, ELENICE LONDON ZUIN
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 denise medina frança, ELENICE LONDON ZUIN
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e104
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e104
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e104
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531869605888