The school material culture in Deutsche Schule

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Regina Maria Schimmelpfeng de
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38599
Resumo: The approach to some aspects of the school culture developed by Deutsche Schule in Curitiba at the turn of the XIX century, made possible the identification of particularities inherent to that educational institution. By using the intuitive or “object lessons” method for the knowledge production and organization, the school used to dispose several implements and objects in order to stimulate students’ observation; implements and objects which are here focused as elements of that material school culture, aiming to debate their usages and meanings. 
id RBHE-1_24ca76df45ecd7dc323b04d262bcb60d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38599
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The school material culture in Deutsche SchuleA cultura material escolar da Deutsche SchuleHistory of EducationMaterial School CultureSchool CultureGerman SchoolIntuitive MethodHistória da EducaçãoCultura Material EscolarCultura EscolarEscola AlemãMétodo IntuitivoThe approach to some aspects of the school culture developed by Deutsche Schule in Curitiba at the turn of the XIX century, made possible the identification of particularities inherent to that educational institution. By using the intuitive or “object lessons” method for the knowledge production and organization, the school used to dispose several implements and objects in order to stimulate students’ observation; implements and objects which are here focused as elements of that material school culture, aiming to debate their usages and meanings. A abordagem de alguns aspectos da cultura escolar desenvolvida pela Deutsche Schule, na Curitiba da virada do século XIX, tornou possível a identificação de particularidades inerentes àquela instituição de ensino. Utilizando-se do método intuitivo ou “lições de coisas” para a produção e organização do conhecimento, a escola dispunha de utensílios e objetos variados para estimular a observação do alunado, os quais são aqui enfocados como elementos daquela cultura material escolar, com o intuito de problematizar seus usos e significados. RBHE2012-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38599Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 69-94Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 69-94Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 69-942238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38599/20130Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Regina Maria Schimmelpfeng de2022-02-22T22:20:31Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38599Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:31Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The school material culture in Deutsche Schule
A cultura material escolar da Deutsche Schule
title The school material culture in Deutsche Schule
spellingShingle The school material culture in Deutsche Schule
Souza, Regina Maria Schimmelpfeng de
History of Education
Material School Culture
School Culture
German School
Intuitive Method
História da Educação
Cultura Material Escolar
Cultura Escolar
Escola Alemã
Método Intuitivo
title_short The school material culture in Deutsche Schule
title_full The school material culture in Deutsche Schule
title_fullStr The school material culture in Deutsche Schule
title_full_unstemmed The school material culture in Deutsche Schule
title_sort The school material culture in Deutsche Schule
author Souza, Regina Maria Schimmelpfeng de
author_facet Souza, Regina Maria Schimmelpfeng de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Regina Maria Schimmelpfeng de
dc.subject.por.fl_str_mv History of Education
Material School Culture
School Culture
German School
Intuitive Method
História da Educação
Cultura Material Escolar
Cultura Escolar
Escola Alemã
Método Intuitivo
topic History of Education
Material School Culture
School Culture
German School
Intuitive Method
História da Educação
Cultura Material Escolar
Cultura Escolar
Escola Alemã
Método Intuitivo
description The approach to some aspects of the school culture developed by Deutsche Schule in Curitiba at the turn of the XIX century, made possible the identification of particularities inherent to that educational institution. By using the intuitive or “object lessons” method for the knowledge production and organization, the school used to dispose several implements and objects in order to stimulate students’ observation; implements and objects which are here focused as elements of that material school culture, aiming to debate their usages and meanings. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38599
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38599
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38599/20130
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 69-94
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 69-94
Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 69-94
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529880457216