The school material culture in Deutsche Schule
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38599 |
Resumo: | The approach to some aspects of the school culture developed by Deutsche Schule in Curitiba at the turn of the XIX century, made possible the identification of particularities inherent to that educational institution. By using the intuitive or “object lessons” method for the knowledge production and organization, the school used to dispose several implements and objects in order to stimulate students’ observation; implements and objects which are here focused as elements of that material school culture, aiming to debate their usages and meanings. |
id |
RBHE-1_24ca76df45ecd7dc323b04d262bcb60d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38599 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The school material culture in Deutsche SchuleA cultura material escolar da Deutsche SchuleHistory of EducationMaterial School CultureSchool CultureGerman SchoolIntuitive MethodHistória da EducaçãoCultura Material EscolarCultura EscolarEscola AlemãMétodo IntuitivoThe approach to some aspects of the school culture developed by Deutsche Schule in Curitiba at the turn of the XIX century, made possible the identification of particularities inherent to that educational institution. By using the intuitive or “object lessons” method for the knowledge production and organization, the school used to dispose several implements and objects in order to stimulate students’ observation; implements and objects which are here focused as elements of that material school culture, aiming to debate their usages and meanings. A abordagem de alguns aspectos da cultura escolar desenvolvida pela Deutsche Schule, na Curitiba da virada do século XIX, tornou possível a identificação de particularidades inerentes àquela instituição de ensino. Utilizando-se do método intuitivo ou “lições de coisas” para a produção e organização do conhecimento, a escola dispunha de utensílios e objetos variados para estimular a observação do alunado, os quais são aqui enfocados como elementos daquela cultura material escolar, com o intuito de problematizar seus usos e significados. RBHE2012-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38599Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 69-94Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 69-94Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 69-942238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38599/20130Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Regina Maria Schimmelpfeng de2022-02-22T22:20:31Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38599Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:31Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The school material culture in Deutsche Schule A cultura material escolar da Deutsche Schule |
title |
The school material culture in Deutsche Schule |
spellingShingle |
The school material culture in Deutsche Schule Souza, Regina Maria Schimmelpfeng de History of Education Material School Culture School Culture German School Intuitive Method História da Educação Cultura Material Escolar Cultura Escolar Escola Alemã Método Intuitivo |
title_short |
The school material culture in Deutsche Schule |
title_full |
The school material culture in Deutsche Schule |
title_fullStr |
The school material culture in Deutsche Schule |
title_full_unstemmed |
The school material culture in Deutsche Schule |
title_sort |
The school material culture in Deutsche Schule |
author |
Souza, Regina Maria Schimmelpfeng de |
author_facet |
Souza, Regina Maria Schimmelpfeng de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Regina Maria Schimmelpfeng de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of Education Material School Culture School Culture German School Intuitive Method História da Educação Cultura Material Escolar Cultura Escolar Escola Alemã Método Intuitivo |
topic |
History of Education Material School Culture School Culture German School Intuitive Method História da Educação Cultura Material Escolar Cultura Escolar Escola Alemã Método Intuitivo |
description |
The approach to some aspects of the school culture developed by Deutsche Schule in Curitiba at the turn of the XIX century, made possible the identification of particularities inherent to that educational institution. By using the intuitive or “object lessons” method for the knowledge production and organization, the school used to dispose several implements and objects in order to stimulate students’ observation; implements and objects which are here focused as elements of that material school culture, aiming to debate their usages and meanings. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38599 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38599 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38599/20130 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 69-94 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 69-94 Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 69-94 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529880457216 |