A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of History

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chaves, Miriam Waidenfeld
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38636
Resumo: This article will discuss how the teaching of history in as experiential school in the Federal District of the 30’s contributed to the production of school knowledge and teaching practices that shaped an ideal citizen, not only in the view of the school but also of the Brazilian nation which aspired to modernization at that historical moment. Firstly this article highlights the importance of cultural studies for the investigation of history of education. Then, it shows the emergence of history as a discipline in mainstream education in Brazil. Lastly, it makes clear how the teaching of this discipline evolves at Escola Argentina serving the purpose of disseminating the knowledge, behaviour patterns and certain qualities that shaped the school day-by-day. 
id RBHE-1_5236fb29e460edb712c997b32e37561a
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38636
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of HistoryUm estudo sobre a cultura escolar no Rio de Janeiro dos anos de 1930 pelas lições de históriaThe 30’sArgentina SchoolSchool CultureMethodological InnovationsTeaching of HistoryAnos de 1930Escola ArgentinaCultura EscolarInovações MetodológicasEnsino de HistóriaThis article will discuss how the teaching of history in as experiential school in the Federal District of the 30’s contributed to the production of school knowledge and teaching practices that shaped an ideal citizen, not only in the view of the school but also of the Brazilian nation which aspired to modernization at that historical moment. Firstly this article highlights the importance of cultural studies for the investigation of history of education. Then, it shows the emergence of history as a discipline in mainstream education in Brazil. Lastly, it makes clear how the teaching of this discipline evolves at Escola Argentina serving the purpose of disseminating the knowledge, behaviour patterns and certain qualities that shaped the school day-by-day. Este texto tem como objetivo ressaltar de que maneira as lições de história em uma escola experimental do antigo Distrito Federal nos anos de 1930 contribuem para a fermentação de certos saberes e práticas culturais que procuram modelar um tipo de cidadão idealizado não apenas pela escola, mas pela nação que, naquele momento histórico, ansiava por modernizar-se. Em primeiro lugar salienta a importância dos estudos culturais para as pesquisas em história da educação para, em seguida, mostrar como a história surge enquanto matéria escolar no Brasil. Por último, é explicitado o modo pelo qual o ensino de história se desenvolve na Escola Argentina, tendo como objetivo disseminar certos conhecimentos, comportamentos e qualidades que transformaram o próprio cotidiano da escola. RBHE2012-02-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38636Revista Brasileira de História da Educação; Vol 6 No 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 71-100Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 6 Núm. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 71-100Revista Brasileira de História da Educação; v. 6 n. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 71-1002238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38636/20167Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessChaves, Miriam Waidenfeld2022-02-22T22:20:11Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38636Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:11Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of History
Um estudo sobre a cultura escolar no Rio de Janeiro dos anos de 1930 pelas lições de história
title A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of History
spellingShingle A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of History
Chaves, Miriam Waidenfeld
The 30’s
Argentina School
School Culture
Methodological Innovations
Teaching of History
Anos de 1930
Escola Argentina
Cultura Escolar
Inovações Metodológicas
Ensino de História
title_short A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of History
title_full A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of History
title_fullStr A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of History
title_full_unstemmed A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of History
title_sort A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of History
author Chaves, Miriam Waidenfeld
author_facet Chaves, Miriam Waidenfeld
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Chaves, Miriam Waidenfeld
dc.subject.por.fl_str_mv The 30’s
Argentina School
School Culture
Methodological Innovations
Teaching of History
Anos de 1930
Escola Argentina
Cultura Escolar
Inovações Metodológicas
Ensino de História
topic The 30’s
Argentina School
School Culture
Methodological Innovations
Teaching of History
Anos de 1930
Escola Argentina
Cultura Escolar
Inovações Metodológicas
Ensino de História
description This article will discuss how the teaching of history in as experiential school in the Federal District of the 30’s contributed to the production of school knowledge and teaching practices that shaped an ideal citizen, not only in the view of the school but also of the Brazilian nation which aspired to modernization at that historical moment. Firstly this article highlights the importance of cultural studies for the investigation of history of education. Then, it shows the emergence of history as a discipline in mainstream education in Brazil. Lastly, it makes clear how the teaching of this discipline evolves at Escola Argentina serving the purpose of disseminating the knowledge, behaviour patterns and certain qualities that shaped the school day-by-day. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38636
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38636
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38636/20167
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 6 No 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 71-100
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 6 Núm. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 71-100
Revista Brasileira de História da Educação; v. 6 n. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 71-100
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529949663232