Fragments of the history of sociology teaching in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bodart, Cristiano
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Marchiori, Cassiane da C. Ramos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54770
Resumo: The dispositionalist and contextualist analysis of the school manual Educação moral, noções de sociologia e direito usual, by Elpídio de Abreu e Lima Figueiredo, published in 1917 is carried out. It is probably the first Brazilian school manual of Sociology for secondary education. This book sought to comply with the municipal legislation of Rio de Janeiro, 1916, which introduced the discipline ‘Moral education, notions of sociology and usual law’ in the Normal School of that municipality. The analysis turns to the school manual highlighting the author as a plural actor, inserted in various social fields and endowed with a stock of habitus (Lahire, 2003) that helps to understand, to some degree, the production of his work and, consequently, the History of Sociology teaching in Brazil. Thus, there was a proposal for teaching Sociology intertwined with Morals, Psychology and Law, without a theoretical affiliation and, in many moments, an encyclopedist. The research highlights the importance of the work and its characteristics for the understanding of the historical bases of the teaching of Sociology in the country.
id RBHE-1_605b9a06904cdfbfa18fef8faa4720a4
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/54770
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Fragments of the history of sociology teaching in BrazilFragmentos de la enseñanza de la historia de la sociología en BrasilFragmentos da história do ensino de sociologia no Brasilhistory of educationsociology teachingschool manual of sociologyhistoria de la educaciónenseñanza de sociologiamanual escolar de sociologíahistória da educaçãoensino de sociologiamanual escolar de sociologiaThe dispositionalist and contextualist analysis of the school manual Educação moral, noções de sociologia e direito usual, by Elpídio de Abreu e Lima Figueiredo, published in 1917 is carried out. It is probably the first Brazilian school manual of Sociology for secondary education. This book sought to comply with the municipal legislation of Rio de Janeiro, 1916, which introduced the discipline ‘Moral education, notions of sociology and usual law’ in the Normal School of that municipality. The analysis turns to the school manual highlighting the author as a plural actor, inserted in various social fields and endowed with a stock of habitus (Lahire, 2003) that helps to understand, to some degree, the production of his work and, consequently, the History of Sociology teaching in Brazil. Thus, there was a proposal for teaching Sociology intertwined with Morals, Psychology and Law, without a theoretical affiliation and, in many moments, an encyclopedist. The research highlights the importance of the work and its characteristics for the understanding of the historical bases of the teaching of Sociology in the country.Se realiza el análisis disposicionalista y contextualista del manual escolar Educação moral, noções de sociologia e direito usual, de Elpídio de Abreu y Lima Figueiredo, publicado en 1917. Probablemente sea el primer manual escolar brasileño de sociología para la educación secundaria. . Este libro buscaba cumplir con la legislación municipal de Río de Janeiro, 1916, que introdujo la disciplina ‘Educación moral, nociones de sociología y derecho usual’ en la Escuela Normal de ese municipio. El análisis se dirige al manual escolar que destaca al autor como un actor plural, insertado en varios campos sociales y dotado de una reserva de habitus (Lahire, 2003) que ayuda a comprender, hasta cierto punto, la producción de su trabajo y, en consecuencia, la enseñanza de la Historia de la Sociología en Brasil. Por lo tanto, hubo una propuesta para enseñar Sociología entrelazada con la moral, la psicología y el derecho, sin afiliación teórica y, en muchos momentos, enciclopedista. La investigación destaca la importancia del trabajo y sus características para la comprensión de las bases históricas de la enseñanza de la sociología en el país.Realiza-se a análise disposicionalista e contextualista do manual escolar Educação moral, noções de sociologia e direito usual, de Elpídio de Abreu e Lima Figueiredo, publicado em 1917. Trata-se, provavelmente, do primeiro manual escolar brasileiro de Sociologia destinado ao ensino secundário. O referido livro tinha por objetivo atender a legislação municipal do Rio de Janeiro, de 1916, que introduziu a disciplina ‘Educação moral, noções de sociologia e direito usual’ na Escola Normal daquele município. A análise volta-se para o manual escolar destacando o autor como ator plural, inserido em vários campos sociais e dotado de um estoque de habitus (Lahire, 2003) que auxilia a compreender, em algum grau, a produção de sua obra e, consequentemente, a história do ensino de sociologia no Brasil. Assim, observou-se uma proposta de ensino de sociologia imbricada com a moral, a psicologia e o direito, sem uma filiação teórica e, em muitos momentos, enciclopedista. A pesquisa destaca a importância da obra e suas características para a compreensão das bases históricas do ensino de sociologia no país.RBHE2021-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54770Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e181Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e181Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1812238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54770/751375152321Copyright (c) 2021 Cristiano Bodart, Cassiane da C. Ramos Marchiori (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBodart, CristianoMarchiori, Cassiane da C. Ramos2022-02-22T21:28:38Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54770Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:28:38Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Fragments of the history of sociology teaching in Brazil
Fragmentos de la enseñanza de la historia de la sociología en Brasil
Fragmentos da história do ensino de sociologia no Brasil
title Fragments of the history of sociology teaching in Brazil
spellingShingle Fragments of the history of sociology teaching in Brazil
Bodart, Cristiano
history of education
sociology teaching
school manual of sociology
historia de la educación
enseñanza de sociologia
manual escolar de sociología
história da educação
ensino de sociologia
manual escolar de sociologia
title_short Fragments of the history of sociology teaching in Brazil
title_full Fragments of the history of sociology teaching in Brazil
title_fullStr Fragments of the history of sociology teaching in Brazil
title_full_unstemmed Fragments of the history of sociology teaching in Brazil
title_sort Fragments of the history of sociology teaching in Brazil
author Bodart, Cristiano
author_facet Bodart, Cristiano
Marchiori, Cassiane da C. Ramos
author_role author
author2 Marchiori, Cassiane da C. Ramos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bodart, Cristiano
Marchiori, Cassiane da C. Ramos
dc.subject.por.fl_str_mv history of education
sociology teaching
school manual of sociology
historia de la educación
enseñanza de sociologia
manual escolar de sociología
história da educação
ensino de sociologia
manual escolar de sociologia
topic history of education
sociology teaching
school manual of sociology
historia de la educación
enseñanza de sociologia
manual escolar de sociología
história da educação
ensino de sociologia
manual escolar de sociologia
description The dispositionalist and contextualist analysis of the school manual Educação moral, noções de sociologia e direito usual, by Elpídio de Abreu e Lima Figueiredo, published in 1917 is carried out. It is probably the first Brazilian school manual of Sociology for secondary education. This book sought to comply with the municipal legislation of Rio de Janeiro, 1916, which introduced the discipline ‘Moral education, notions of sociology and usual law’ in the Normal School of that municipality. The analysis turns to the school manual highlighting the author as a plural actor, inserted in various social fields and endowed with a stock of habitus (Lahire, 2003) that helps to understand, to some degree, the production of his work and, consequently, the History of Sociology teaching in Brazil. Thus, there was a proposal for teaching Sociology intertwined with Morals, Psychology and Law, without a theoretical affiliation and, in many moments, an encyclopedist. The research highlights the importance of the work and its characteristics for the understanding of the historical bases of the teaching of Sociology in the country.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54770
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54770
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54770/751375152321
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Cristiano Bodart, Cassiane da C. Ramos Marchiori (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Cristiano Bodart, Cassiane da C. Ramos Marchiori (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e181
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e181
Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e181
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532466245632