Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching Network

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rolim, Rosana Maria Gemaque
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Alves, Charles Alberto de Souza, Reis, Antonio Claudio Andrade dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68131
Resumo: The article analyzes data extracted from the teacher payroll of the Pará state educational system, aiming to understand the remuneration from the exam of the elements of composition, that is, remuneration and pecuniary advantages, for the period from 2006 to 2014. The items that compose the remuneration were grouped into subcategories comprising the same intention, which made possible to identify the most significant elements in its composition, as well as the maintenance, exclusions and inclusion of some bonuses and allowances. The greater weight among the components of the remuneration is on the compensation, but its proportion in relation to the other components is decreasing, mainly related to personal advantages, which was the group with the most expressive increase. This refers to a type of remuneration policy that focuses on specific groups, to the detriment of the collective, with positive consequences for the budget, but negative for the organization and the appreciation of the career.
id UFRGS-27_5addce89d8fe9e2a92726727b54c5c49
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/68131
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching NetworkA Política de Remuneração de Professores da Rede de Ensino do Estado do ParáRemuneração. Professores. Educação Básica. Estado do Pará.Remuneração de professores da educação básicaRemuneration. Teachers. K-12 Education. State of the Pará.The article analyzes data extracted from the teacher payroll of the Pará state educational system, aiming to understand the remuneration from the exam of the elements of composition, that is, remuneration and pecuniary advantages, for the period from 2006 to 2014. The items that compose the remuneration were grouped into subcategories comprising the same intention, which made possible to identify the most significant elements in its composition, as well as the maintenance, exclusions and inclusion of some bonuses and allowances. The greater weight among the components of the remuneration is on the compensation, but its proportion in relation to the other components is decreasing, mainly related to personal advantages, which was the group with the most expressive increase. This refers to a type of remuneration policy that focuses on specific groups, to the detriment of the collective, with positive consequences for the budget, but negative for the organization and the appreciation of the career.O artigo analisa dados, extraídos das folhas de pagamento dos professores da rede de ensino do estado do Pará, visando compreender a remuneração a partir da análise dos elementos de composição, ou seja, vencimento e vantagens pecuniárias, referentes ao período de 2006 a 2014. Os itens que compõem a remuneração foram agrupados em subcategorias que compreendem a mesma intenção, o que possibilitou identificar os elementos mais significativos na sua composição, como também a permanência, exclusões e inclusão de algumas gratificações e abonos. O maior peso entre os componentes da remuneração está no vencimento, porém a sua proporção em relação aos demais componentes está diminuindo, principalmente em relação às vantagens pessoais, grupo com aumento mais expressivo. Isso remete a um tipo de política de remuneração que focaliza grupos específicos, em detrimento do coletivo, com rebatimentos positivos para o orçamento, mas negativos para a organização e valorização da carreira.  Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2019-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/6813110.17648/fineduca-2236-5907-v9-68631FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 9 (2019)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 9 (2019)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 9 (2019)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68131/52770Copyright (c) 2019 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRolim, Rosana Maria GemaqueAlves, Charles Alberto de SouzaReis, Antonio Claudio Andrade dos2020-02-03T15:01:30Zoai:seer.ufrgs.br:article/68131Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2020-02-03T15:01:30FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching Network
A Política de Remuneração de Professores da Rede de Ensino do Estado do Pará
title Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching Network
spellingShingle Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching Network
Rolim, Rosana Maria Gemaque
Remuneração. Professores. Educação Básica. Estado do Pará.
Remuneração de professores da educação básica
Remuneration. Teachers. K-12 Education. State of the Pará.
title_short Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching Network
title_full Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching Network
title_fullStr Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching Network
title_full_unstemmed Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching Network
title_sort Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching Network
author Rolim, Rosana Maria Gemaque
author_facet Rolim, Rosana Maria Gemaque
Alves, Charles Alberto de Souza
Reis, Antonio Claudio Andrade dos
author_role author
author2 Alves, Charles Alberto de Souza
Reis, Antonio Claudio Andrade dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rolim, Rosana Maria Gemaque
Alves, Charles Alberto de Souza
Reis, Antonio Claudio Andrade dos
dc.subject.por.fl_str_mv Remuneração. Professores. Educação Básica. Estado do Pará.
Remuneração de professores da educação básica
Remuneration. Teachers. K-12 Education. State of the Pará.
topic Remuneração. Professores. Educação Básica. Estado do Pará.
Remuneração de professores da educação básica
Remuneration. Teachers. K-12 Education. State of the Pará.
description The article analyzes data extracted from the teacher payroll of the Pará state educational system, aiming to understand the remuneration from the exam of the elements of composition, that is, remuneration and pecuniary advantages, for the period from 2006 to 2014. The items that compose the remuneration were grouped into subcategories comprising the same intention, which made possible to identify the most significant elements in its composition, as well as the maintenance, exclusions and inclusion of some bonuses and allowances. The greater weight among the components of the remuneration is on the compensation, but its proportion in relation to the other components is decreasing, mainly related to personal advantages, which was the group with the most expressive increase. This refers to a type of remuneration policy that focuses on specific groups, to the detriment of the collective, with positive consequences for the budget, but negative for the organization and the appreciation of the career.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68131
10.17648/fineduca-2236-5907-v9-68631
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68131
identifier_str_mv 10.17648/fineduca-2236-5907-v9-68631
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68131/52770
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 9 (2019)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 9 (2019)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 9 (2019)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050274758524928