Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the Republic
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44832 |
Resumo: | The article discusses about the areas of formation of the worker from Minas Gerais, problematizing the initiatives of schooling proposed by the legislators, factory owners and the factory workers’ leaderships at the end of the XIX and beginning of XX centuries. For that, it’s taken as sources the educational legislation, the reports from the education inspectors, the annals and the newspapers from the given state. The analysis took as reference existing elements in the new approaches of political history, under the cultural perspective. The proposals of vocational education developed on the scholar groups, as well the initiatives of schooling inside the factories and worker’s school, provide evidence that the formation of workers was assumed under a disciplinary and founding of citizenship approach. |
id |
RBHE-1_257d850590aab2c87c5dfe6133105f21 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/44832 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the RepublicEspacios de formación del trabajador en Minas Gerais a principios de la República (1891-1920)Espaços de formação do trabalhador em Minas Gerais no alvorecer da República (1891-1920)professional educationschoolingthe worker's educationenseñanza profesionalescolarizacióneducación del trabajadorensino profissionalescolarizaçãoeducação do trabalhadorThe article discusses about the areas of formation of the worker from Minas Gerais, problematizing the initiatives of schooling proposed by the legislators, factory owners and the factory workers’ leaderships at the end of the XIX and beginning of XX centuries. For that, it’s taken as sources the educational legislation, the reports from the education inspectors, the annals and the newspapers from the given state. The analysis took as reference existing elements in the new approaches of political history, under the cultural perspective. The proposals of vocational education developed on the scholar groups, as well the initiatives of schooling inside the factories and worker’s school, provide evidence that the formation of workers was assumed under a disciplinary and founding of citizenship approach.El artículo discute acerca de los espacios de formación del trabajador de Minas Gerais-Brasil, problematizando las iniciativas de educación propuestas por los legisladores, dueños de fábricas y líderes obreros, al final del siglo XIX e inicio del XX. Para ello, toma como fuente la legislación educativa, los informes de los inspectores de enseñanza, los Anales y los periódicos de circulación en el Estado. El análisis tomó como referencia elementos presentes en los enfoques renovados de la historia política, en la perspectiva de la historia cultural. Las propuestas de enseñanza profesional, desarrolladas en grupos escolares, así como las iniciativas de escolarización de las fábricas y de las escuelas obreras evidenciaron que la formación de los trabajadores fue asumida en una perspectiva disciplinadora y como elemento fundamental de la ciudadanía.O artigo discute sobre os espaços de formação do trabalhador de Minas Gerais, problematizando as iniciativas de escolarização propostas pelos legisladores, donos de fábricas e lideranças operárias, no final do século XIX e início do XX. Para isso, toma como fonte a legislação educacional, os relatórios dos inspetores de ensino, os Anais e os jornais de circulação no Estado. A análise tomou como referência elementos presentes nas abordagens renovadas da história política, na perspectiva da história cultural. As propostas de ensino profissional, desenvolvidas nos grupos escolares, bem como as iniciativas de escolarização das fábricas e das escolas operárias evidenciaram que a formação dos trabalhadores foi assumida numa perspectiva disciplinadora e como elemento fundante da cidadania.RBHE2018-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44832Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e025Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e025Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0252238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44832/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44832/pdf_1Copyright (c) 2018 Irlen Antônio Gonçalves, Vera Lúcia Nogueirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Irlen AntônioNogueira, Vera Lúcia2022-02-22T21:38:32Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/44832Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:38:32Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the Republic Espacios de formación del trabajador en Minas Gerais a principios de la República (1891-1920) Espaços de formação do trabalhador em Minas Gerais no alvorecer da República (1891-1920) |
title |
Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the Republic |
spellingShingle |
Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the Republic Gonçalves, Irlen Antônio professional education schooling the worker's education enseñanza profesional escolarización educación del trabajador ensino profissional escolarização educação do trabalhador |
title_short |
Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the Republic |
title_full |
Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the Republic |
title_fullStr |
Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the Republic |
title_full_unstemmed |
Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the Republic |
title_sort |
Space of training of the worker in Minas Gerais at the dawn of the Republic |
author |
Gonçalves, Irlen Antônio |
author_facet |
Gonçalves, Irlen Antônio Nogueira, Vera Lúcia |
author_role |
author |
author2 |
Nogueira, Vera Lúcia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Irlen Antônio Nogueira, Vera Lúcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
professional education schooling the worker's education enseñanza profesional escolarización educación del trabajador ensino profissional escolarização educação do trabalhador |
topic |
professional education schooling the worker's education enseñanza profesional escolarización educación del trabajador ensino profissional escolarização educação do trabalhador |
description |
The article discusses about the areas of formation of the worker from Minas Gerais, problematizing the initiatives of schooling proposed by the legislators, factory owners and the factory workers’ leaderships at the end of the XIX and beginning of XX centuries. For that, it’s taken as sources the educational legislation, the reports from the education inspectors, the annals and the newspapers from the given state. The analysis took as reference existing elements in the new approaches of political history, under the cultural perspective. The proposals of vocational education developed on the scholar groups, as well the initiatives of schooling inside the factories and worker’s school, provide evidence that the formation of workers was assumed under a disciplinary and founding of citizenship approach. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44832 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44832 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44832/pdf https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44832/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Irlen Antônio Gonçalves, Vera Lúcia Nogueira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Irlen Antônio Gonçalves, Vera Lúcia Nogueira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e025 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e025 Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e025 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531830808576 |