Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santi, Denize Naiara
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Castanha, André Paulo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42081
Resumo: This article aims at investigating the performance of the General Inspector of Public Instruction Joaquim Ignacio Silveira da Mota in the organization of the Public Instruction in Paraná Province in the middle of the nineteenth century. It was intended to explain the life and the outlook of this person, going through the roles he had and the tasks he did, taking as theoretical basis the Gramsci’s intellectual category. To this end, it was studied several primary sources, for example: reports, newspapers, parliamentary speech, educational law and biographical works. It became clear the performance of Joaquim Ignacio Silveira da Mota in the development of the public instruction in Paraná’s Province, by promoting changes in the educational organization, leaving a legacy, and acting as an intellectual developer and broadcaster of the public education of the period.
id RBHE-1_7585752324bb3c8fd058f1bde0c83908
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/42081
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860La atuación del Joaquim Ignacio Silveira da Mota en la organización de la instrucción pública de Paraná entre las décadas de 1850-1860A atuação de Joaquim Silveira da Mota na organização da instrução pública paranaense entre as décadas de 1850-1860public teaching inspectorParaná Provinceroyal educationteaching inspectioninspector de la instrucción públicaProvincia de Paranáeducación imperialinspección de la enseñanzaInspetor de Instrução PúblicaProvíncia do ParanáEducação ImperialInspeção do ensinoHistória da educaçãoSéculo XIXInspetores da Instrução PúblicaThis article aims at investigating the performance of the General Inspector of Public Instruction Joaquim Ignacio Silveira da Mota in the organization of the Public Instruction in Paraná Province in the middle of the nineteenth century. It was intended to explain the life and the outlook of this person, going through the roles he had and the tasks he did, taking as theoretical basis the Gramsci’s intellectual category. To this end, it was studied several primary sources, for example: reports, newspapers, parliamentary speech, educational law and biographical works. It became clear the performance of Joaquim Ignacio Silveira da Mota in the development of the public instruction in Paraná’s Province, by promoting changes in the educational organization, leaving a legacy, and acting as an intellectual developer and broadcaster of the public education of the period.En este artículo se investiga la actuación del inspector general de la instrucción pública Joaquim Ignacio Silveira da Mota, en la organización de la educación de Paraná a mediados del siglo XIX. Tratamos de explicar la vida y los puntos de vista de esa persona, recorriendo los cargos que ocupó y las funciones que desarrolló, tomando como base teórica la categoría de intelectual de Gramsci. Para ello, analizamos diversas fuentes primarias, entre ellas: informes, recortes de periódicos, discursos parlamentarios, legislación educacional y obras memorialistas. Quedó evidente la actuación de Joaquim Ignacio Silveira da Mota en la divulgación de la instrucción pública en la Provincia de Paraná al promover cambios en la organización educacional, dejando un legado, y actuando como un intelectual promotor y difusor de la educación pública de la época.Neste artigo, investigamos a atuação do Inspetor Geral da instrução pública Joaquim Ignacio Silveira da Mota na organização da educação paranaense em meados do século XIX. Tomando como base teórica a categoria de intelectual de Gramsci, buscamos analisar a vida e as visões desse sujeito, percorrendo os cargos que ocupou e as funções que desempenhou. Utilizamos diversas fontes primárias, dentre as quais: relatórios, recortes de jornais, discursos parlamentares, legislação educacional e obras memorialistas. Ao final, ficou evidente que Joaquim Ignacio Silveira da Mota teve ampla atuação na difusão da instrução pública na Província do Paraná. Como intelectual, ele deixou um importante legado, seja porque promoveu e difundiu a educação pública, seja porque promoveu mudanças na organização educacional.RBHE2018-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42081Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e004Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e004Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0042238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42081/pdf_237Copyright (c) 2018 Denize Naiara Santi, André Paulo Castanhahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSanti, Denize NaiaraCastanha, André Paulo2022-02-22T21:36:16Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/42081Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:36:16Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860
La atuación del Joaquim Ignacio Silveira da Mota en la organización de la instrucción pública de Paraná entre las décadas de 1850-1860
A atuação de Joaquim Silveira da Mota na organização da instrução pública paranaense entre as décadas de 1850-1860
title Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860
spellingShingle Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860
Santi, Denize Naiara
public teaching inspector
Paraná Province
royal education
teaching inspection
inspector de la instrucción pública
Provincia de Paraná
educación imperial
inspección de la enseñanza
Inspetor de Instrução Pública
Província do Paraná
Educação Imperial
Inspeção do ensino
História da educação
Século XIX
Inspetores da Instrução Pública
title_short Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860
title_full Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860
title_fullStr Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860
title_full_unstemmed Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860
title_sort Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860
author Santi, Denize Naiara
author_facet Santi, Denize Naiara
Castanha, André Paulo
author_role author
author2 Castanha, André Paulo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santi, Denize Naiara
Castanha, André Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv public teaching inspector
Paraná Province
royal education
teaching inspection
inspector de la instrucción pública
Provincia de Paraná
educación imperial
inspección de la enseñanza
Inspetor de Instrução Pública
Província do Paraná
Educação Imperial
Inspeção do ensino
História da educação
Século XIX
Inspetores da Instrução Pública
topic public teaching inspector
Paraná Province
royal education
teaching inspection
inspector de la instrucción pública
Provincia de Paraná
educación imperial
inspección de la enseñanza
Inspetor de Instrução Pública
Província do Paraná
Educação Imperial
Inspeção do ensino
História da educação
Século XIX
Inspetores da Instrução Pública
description This article aims at investigating the performance of the General Inspector of Public Instruction Joaquim Ignacio Silveira da Mota in the organization of the Public Instruction in Paraná Province in the middle of the nineteenth century. It was intended to explain the life and the outlook of this person, going through the roles he had and the tasks he did, taking as theoretical basis the Gramsci’s intellectual category. To this end, it was studied several primary sources, for example: reports, newspapers, parliamentary speech, educational law and biographical works. It became clear the performance of Joaquim Ignacio Silveira da Mota in the development of the public instruction in Paraná’s Province, by promoting changes in the educational organization, leaving a legacy, and acting as an intellectual developer and broadcaster of the public education of the period.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42081
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42081
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42081/pdf_237
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Denize Naiara Santi, André Paulo Castanha
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Denize Naiara Santi, André Paulo Castanha
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e004
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e004
Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e004
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531718610944