Professional knowledge to teach mathematics in the 1960s
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46812 |
Resumo: | This paper presented a study on the traces of mathematics to teach and for teaching in a specific context of the ginásios vocacionais in São Paulo, Brazil. Evidence was sought to identify and characterize professional knowledge in the new proposals for teaching produced by teachers in the courses conducted in the 1960s, influenced by the Modern Mathematics Movement. The study was guided by the question: In what way is the knowledge for teaching mathematics taught by the teachers of the ginásio vocacional in São Paulo in the 1960s? The theoretical foundation is based on studies of the history of education and cultural history. The primary sources used belong to the collection of the Center for Documentation and Scientific Information of PUC SP. The theme ‘Rational Number’ was chosen, for which it was concluded that the knowledge for teaching Mathematics in these institutions was constructed and articulated with the teaching practice, systematized and objectified for the school culture. |
id |
RBHE-1_1b800e0db56df66c76b783b37944ef84 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/46812 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Professional knowledge to teach mathematics in the 1960sSaberes profesionales para enseñar matemáticas en la década de 1960Saberes profissionais para ensinar matemática na década de 1960history of educationmathematical educationteacher traininghistoria de la educacióneducación matemáticaformación de maestrosHistória da educaçãoEducação matemáticaFormação de professoresThis paper presented a study on the traces of mathematics to teach and for teaching in a specific context of the ginásios vocacionais in São Paulo, Brazil. Evidence was sought to identify and characterize professional knowledge in the new proposals for teaching produced by teachers in the courses conducted in the 1960s, influenced by the Modern Mathematics Movement. The study was guided by the question: In what way is the knowledge for teaching mathematics taught by the teachers of the ginásio vocacional in São Paulo in the 1960s? The theoretical foundation is based on studies of the history of education and cultural history. The primary sources used belong to the collection of the Center for Documentation and Scientific Information of PUC SP. The theme ‘Rational Number’ was chosen, for which it was concluded that the knowledge for teaching Mathematics in these institutions was constructed and articulated with the teaching practice, systematized and objectified for the school culture.Este artículo presenta el recorte de un estudio sobre los vestigios de las ‘matemáticas a’ y ‘para enseñar’ en un contexto específico de los gimnasios vocacionales de São Paulo. Se buscaron indicios para identificar y caracterizar los saberes profesionales en las nuevas propuestas para la enseñanza producida por docentes en los cursos realizados en la década de 1960, influenciados por el Movimiento de las Matemáticas Modernas. El estudio se orientó por la cuestión: ¿De qué manera se constituyeron los saberes para enseñar Matemáticas por los profesores de los Gimnasios Vocacionales de São Paulo en la década de 1960? La fundamentación teórica se apoya en estudios de la historia de la educación e historia cultural. Las fuentes primarias utilizadas pertenecen al acervo del Centro de Documentación e Información Científica de la PUC-SP. Se eligió el tema ‘Números Racionales’, para el cual se concluyó que los saberes para enseñar Matemáticas en los Gimnasios Vocacionales fueron construidos y articulados con la práctica docente, sistematizados y objetivados para la cultura escolar.Este artigo apresenta o recorte de um estudo sobre os vestígios da ‘matemática a’ e ‘para ensinar’ em um contexto específico dos ginásios vocacionais de São Paulo. Buscaram-se indícios para identificar e caracterizar os saberes profissionais nas novas propostas para o ensino produzido por docentes nos cursos realizados na década de 1960, influenciados pelo Movimento da Matemática Moderna. O estudo norteou-se pela questão: De que maneira foram constituídos os saberes para ensinar matemática pelos professores dos ginásios vocacionais de São Paulo na década de 1960? A fundamentação teórica se apoia em estudos da história da educação e história cultural. As fontes primárias utilizadas pertencem ao acervo do Centro de Documentação e Informação Científica da PUC SP. Foi escolhido o tema ‘Números Racionais’, para o qual se concluiu que os saberes para ensinar matemática nos ginásios vocacionais foram construídos e articulados com a prática docente, sistematizados e objetivados para a cultura escolar.RBHE2020-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46812Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e104Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e104Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1042238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46812/751375149866Copyright (c) 2020 denise medina frança, ELENICE LONDON ZUINhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrança, Denise MedinaZuin, Elenice de Souza Lodron2022-03-01T22:17:37Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/46812Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:37Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professional knowledge to teach mathematics in the 1960s Saberes profesionales para enseñar matemáticas en la década de 1960 Saberes profissionais para ensinar matemática na década de 1960 |
title |
Professional knowledge to teach mathematics in the 1960s |
spellingShingle |
Professional knowledge to teach mathematics in the 1960s França, Denise Medina history of education mathematical education teacher training historia de la educación educación matemática formación de maestros História da educação Educação matemática Formação de professores |
title_short |
Professional knowledge to teach mathematics in the 1960s |
title_full |
Professional knowledge to teach mathematics in the 1960s |
title_fullStr |
Professional knowledge to teach mathematics in the 1960s |
title_full_unstemmed |
Professional knowledge to teach mathematics in the 1960s |
title_sort |
Professional knowledge to teach mathematics in the 1960s |
author |
França, Denise Medina |
author_facet |
França, Denise Medina Zuin, Elenice de Souza Lodron |
author_role |
author |
author2 |
Zuin, Elenice de Souza Lodron |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
França, Denise Medina Zuin, Elenice de Souza Lodron |
dc.subject.por.fl_str_mv |
history of education mathematical education teacher training historia de la educación educación matemática formación de maestros História da educação Educação matemática Formação de professores |
topic |
history of education mathematical education teacher training historia de la educación educación matemática formación de maestros História da educação Educação matemática Formação de professores |
description |
This paper presented a study on the traces of mathematics to teach and for teaching in a specific context of the ginásios vocacionais in São Paulo, Brazil. Evidence was sought to identify and characterize professional knowledge in the new proposals for teaching produced by teachers in the courses conducted in the 1960s, influenced by the Modern Mathematics Movement. The study was guided by the question: In what way is the knowledge for teaching mathematics taught by the teachers of the ginásio vocacional in São Paulo in the 1960s? The theoretical foundation is based on studies of the history of education and cultural history. The primary sources used belong to the collection of the Center for Documentation and Scientific Information of PUC SP. The theme ‘Rational Number’ was chosen, for which it was concluded that the knowledge for teaching Mathematics in these institutions was constructed and articulated with the teaching practice, systematized and objectified for the school culture. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46812 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46812 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46812/751375149866 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 denise medina frança, ELENICE LONDON ZUIN https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 denise medina frança, ELENICE LONDON ZUIN https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e104 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e104 Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e104 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531869605888 |