A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of History
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38636 |
Resumo: | This article will discuss how the teaching of history in as experiential school in the Federal District of the 30’s contributed to the production of school knowledge and teaching practices that shaped an ideal citizen, not only in the view of the school but also of the Brazilian nation which aspired to modernization at that historical moment. Firstly this article highlights the importance of cultural studies for the investigation of history of education. Then, it shows the emergence of history as a discipline in mainstream education in Brazil. Lastly, it makes clear how the teaching of this discipline evolves at Escola Argentina serving the purpose of disseminating the knowledge, behaviour patterns and certain qualities that shaped the school day-by-day. |
id |
RBHE-1_5236fb29e460edb712c997b32e37561a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38636 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of HistoryUm estudo sobre a cultura escolar no Rio de Janeiro dos anos de 1930 pelas lições de históriaThe 30’sArgentina SchoolSchool CultureMethodological InnovationsTeaching of HistoryAnos de 1930Escola ArgentinaCultura EscolarInovações MetodológicasEnsino de HistóriaThis article will discuss how the teaching of history in as experiential school in the Federal District of the 30’s contributed to the production of school knowledge and teaching practices that shaped an ideal citizen, not only in the view of the school but also of the Brazilian nation which aspired to modernization at that historical moment. Firstly this article highlights the importance of cultural studies for the investigation of history of education. Then, it shows the emergence of history as a discipline in mainstream education in Brazil. Lastly, it makes clear how the teaching of this discipline evolves at Escola Argentina serving the purpose of disseminating the knowledge, behaviour patterns and certain qualities that shaped the school day-by-day. Este texto tem como objetivo ressaltar de que maneira as lições de história em uma escola experimental do antigo Distrito Federal nos anos de 1930 contribuem para a fermentação de certos saberes e práticas culturais que procuram modelar um tipo de cidadão idealizado não apenas pela escola, mas pela nação que, naquele momento histórico, ansiava por modernizar-se. Em primeiro lugar salienta a importância dos estudos culturais para as pesquisas em história da educação para, em seguida, mostrar como a história surge enquanto matéria escolar no Brasil. Por último, é explicitado o modo pelo qual o ensino de história se desenvolve na Escola Argentina, tendo como objetivo disseminar certos conhecimentos, comportamentos e qualidades que transformaram o próprio cotidiano da escola. RBHE2012-02-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38636Revista Brasileira de História da Educação; Vol 6 No 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 71-100Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 6 Núm. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 71-100Revista Brasileira de História da Educação; v. 6 n. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 71-1002238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38636/20167Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessChaves, Miriam Waidenfeld2022-02-22T22:20:11Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38636Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:11Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of History Um estudo sobre a cultura escolar no Rio de Janeiro dos anos de 1930 pelas lições de história |
title |
A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of History |
spellingShingle |
A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of History Chaves, Miriam Waidenfeld The 30’s Argentina School School Culture Methodological Innovations Teaching of History Anos de 1930 Escola Argentina Cultura Escolar Inovações Metodológicas Ensino de História |
title_short |
A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of History |
title_full |
A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of History |
title_fullStr |
A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of History |
title_full_unstemmed |
A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of History |
title_sort |
A study about the schooling culture in the Federal District of the 30’s through the teaching of History |
author |
Chaves, Miriam Waidenfeld |
author_facet |
Chaves, Miriam Waidenfeld |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chaves, Miriam Waidenfeld |
dc.subject.por.fl_str_mv |
The 30’s Argentina School School Culture Methodological Innovations Teaching of History Anos de 1930 Escola Argentina Cultura Escolar Inovações Metodológicas Ensino de História |
topic |
The 30’s Argentina School School Culture Methodological Innovations Teaching of History Anos de 1930 Escola Argentina Cultura Escolar Inovações Metodológicas Ensino de História |
description |
This article will discuss how the teaching of history in as experiential school in the Federal District of the 30’s contributed to the production of school knowledge and teaching practices that shaped an ideal citizen, not only in the view of the school but also of the Brazilian nation which aspired to modernization at that historical moment. Firstly this article highlights the importance of cultural studies for the investigation of history of education. Then, it shows the emergence of history as a discipline in mainstream education in Brazil. Lastly, it makes clear how the teaching of this discipline evolves at Escola Argentina serving the purpose of disseminating the knowledge, behaviour patterns and certain qualities that shaped the school day-by-day. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38636 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38636 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38636/20167 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 6 No 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 71-100 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 6 Núm. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 71-100 Revista Brasileira de História da Educação; v. 6 n. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 71-100 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529949663232 |