The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and Paraíba

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sena, Fabiana
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38864
Resumo: This article seeks to uncover how periodicals in the provinces ofParaíba and Rio de Janeiro disseminated the news on educationand public instruction during the Empire through letter writing. Tothat end, the epistles found in newspapers from these provinceswere analyzed using the rules and models of composition, asdisseminated in epistolary manuals, by regarded discursivestructure as impregnated with persuasive intent. Through theletters on public education, it was was possible to verify thewriting of ordinary individuals who made up the public educationof the time, making it possible to understand the daily life of acommunity of readers, taking note of what they did, read, wrote orthought during the Empire
id RBHE-1_960ddcb86c6ae5ea53dfb7f601b196c4
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38864
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and ParaíbaPrensa e instrucción pública en el imperio: el modo epistolar en los periódicos de Rio de Janeiro y de ParaíbaImprensa e instrução pública no império: o modo epistolar nos jornais do Rio de Janeiro e da ParaíbaPressletterspublic instructionempirePrensacartasinstrucción públicaimperioimprensacartasinstrução públicaimpérioHistória da EducaçãoThis article seeks to uncover how periodicals in the provinces ofParaíba and Rio de Janeiro disseminated the news on educationand public instruction during the Empire through letter writing. Tothat end, the epistles found in newspapers from these provinceswere analyzed using the rules and models of composition, asdisseminated in epistolary manuals, by regarded discursivestructure as impregnated with persuasive intent. Through theletters on public education, it was was possible to verify thewriting of ordinary individuals who made up the public educationof the time, making it possible to understand the daily life of acommunity of readers, taking note of what they did, read, wrote orthought during the EmpireEste artículo busca tornar visible cómo los periódicos en lasprovincias de Paraíba y de Rio de Janeiro transmitían las noticiassobre educación e instrucción pública en el Imperio por medio dela escrita epistolar. Para tanto, las epístolas localizadas en losperiódicos de estas provincias fueron analizadas por medio de lasreglas y modelos de composición, difundidos por los manualesepistolares, por considerar que la estructura discursiva estabaimpregnada de intención persuasivas. Por medio de las cartassobre instrucción pública fue posible verificar la escrita ordinariade sujetos que componen la instrucción pública de la época,posibilitando comprender el cotidiano de una comunidad delectores, tomando conocimiento de lo que hacían, leían, escribíano pensaban en el Imperio.Este artigo busca tornar visível como os periódicos nas províncias da Paraíba e do Rio de Janeiro veiculavam as notícias sobre educação e instrução pública no Império por meio da escrita epistolar. Para tanto, as epístolas localizadas nos jornais dessas províncias foram analisadas por meio das regras e dos modelos de composição difundidos pelos manuais epistolares, por considerar que a estrutura discursiva está impregnada de intenção persuasiva. Por meio das cartas sobre instrução pública, foi possível verificar a escrita ordinária de sujeitos que compõem a instrução pública da época, possibilitando compreender o cotidiano de uma comunidade de leitores, tomando conhecimento do que faziam, liam, escreviam ou pensavam no Império.RBHE2014-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38864Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 73-98Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 73-98Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 73-982238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38864/pdf_12Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSena, Fabiana2022-02-22T22:18:35Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38864Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:35Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and Paraíba
Prensa e instrucción pública en el imperio: el modo epistolar en los periódicos de Rio de Janeiro y de Paraíba
Imprensa e instrução pública no império: o modo epistolar nos jornais do Rio de Janeiro e da Paraíba
title The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and Paraíba
spellingShingle The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and Paraíba
Sena, Fabiana
Press
letters
public instruction
empire
Prensa
cartas
instrucción pública
imperio
imprensa
cartas
instrução pública
império
História da Educação
title_short The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and Paraíba
title_full The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and Paraíba
title_fullStr The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and Paraíba
title_full_unstemmed The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and Paraíba
title_sort The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and Paraíba
author Sena, Fabiana
author_facet Sena, Fabiana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sena, Fabiana
dc.subject.por.fl_str_mv Press
letters
public instruction
empire
Prensa
cartas
instrucción pública
imperio
imprensa
cartas
instrução pública
império
História da Educação
topic Press
letters
public instruction
empire
Prensa
cartas
instrucción pública
imperio
imprensa
cartas
instrução pública
império
História da Educação
description This article seeks to uncover how periodicals in the provinces ofParaíba and Rio de Janeiro disseminated the news on educationand public instruction during the Empire through letter writing. Tothat end, the epistles found in newspapers from these provinceswere analyzed using the rules and models of composition, asdisseminated in epistolary manuals, by regarded discursivestructure as impregnated with persuasive intent. Through theletters on public education, it was was possible to verify thewriting of ordinary individuals who made up the public educationof the time, making it possible to understand the daily life of acommunity of readers, taking note of what they did, read, wrote orthought during the Empire
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38864
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38864
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38864/pdf_12
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 73-98
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 73-98
Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 73-98
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530785378304