Concerning the teacher’s value: remuneration of the teaching work in Minas Gerais (1859-1900)
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38602 |
Resumo: | This article discusses some facts that determined the remuneration of the male and female teacher of primary school in Minas Gerais province/state during the second half of XIX century. It shows that the remuneration was paid according to different criteria as the sex of the teacher; function position – effective, substitute, for example –, the localization of the school – rural, urbane, district or village –, the teaching position in which the male and female teacher worked, how long he/she was teaching, the number of the students in the class and others. Summary, the remuneration can be analyzed as a result of historical values that have been constructed inside the school and public sphere, and in the social relations outside them. |
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Concerning the teacher’s value: remuneration of the teaching work in Minas Gerais (1859-1900)Acerca do valor de ser professor(a): remuneração do trabalho docente em Minas Gerais (1859-1900)Primary SchoolRemunerationTeacher’s WorkGenderEscola PrimáriaRemuneraçãoTrabalho DocenteGêneroThis article discusses some facts that determined the remuneration of the male and female teacher of primary school in Minas Gerais province/state during the second half of XIX century. It shows that the remuneration was paid according to different criteria as the sex of the teacher; function position – effective, substitute, for example –, the localization of the school – rural, urbane, district or village –, the teaching position in which the male and female teacher worked, how long he/she was teaching, the number of the students in the class and others. Summary, the remuneration can be analyzed as a result of historical values that have been constructed inside the school and public sphere, and in the social relations outside them. Este artigo analisa algumas relações que favoreceram a determinação da remuneração de professores e professoras do magistério público primário da província/estado de Minas Gerais, durante a segunda metade do século XIX. A remuneração no período estudado era definida a partir de diferentes critérios como o sexo do professor, situação funcional – se efetivo, substituto, vitalício ou interino –, a localização da escola – rural, urbana, distrito, freguesia e vila –, o grau em que atuava o professor ou professora, o número de alunos, o tempo de atuação e outros. Em suma, a remuneração deve ser analisada como decorrente de valores historicamente construídos nas relações vividas no interior da escola e da esfera pública bem como nas relações sociais externas a elas. RBHE2012-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38602Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 145-176Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 145-176Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 145-1762238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38602/20133Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDurães, Sarah Jane Alves2022-02-22T22:20:30Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38602Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:30Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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