Twenty years of the Brazilian Society of History of Education: eyes on the future

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bittar, Marisa
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47242
Resumo: This text aimed to reflect on the twenty years of the SBHE interweaving its creation (1999) with the paths taken by previous generations for the formation of the field of History of Education in Brazil. It shows its origins in Education and discusses its belonging both to this field and to History. Theoretical issues are indicated on its production and it can be concluded that this field crossed the twentieth century in ascending line culminating with the creation of the SBHE in 1999 arriving consolidated to the 21st century. Regarding the challenges, it points out the diverse context in which the field should continue to act in view of the demand for internationalization and the apprehensions about the reduction of the History of Education in the teacher training curriculum.
id RBHE-1_6a9dfabdbf097526113c8542dffd6335
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/47242
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Twenty years of the Brazilian Society of History of Education: eyes on the futureVeinte años de la Sociedad Brasileña de Historia de la Educación: con los ojos en el futuroVinte anos da Sociedade Brasileira de História da Educação: com os olhos no futurohistory of educationeducationhistoryhistoria de la educacióneducaciónhistoriaHistória da EducaçãoEducaçãoHistóriaHistória da Sociedade brasileira de História da EducaçãoThis text aimed to reflect on the twenty years of the SBHE interweaving its creation (1999) with the paths taken by previous generations for the formation of the field of History of Education in Brazil. It shows its origins in Education and discusses its belonging both to this field and to History. Theoretical issues are indicated on its production and it can be concluded that this field crossed the twentieth century in ascending line culminating with the creation of the SBHE in 1999 arriving consolidated to the 21st century. Regarding the challenges, it points out the diverse context in which the field should continue to act in view of the demand for internationalization and the apprehensions about the reduction of the History of Education in the teacher training curriculum.: Este texto tiene como objetivo la reflexión sobre los veinte años de la SBHE (Sociedad Brasileña de Historia de la Educación) entrelazando su creación (1999) con los caminos recorridos por las generaciones anteriores para la formación del campo de la Historia de la Educación en Brasil. Muestra sus orígenes en la Educación y discute su pertenencia tanto en ese campo como en el de la Historia. Destaca cuestiones teóricas relativas a su producción y concluye que ese campo atravesó el siglo XX en línea ascendente culminando con la creación de la SBHE en 1999 y llegando, al final, consolidado. Como desafíos, indica el contexto diverso en el cual el campo deberá seguir actuando teniendo en vista la demanda por internacionalización y las preocupaciones en cuanto a la reducción de la Historia de la Educación en el currículo de formación de profesores.Este texto tem como objetivo a reflexão sobre os vinte anos da SBHE entrelaçando a sua criação (1999) com os caminhos percorridos pelas gerações que nos antecederam para a formação do campo da História da Educação no Brasil. Para escrevê-lo, fiz uso de fontes escritas e também de minha própria experiência. Inicialmente mostro as suas origens na Educação e discuto a sua relação com esse campo e com o da História. Em seguida, destaco questões teóricas relativas à sua produção e concluo que esse campo atravessou o século XX em linha ascendente culminando com a criação da SBHE em 1999. Como desafios, indico o contexto diverso no qual o campo deverá continuar atuando, tendo em vista a demanda por internacionalização e as apreensões quanto à redução da História da Educação no currículo de formação de professores.RBHE2019-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47242Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e071Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e071Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0712238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47242/pdfCopyright (c) 2019 Marisa Bittarhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBittar, Marisa2022-03-01T22:17:55Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/47242Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:55Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Twenty years of the Brazilian Society of History of Education: eyes on the future
Veinte años de la Sociedad Brasileña de Historia de la Educación: con los ojos en el futuro
Vinte anos da Sociedade Brasileira de História da Educação: com os olhos no futuro
title Twenty years of the Brazilian Society of History of Education: eyes on the future
spellingShingle Twenty years of the Brazilian Society of History of Education: eyes on the future
Bittar, Marisa
history of education
education
history
historia de la educación
educación
historia
História da Educação
Educação
História
História da Sociedade brasileira de História da Educação
title_short Twenty years of the Brazilian Society of History of Education: eyes on the future
title_full Twenty years of the Brazilian Society of History of Education: eyes on the future
title_fullStr Twenty years of the Brazilian Society of History of Education: eyes on the future
title_full_unstemmed Twenty years of the Brazilian Society of History of Education: eyes on the future
title_sort Twenty years of the Brazilian Society of History of Education: eyes on the future
author Bittar, Marisa
author_facet Bittar, Marisa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bittar, Marisa
dc.subject.por.fl_str_mv history of education
education
history
historia de la educación
educación
historia
História da Educação
Educação
História
História da Sociedade brasileira de História da Educação
topic history of education
education
history
historia de la educación
educación
historia
História da Educação
Educação
História
História da Sociedade brasileira de História da Educação
description This text aimed to reflect on the twenty years of the SBHE interweaving its creation (1999) with the paths taken by previous generations for the formation of the field of History of Education in Brazil. It shows its origins in Education and discusses its belonging both to this field and to History. Theoretical issues are indicated on its production and it can be concluded that this field crossed the twentieth century in ascending line culminating with the creation of the SBHE in 1999 arriving consolidated to the 21st century. Regarding the challenges, it points out the diverse context in which the field should continue to act in view of the demand for internationalization and the apprehensions about the reduction of the History of Education in the teacher training curriculum.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47242
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47242
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47242/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Marisa Bittar
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Marisa Bittar
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e071
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e071
Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e071
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532208295936