Dance in the schools in 19th century Rio de Janeiro (1820-1860)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Victor Andrade de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40749
Resumo: The subject-matter ‘Dance’ is discussed with regard to schools in Rio de Janeiro in the 1820s when the first well-defined initiatives on the teaching of dancing could be traced, and in the 1860s when gymnastics was incorporated with activities related to other body practices. What were the pedagogical purposes for the introduction of dancing in the school? How were dancing lessons organized (timetables, infrastructure, contents)? Who were the teachers responsible for the classes? Rather than taking a brief look at these pioneering initiatives on body education, the articulation of several social issues with the school context is discussed. The approach will also provide an investigation on the society in 19th century Rio de Janeiro.
id RBHE-1_54afe7a1b0e64d7079d1ebc4813bb675
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40749
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Dance in the schools in 19th century Rio de Janeiro (1820-1860)La danza en las escuelas de Rio de Janeiro del siglo XIX (décadas de 1820-1860)A dança nas escolas do Rio de Janeiro do século XIX (décadas de 1820-1860)DancePhysical Educationbody educationDanzaEducación Físicaeducación del cuerpoDançaEducação Físicaeducação do corpoHistória da EducaçãoThe subject-matter ‘Dance’ is discussed with regard to schools in Rio de Janeiro in the 1820s when the first well-defined initiatives on the teaching of dancing could be traced, and in the 1860s when gymnastics was incorporated with activities related to other body practices. What were the pedagogical purposes for the introduction of dancing in the school? How were dancing lessons organized (timetables, infrastructure, contents)? Who were the teachers responsible for the classes? Rather than taking a brief look at these pioneering initiatives on body education, the articulation of several social issues with the school context is discussed. The approach will also provide an investigation on the society in 19th century Rio de Janeiro.Este artículo tiene el objetivo de discutir la oferta de la danza en las escuelas de Rio de Janeiro entre los años 1820, cuando se perciben las primeras iniciativas mejor estructuradas de enseñanza de la modalidad; y la década de 1860, cuando crecieron las acciones vinculadas a otra práctica corporal – la gimnasia. ¿Qué intenciones había alrededor de la oferta de la danza? ¿Cómo ocurrían las lecciones (horarios, infraestructura, contenidos)? ¿Cuál era el perfil de los profesores responsables por las clases? Más que lanzar una mirada para estas iniciativas pioneras de educación del cuerpo, esperamos discutir la articulación de ciertos temas sociales con el contexto escolar. Así, este enfoque también nos permite investigar una faceta particular de la sociedad de Rio de Janeiro del siglo XIX.Este estudo tem por objetivo discutir a oferta da dança nas escolas do Rio de Janeiro entre os anos 1820, quando se percebem as primeiras iniciativas mais bem delineadas de ensino da modalidade, e a década de 1860, quando cresceram as ações ligadas a outra prática corporal – a ginástica. Que intencionalidades havia ao redor do oferecimento da dança? Como eram operacionalizadas as lições (horários, infraestrutura, conteúdos)? Qual era o perfil dos mestres responsáveis pelas aulas? Mais do que lançar um olhar sobre essas iniciativas pioneiras de educação do corpo, esperamos discutir a articulação de certos temas sociais com o contexto escolar. Com tal abordagem, podemos também investigar uma determinada faceta da sociedade fluminense do século XIX.RBHE2016-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40749Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 323 - 352Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 323 - 352Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 323 - 3522238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40749/pdf_141https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40749/751375146658Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Victor Andrade de2022-02-22T22:21:37Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40749Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:37Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Dance in the schools in 19th century Rio de Janeiro (1820-1860)
La danza en las escuelas de Rio de Janeiro del siglo XIX (décadas de 1820-1860)
A dança nas escolas do Rio de Janeiro do século XIX (décadas de 1820-1860)
title Dance in the schools in 19th century Rio de Janeiro (1820-1860)
spellingShingle Dance in the schools in 19th century Rio de Janeiro (1820-1860)
Melo, Victor Andrade de
Dance
Physical Education
body education
Danza
Educación Física
educación del cuerpo
Dança
Educação Física
educação do corpo
História da Educação
title_short Dance in the schools in 19th century Rio de Janeiro (1820-1860)
title_full Dance in the schools in 19th century Rio de Janeiro (1820-1860)
title_fullStr Dance in the schools in 19th century Rio de Janeiro (1820-1860)
title_full_unstemmed Dance in the schools in 19th century Rio de Janeiro (1820-1860)
title_sort Dance in the schools in 19th century Rio de Janeiro (1820-1860)
author Melo, Victor Andrade de
author_facet Melo, Victor Andrade de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Victor Andrade de
dc.subject.por.fl_str_mv Dance
Physical Education
body education
Danza
Educación Física
educación del cuerpo
Dança
Educação Física
educação do corpo
História da Educação
topic Dance
Physical Education
body education
Danza
Educación Física
educación del cuerpo
Dança
Educação Física
educação do corpo
História da Educação
description The subject-matter ‘Dance’ is discussed with regard to schools in Rio de Janeiro in the 1820s when the first well-defined initiatives on the teaching of dancing could be traced, and in the 1860s when gymnastics was incorporated with activities related to other body practices. What were the pedagogical purposes for the introduction of dancing in the school? How were dancing lessons organized (timetables, infrastructure, contents)? Who were the teachers responsible for the classes? Rather than taking a brief look at these pioneering initiatives on body education, the articulation of several social issues with the school context is discussed. The approach will also provide an investigation on the society in 19th century Rio de Janeiro.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40749
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40749
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40749/pdf_141
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40749/751375146658
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 323 - 352
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 323 - 352
Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 323 - 352
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531271917568