Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42081 |
Resumo: | This article aims at investigating the performance of the General Inspector of Public Instruction Joaquim Ignacio Silveira da Mota in the organization of the Public Instruction in Paraná Province in the middle of the nineteenth century. It was intended to explain the life and the outlook of this person, going through the roles he had and the tasks he did, taking as theoretical basis the Gramsci’s intellectual category. To this end, it was studied several primary sources, for example: reports, newspapers, parliamentary speech, educational law and biographical works. It became clear the performance of Joaquim Ignacio Silveira da Mota in the development of the public instruction in Paraná’s Province, by promoting changes in the educational organization, leaving a legacy, and acting as an intellectual developer and broadcaster of the public education of the period. |
id |
RBHE-1_7585752324bb3c8fd058f1bde0c83908 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/42081 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860La atuación del Joaquim Ignacio Silveira da Mota en la organización de la instrucción pública de Paraná entre las décadas de 1850-1860A atuação de Joaquim Silveira da Mota na organização da instrução pública paranaense entre as décadas de 1850-1860public teaching inspectorParaná Provinceroyal educationteaching inspectioninspector de la instrucción públicaProvincia de Paranáeducación imperialinspección de la enseñanzaInspetor de Instrução PúblicaProvíncia do ParanáEducação ImperialInspeção do ensinoHistória da educaçãoSéculo XIXInspetores da Instrução PúblicaThis article aims at investigating the performance of the General Inspector of Public Instruction Joaquim Ignacio Silveira da Mota in the organization of the Public Instruction in Paraná Province in the middle of the nineteenth century. It was intended to explain the life and the outlook of this person, going through the roles he had and the tasks he did, taking as theoretical basis the Gramsci’s intellectual category. To this end, it was studied several primary sources, for example: reports, newspapers, parliamentary speech, educational law and biographical works. It became clear the performance of Joaquim Ignacio Silveira da Mota in the development of the public instruction in Paraná’s Province, by promoting changes in the educational organization, leaving a legacy, and acting as an intellectual developer and broadcaster of the public education of the period.En este artículo se investiga la actuación del inspector general de la instrucción pública Joaquim Ignacio Silveira da Mota, en la organización de la educación de Paraná a mediados del siglo XIX. Tratamos de explicar la vida y los puntos de vista de esa persona, recorriendo los cargos que ocupó y las funciones que desarrolló, tomando como base teórica la categoría de intelectual de Gramsci. Para ello, analizamos diversas fuentes primarias, entre ellas: informes, recortes de periódicos, discursos parlamentarios, legislación educacional y obras memorialistas. Quedó evidente la actuación de Joaquim Ignacio Silveira da Mota en la divulgación de la instrucción pública en la Provincia de Paraná al promover cambios en la organización educacional, dejando un legado, y actuando como un intelectual promotor y difusor de la educación pública de la época.Neste artigo, investigamos a atuação do Inspetor Geral da instrução pública Joaquim Ignacio Silveira da Mota na organização da educação paranaense em meados do século XIX. Tomando como base teórica a categoria de intelectual de Gramsci, buscamos analisar a vida e as visões desse sujeito, percorrendo os cargos que ocupou e as funções que desempenhou. Utilizamos diversas fontes primárias, dentre as quais: relatórios, recortes de jornais, discursos parlamentares, legislação educacional e obras memorialistas. Ao final, ficou evidente que Joaquim Ignacio Silveira da Mota teve ampla atuação na difusão da instrução pública na Província do Paraná. Como intelectual, ele deixou um importante legado, seja porque promoveu e difundiu a educação pública, seja porque promoveu mudanças na organização educacional.RBHE2018-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42081Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e004Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e004Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0042238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42081/pdf_237Copyright (c) 2018 Denize Naiara Santi, André Paulo Castanhahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSanti, Denize NaiaraCastanha, André Paulo2022-02-22T21:36:16Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/42081Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:36:16Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860 La atuación del Joaquim Ignacio Silveira da Mota en la organización de la instrucción pública de Paraná entre las décadas de 1850-1860 A atuação de Joaquim Silveira da Mota na organização da instrução pública paranaense entre as décadas de 1850-1860 |
title |
Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860 |
spellingShingle |
Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860 Santi, Denize Naiara public teaching inspector Paraná Province royal education teaching inspection inspector de la instrucción pública Provincia de Paraná educación imperial inspección de la enseñanza Inspetor de Instrução Pública Província do Paraná Educação Imperial Inspeção do ensino História da educação Século XIX Inspetores da Instrução Pública |
title_short |
Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860 |
title_full |
Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860 |
title_fullStr |
Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860 |
title_full_unstemmed |
Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860 |
title_sort |
Joaquim Ignacio Silveira da Mota's performance in the organization of the public instruction in Paraná province from 1850 to 1860 |
author |
Santi, Denize Naiara |
author_facet |
Santi, Denize Naiara Castanha, André Paulo |
author_role |
author |
author2 |
Castanha, André Paulo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santi, Denize Naiara Castanha, André Paulo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
public teaching inspector Paraná Province royal education teaching inspection inspector de la instrucción pública Provincia de Paraná educación imperial inspección de la enseñanza Inspetor de Instrução Pública Província do Paraná Educação Imperial Inspeção do ensino História da educação Século XIX Inspetores da Instrução Pública |
topic |
public teaching inspector Paraná Province royal education teaching inspection inspector de la instrucción pública Provincia de Paraná educación imperial inspección de la enseñanza Inspetor de Instrução Pública Província do Paraná Educação Imperial Inspeção do ensino História da educação Século XIX Inspetores da Instrução Pública |
description |
This article aims at investigating the performance of the General Inspector of Public Instruction Joaquim Ignacio Silveira da Mota in the organization of the Public Instruction in Paraná Province in the middle of the nineteenth century. It was intended to explain the life and the outlook of this person, going through the roles he had and the tasks he did, taking as theoretical basis the Gramsci’s intellectual category. To this end, it was studied several primary sources, for example: reports, newspapers, parliamentary speech, educational law and biographical works. It became clear the performance of Joaquim Ignacio Silveira da Mota in the development of the public instruction in Paraná’s Province, by promoting changes in the educational organization, leaving a legacy, and acting as an intellectual developer and broadcaster of the public education of the period. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42081 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42081 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42081/pdf_237 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Denize Naiara Santi, André Paulo Castanha https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Denize Naiara Santi, André Paulo Castanha https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e004 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e004 Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e004 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531718610944 |