Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching Network
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68131 |
Resumo: | The article analyzes data extracted from the teacher payroll of the Pará state educational system, aiming to understand the remuneration from the exam of the elements of composition, that is, remuneration and pecuniary advantages, for the period from 2006 to 2014. The items that compose the remuneration were grouped into subcategories comprising the same intention, which made possible to identify the most significant elements in its composition, as well as the maintenance, exclusions and inclusion of some bonuses and allowances. The greater weight among the components of the remuneration is on the compensation, but its proportion in relation to the other components is decreasing, mainly related to personal advantages, which was the group with the most expressive increase. This refers to a type of remuneration policy that focuses on specific groups, to the detriment of the collective, with positive consequences for the budget, but negative for the organization and the appreciation of the career. |
id |
UFRGS-27_5addce89d8fe9e2a92726727b54c5c49 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/68131 |
network_acronym_str |
UFRGS-27 |
network_name_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching NetworkA Política de Remuneração de Professores da Rede de Ensino do Estado do ParáRemuneração. Professores. Educação Básica. Estado do Pará.Remuneração de professores da educação básicaRemuneration. Teachers. K-12 Education. State of the Pará.The article analyzes data extracted from the teacher payroll of the Pará state educational system, aiming to understand the remuneration from the exam of the elements of composition, that is, remuneration and pecuniary advantages, for the period from 2006 to 2014. The items that compose the remuneration were grouped into subcategories comprising the same intention, which made possible to identify the most significant elements in its composition, as well as the maintenance, exclusions and inclusion of some bonuses and allowances. The greater weight among the components of the remuneration is on the compensation, but its proportion in relation to the other components is decreasing, mainly related to personal advantages, which was the group with the most expressive increase. This refers to a type of remuneration policy that focuses on specific groups, to the detriment of the collective, with positive consequences for the budget, but negative for the organization and the appreciation of the career.O artigo analisa dados, extraídos das folhas de pagamento dos professores da rede de ensino do estado do Pará, visando compreender a remuneração a partir da análise dos elementos de composição, ou seja, vencimento e vantagens pecuniárias, referentes ao período de 2006 a 2014. Os itens que compõem a remuneração foram agrupados em subcategorias que compreendem a mesma intenção, o que possibilitou identificar os elementos mais significativos na sua composição, como também a permanência, exclusões e inclusão de algumas gratificações e abonos. O maior peso entre os componentes da remuneração está no vencimento, porém a sua proporção em relação aos demais componentes está diminuindo, principalmente em relação às vantagens pessoais, grupo com aumento mais expressivo. Isso remete a um tipo de política de remuneração que focaliza grupos específicos, em detrimento do coletivo, com rebatimentos positivos para o orçamento, mas negativos para a organização e valorização da carreira. Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2019-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/6813110.17648/fineduca-2236-5907-v9-68631FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 9 (2019)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 9 (2019)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 9 (2019)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68131/52770Copyright (c) 2019 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRolim, Rosana Maria GemaqueAlves, Charles Alberto de SouzaReis, Antonio Claudio Andrade dos2020-02-03T15:01:30Zoai:seer.ufrgs.br:article/68131Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2020-02-03T15:01:30FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching Network A Política de Remuneração de Professores da Rede de Ensino do Estado do Pará |
title |
Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching Network |
spellingShingle |
Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching Network Rolim, Rosana Maria Gemaque Remuneração. Professores. Educação Básica. Estado do Pará. Remuneração de professores da educação básica Remuneration. Teachers. K-12 Education. State of the Pará. |
title_short |
Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching Network |
title_full |
Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching Network |
title_fullStr |
Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching Network |
title_full_unstemmed |
Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching Network |
title_sort |
Teacher Remuneration Policy of the Pará State Teaching Network |
author |
Rolim, Rosana Maria Gemaque |
author_facet |
Rolim, Rosana Maria Gemaque Alves, Charles Alberto de Souza Reis, Antonio Claudio Andrade dos |
author_role |
author |
author2 |
Alves, Charles Alberto de Souza Reis, Antonio Claudio Andrade dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rolim, Rosana Maria Gemaque Alves, Charles Alberto de Souza Reis, Antonio Claudio Andrade dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Remuneração. Professores. Educação Básica. Estado do Pará. Remuneração de professores da educação básica Remuneration. Teachers. K-12 Education. State of the Pará. |
topic |
Remuneração. Professores. Educação Básica. Estado do Pará. Remuneração de professores da educação básica Remuneration. Teachers. K-12 Education. State of the Pará. |
description |
The article analyzes data extracted from the teacher payroll of the Pará state educational system, aiming to understand the remuneration from the exam of the elements of composition, that is, remuneration and pecuniary advantages, for the period from 2006 to 2014. The items that compose the remuneration were grouped into subcategories comprising the same intention, which made possible to identify the most significant elements in its composition, as well as the maintenance, exclusions and inclusion of some bonuses and allowances. The greater weight among the components of the remuneration is on the compensation, but its proportion in relation to the other components is decreasing, mainly related to personal advantages, which was the group with the most expressive increase. This refers to a type of remuneration policy that focuses on specific groups, to the detriment of the collective, with positive consequences for the budget, but negative for the organization and the appreciation of the career. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68131 10.17648/fineduca-2236-5907-v9-68631 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68131 |
identifier_str_mv |
10.17648/fineduca-2236-5907-v9-68631 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68131/52770 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 9 (2019) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 9 (2019) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 9 (2019) 2236-5907 reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
collection |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository.name.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com |
_version_ |
1797050274758524928 |