Evangelizing, educating and modernizing
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57472 |
Resumo: | This article seeks to analyze the beginnings of Protestant education in Goiás, in particular, the process of creation of the Samuel Graham Institute in Jataí (1942), a Presbyterian initiative, and the Granbery Institute in Pires do Rio (1943), of Methodist affiliation. These are two strands of missionary Protestant ism that settled in Brazil from the mid-nineteenth century. The analysis of the two institutes seeks to understand the historical context in which they were created, their approximations and singularities and the relationship of each with the experiences processed at the national level, and thus to think about the purposes, the social actor sand the intersections between religion and education, tradition and modernity, public and private, that contributed to the creation of these confessional schools. |
id |
RBHE-1_1d71ec3ca93b9907b78668bc7adebd7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/57472 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Evangelizing, educating and modernizingEvangelizar, educar y modernizarEvangelizar, educar e modernizarhistory of educationprotestant educationschool institutionsGoiáshistoria de la educacióneducación protestanteinstituciones escolaresGoiáshistória da educaçãoeducação protestanteinstituições escolaresGoiásThis article seeks to analyze the beginnings of Protestant education in Goiás, in particular, the process of creation of the Samuel Graham Institute in Jataí (1942), a Presbyterian initiative, and the Granbery Institute in Pires do Rio (1943), of Methodist affiliation. These are two strands of missionary Protestant ism that settled in Brazil from the mid-nineteenth century. The analysis of the two institutes seeks to understand the historical context in which they were created, their approximations and singularities and the relationship of each with the experiences processed at the national level, and thus to think about the purposes, the social actor sand the intersections between religion and education, tradition and modernity, public and private, that contributed to the creation of these confessional schools.El artículo busca analizar los inicios de la educación protestante en Goiás, en particular, el proceso de creación del Instituto Samuel Graham en Jataí (1942), de iniciativa presbiteriana y del Instituto Granbery en Pires do Rio (1943), con afiliación metodista. Se refiere de dos vertientes del protestantismo misionero que se instaló en Brasil desde mediados del siglo XIX. El análisis de estos dos institutos busca percibir el contexto histórico en el que fueron creados, sus aproximaciones y singularidades y la relación de cada uno con las experiencias procesadas a nivel nacional, y así pensar en los propósitos, los actores sociales y las intersecciones entre religión y educación, tradición y modernidad, pública y privada, que contribuyeron a la creación de estas escuelas confesionales.O presente artigo busca analisar os primórdios da educação protestante em Goiás, em particular, o processo de criação do Instituto Samuel Graham em Jataí (1942), de iniciativa presbiteriana, e do Instituto Granbery em Pires do Rio (1943), de filiação metodista. Trata-se de duas vertentes do protestantismo missionário que se instalou no Brasil a partir de meados do século XIX. A análise desses dois institutos tem por objetivoperceber o contexto histórico em que se deu a criação destes, suas aproximações, singularidades e a relação de cada um com as experiências processadas em âmbito nacional, e assim pensar as finalidades, os atores sociais e as intersecções entre religião e educação, tradição e modernidade, público e privado que concorreram para a criação dessas escolas confessionais.RBHE2021-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5747210.4025/rbhe.v22.2022.e193Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e193Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e193Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e1932238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57472/751375153160Copyright (c) 2021 Tamiris Alves Muniz, Sauloéber Tarsio de Souza (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves Muniz, TamirisTarsio de Souza , Sauloéber 2022-07-21T13:52:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/57472Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-07-21T13:52:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evangelizing, educating and modernizing Evangelizar, educar y modernizar Evangelizar, educar e modernizar |
title |
Evangelizing, educating and modernizing |
spellingShingle |
Evangelizing, educating and modernizing Alves Muniz, Tamiris history of education protestant education school institutions Goiás historia de la educación educación protestante instituciones escolares Goiás história da educação educação protestante instituições escolares Goiás |
title_short |
Evangelizing, educating and modernizing |
title_full |
Evangelizing, educating and modernizing |
title_fullStr |
Evangelizing, educating and modernizing |
title_full_unstemmed |
Evangelizing, educating and modernizing |
title_sort |
Evangelizing, educating and modernizing |
author |
Alves Muniz, Tamiris |
author_facet |
Alves Muniz, Tamiris Tarsio de Souza , Sauloéber |
author_role |
author |
author2 |
Tarsio de Souza , Sauloéber |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves Muniz, Tamiris Tarsio de Souza , Sauloéber |
dc.subject.por.fl_str_mv |
history of education protestant education school institutions Goiás historia de la educación educación protestante instituciones escolares Goiás história da educação educação protestante instituições escolares Goiás |
topic |
history of education protestant education school institutions Goiás historia de la educación educación protestante instituciones escolares Goiás história da educação educação protestante instituições escolares Goiás |
description |
This article seeks to analyze the beginnings of Protestant education in Goiás, in particular, the process of creation of the Samuel Graham Institute in Jataí (1942), a Presbyterian initiative, and the Granbery Institute in Pires do Rio (1943), of Methodist affiliation. These are two strands of missionary Protestant ism that settled in Brazil from the mid-nineteenth century. The analysis of the two institutes seeks to understand the historical context in which they were created, their approximations and singularities and the relationship of each with the experiences processed at the national level, and thus to think about the purposes, the social actor sand the intersections between religion and education, tradition and modernity, public and private, that contributed to the creation of these confessional schools. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57472 10.4025/rbhe.v22.2022.e193 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57472 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v22.2022.e193 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57472/751375153160 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Tamiris Alves Muniz, Sauloéber Tarsio de Souza (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Tamiris Alves Muniz, Sauloéber Tarsio de Souza (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e193 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e193 Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e193 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532703223808 |