Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the Republic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Irlen Antônio
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Nogueira, Vera Lúcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44832
Resumo: The article discusses about the areas of formation of the worker from Minas Gerais, problematizing the initiatives of schooling proposed by the legislators, factory owners and the factory workers’ leaderships at the end of the XIX and beginning of XX centuries. For that, it’s taken as sources the educational legislation, the reports from the education inspectors, the annals and the newspapers from the given state. The analysis took as reference existing elements in the new approaches of political history, under the cultural perspective. The proposals of vocational education developed on the scholar groups, as well the initiatives of schooling inside the factories and worker’s school, provide evidence that the formation of workers was assumed under a disciplinary and founding of citizenship approach.
id RBHE-1_257d850590aab2c87c5dfe6133105f21
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/44832
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the RepublicEspacios de formación del trabajador en Minas Gerais a principios de la República (1891-1920)Espaços de formação do trabalhador em Minas Gerais no alvorecer da República (1891-1920)professional educationschoolingthe worker's educationenseñanza profesionalescolarizacióneducación del trabajadorensino profissionalescolarizaçãoeducação do trabalhadorThe article discusses about the areas of formation of the worker from Minas Gerais, problematizing the initiatives of schooling proposed by the legislators, factory owners and the factory workers’ leaderships at the end of the XIX and beginning of XX centuries. For that, it’s taken as sources the educational legislation, the reports from the education inspectors, the annals and the newspapers from the given state. The analysis took as reference existing elements in the new approaches of political history, under the cultural perspective. The proposals of vocational education developed on the scholar groups, as well the initiatives of schooling inside the factories and worker’s school, provide evidence that the formation of workers was assumed under a disciplinary and founding of citizenship approach.El artículo discute acerca de los espacios de formación del trabajador de Minas Gerais-Brasil, problematizando las iniciativas de educación propuestas por los legisladores, dueños de fábricas y líderes obreros, al final del siglo XIX e inicio del XX. Para ello, toma como fuente la legislación educativa, los informes de los inspectores de enseñanza, los Anales y los periódicos de circulación en el Estado. El análisis tomó como referencia elementos presentes en los enfoques renovados de la historia política, en la perspectiva de la historia cultural. Las propuestas de enseñanza profesional, desarrolladas en grupos escolares, así como las iniciativas de escolarización de las fábricas y de las escuelas obreras evidenciaron que la formación de los trabajadores fue asumida en una perspectiva disciplinadora y como elemento fundamental de la ciudadanía.O artigo discute sobre os espaços de formação do trabalhador de Minas Gerais, problematizando as iniciativas de escolarização propostas pelos legisladores, donos de fábricas e lideranças operárias, no final do século XIX e início do XX. Para isso, toma como fonte a legislação educacional, os relatórios dos inspetores de ensino, os Anais e os jornais de circulação no Estado. A análise tomou como referência elementos presentes nas abordagens renovadas da história política, na perspectiva da história cultural. As propostas de ensino profissional, desenvolvidas nos grupos escolares, bem como as iniciativas de escolarização das fábricas e das escolas operárias evidenciaram que a formação dos trabalhadores foi assumida numa perspectiva disciplinadora e como elemento fundante da cidadania.RBHE2018-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44832Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e025Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e025Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0252238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44832/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44832/pdf_1Copyright (c) 2018 Irlen Antônio Gonçalves, Vera Lúcia Nogueirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Irlen AntônioNogueira, Vera Lúcia2022-02-22T21:38:32Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/44832Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:38:32Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the Republic
Espacios de formación del trabajador en Minas Gerais a principios de la República (1891-1920)
Espaços de formação do trabalhador em Minas Gerais no alvorecer da República (1891-1920)
title Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the Republic
spellingShingle Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the Republic
Gonçalves, Irlen Antônio
professional education
schooling
the worker's education
enseñanza profesional
escolarización
educación del trabajador
ensino profissional
escolarização
educação do trabalhador
title_short Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the Republic
title_full Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the Republic
title_fullStr Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the Republic
title_full_unstemmed Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the Republic
title_sort Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the Republic
author Gonçalves, Irlen Antônio
author_facet Gonçalves, Irlen Antônio
Nogueira, Vera Lúcia
author_role author
author2 Nogueira, Vera Lúcia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Irlen Antônio
Nogueira, Vera Lúcia
dc.subject.por.fl_str_mv professional education
schooling
the worker's education
enseñanza profesional
escolarización
educación del trabajador
ensino profissional
escolarização
educação do trabalhador
topic professional education
schooling
the worker's education
enseñanza profesional
escolarización
educación del trabajador
ensino profissional
escolarização
educação do trabalhador
description The article discusses about the areas of formation of the worker from Minas Gerais, problematizing the initiatives of schooling proposed by the legislators, factory owners and the factory workers’ leaderships at the end of the XIX and beginning of XX centuries. For that, it’s taken as sources the educational legislation, the reports from the education inspectors, the annals and the newspapers from the given state. The analysis took as reference existing elements in the new approaches of political history, under the cultural perspective. The proposals of vocational education developed on the scholar groups, as well the initiatives of schooling inside the factories and worker’s school, provide evidence that the formation of workers was assumed under a disciplinary and founding of citizenship approach.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44832
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44832
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44832/pdf
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44832/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Irlen Antônio Gonçalves, Vera Lúcia Nogueira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Irlen Antônio Gonçalves, Vera Lúcia Nogueira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e025
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e025
Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e025
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531830808576