Evangelizing, educating and modernizing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves Muniz, Tamiris
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Tarsio de Souza , Sauloéber
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57472
Resumo: This article seeks to analyze the beginnings of Protestant education in Goiás, in particular, the process of creation of the Samuel Graham Institute in Jataí (1942), a Presbyterian initiative, and the Granbery Institute in Pires do Rio (1943), of Methodist affiliation. These are two strands of missionary Protestant ism that settled in Brazil from the mid-nineteenth century. The analysis of the two institutes seeks to understand the historical context in which they were created, their approximations and singularities and the relationship of each with the experiences processed at the national level, and thus to think about the purposes, the social actor sand the intersections between religion and education, tradition and modernity, public and private, that contributed to the creation of these confessional schools.
id RBHE-1_1d71ec3ca93b9907b78668bc7adebd7d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/57472
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Evangelizing, educating and modernizingEvangelizar, educar y modernizarEvangelizar, educar e modernizarhistory of educationprotestant educationschool institutionsGoiáshistoria de la educacióneducación protestanteinstituciones escolaresGoiáshistória da educaçãoeducação protestanteinstituições escolaresGoiásThis article seeks to analyze the beginnings of Protestant education in Goiás, in particular, the process of creation of the Samuel Graham Institute in Jataí (1942), a Presbyterian initiative, and the Granbery Institute in Pires do Rio (1943), of Methodist affiliation. These are two strands of missionary Protestant ism that settled in Brazil from the mid-nineteenth century. The analysis of the two institutes seeks to understand the historical context in which they were created, their approximations and singularities and the relationship of each with the experiences processed at the national level, and thus to think about the purposes, the social actor sand the intersections between religion and education, tradition and modernity, public and private, that contributed to the creation of these confessional schools.El artículo busca analizar los inicios de la educación protestante en Goiás, en particular, el proceso de creación del Instituto Samuel Graham en Jataí (1942), de iniciativa presbiteriana y del Instituto Granbery en Pires do Rio (1943), con afiliación metodista. Se refiere de dos vertientes del protestantismo misionero que se instaló en Brasil desde mediados del siglo XIX. El análisis de estos dos institutos busca percibir el contexto histórico en el que fueron creados, sus aproximaciones y singularidades y la relación de cada uno con las experiencias procesadas a nivel nacional, y así pensar en los propósitos, los actores sociales y las intersecciones entre religión y educación, tradición y modernidad, pública y privada, que contribuyeron a la creación de estas escuelas confesionales.O presente artigo busca analisar os primórdios da educação protestante em Goiás, em particular, o processo de criação do Instituto Samuel Graham em Jataí (1942), de iniciativa presbiteriana, e do Instituto Granbery em Pires do Rio (1943), de filiação metodista. Trata-se de duas vertentes do protestantismo missionário que se instalou no Brasil a partir de meados do século XIX. A análise desses dois institutos tem por objetivoperceber o contexto histórico em que se deu a criação destes, suas aproximações, singularidades e a relação de cada um com as experiências processadas em âmbito nacional, e assim pensar as finalidades, os atores sociais e as intersecções entre religião e educação, tradição e modernidade, público e privado que concorreram para a criação dessas escolas confessionais.RBHE2021-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5747210.4025/rbhe.v22.2022.e193Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e193Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e193Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e1932238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57472/751375153160Copyright (c) 2021 Tamiris Alves Muniz, Sauloéber Tarsio de Souza (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves Muniz, TamirisTarsio de Souza , Sauloéber 2022-07-21T13:52:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/57472Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-07-21T13:52:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Evangelizing, educating and modernizing
Evangelizar, educar y modernizar
Evangelizar, educar e modernizar
title Evangelizing, educating and modernizing
spellingShingle Evangelizing, educating and modernizing
Alves Muniz, Tamiris
history of education
protestant education
school institutions
Goiás
historia de la educación
educación protestante
instituciones escolares
Goiás
história da educação
educação protestante
instituições escolares
Goiás
title_short Evangelizing, educating and modernizing
title_full Evangelizing, educating and modernizing
title_fullStr Evangelizing, educating and modernizing
title_full_unstemmed Evangelizing, educating and modernizing
title_sort Evangelizing, educating and modernizing
author Alves Muniz, Tamiris
author_facet Alves Muniz, Tamiris
Tarsio de Souza , Sauloéber
author_role author
author2 Tarsio de Souza , Sauloéber
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves Muniz, Tamiris
Tarsio de Souza , Sauloéber
dc.subject.por.fl_str_mv history of education
protestant education
school institutions
Goiás
historia de la educación
educación protestante
instituciones escolares
Goiás
história da educação
educação protestante
instituições escolares
Goiás
topic history of education
protestant education
school institutions
Goiás
historia de la educación
educación protestante
instituciones escolares
Goiás
história da educação
educação protestante
instituições escolares
Goiás
description This article seeks to analyze the beginnings of Protestant education in Goiás, in particular, the process of creation of the Samuel Graham Institute in Jataí (1942), a Presbyterian initiative, and the Granbery Institute in Pires do Rio (1943), of Methodist affiliation. These are two strands of missionary Protestant ism that settled in Brazil from the mid-nineteenth century. The analysis of the two institutes seeks to understand the historical context in which they were created, their approximations and singularities and the relationship of each with the experiences processed at the national level, and thus to think about the purposes, the social actor sand the intersections between religion and education, tradition and modernity, public and private, that contributed to the creation of these confessional schools.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57472
10.4025/rbhe.v22.2022.e193
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57472
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v22.2022.e193
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57472/751375153160
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Tamiris Alves Muniz, Sauloéber Tarsio de Souza (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Tamiris Alves Muniz, Sauloéber Tarsio de Souza (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e193
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e193
Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e193
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532703223808