The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and Paraíba
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38864 |
Resumo: | This article seeks to uncover how periodicals in the provinces ofParaíba and Rio de Janeiro disseminated the news on educationand public instruction during the Empire through letter writing. Tothat end, the epistles found in newspapers from these provinceswere analyzed using the rules and models of composition, asdisseminated in epistolary manuals, by regarded discursivestructure as impregnated with persuasive intent. Through theletters on public education, it was was possible to verify thewriting of ordinary individuals who made up the public educationof the time, making it possible to understand the daily life of acommunity of readers, taking note of what they did, read, wrote orthought during the Empire |
id |
RBHE-1_960ddcb86c6ae5ea53dfb7f601b196c4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38864 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and ParaíbaPrensa e instrucción pública en el imperio: el modo epistolar en los periódicos de Rio de Janeiro y de ParaíbaImprensa e instrução pública no império: o modo epistolar nos jornais do Rio de Janeiro e da ParaíbaPressletterspublic instructionempirePrensacartasinstrucción públicaimperioimprensacartasinstrução públicaimpérioHistória da EducaçãoThis article seeks to uncover how periodicals in the provinces ofParaíba and Rio de Janeiro disseminated the news on educationand public instruction during the Empire through letter writing. Tothat end, the epistles found in newspapers from these provinceswere analyzed using the rules and models of composition, asdisseminated in epistolary manuals, by regarded discursivestructure as impregnated with persuasive intent. Through theletters on public education, it was was possible to verify thewriting of ordinary individuals who made up the public educationof the time, making it possible to understand the daily life of acommunity of readers, taking note of what they did, read, wrote orthought during the EmpireEste artículo busca tornar visible cómo los periódicos en lasprovincias de Paraíba y de Rio de Janeiro transmitían las noticiassobre educación e instrucción pública en el Imperio por medio dela escrita epistolar. Para tanto, las epístolas localizadas en losperiódicos de estas provincias fueron analizadas por medio de lasreglas y modelos de composición, difundidos por los manualesepistolares, por considerar que la estructura discursiva estabaimpregnada de intención persuasivas. Por medio de las cartassobre instrucción pública fue posible verificar la escrita ordinariade sujetos que componen la instrucción pública de la época,posibilitando comprender el cotidiano de una comunidad delectores, tomando conocimiento de lo que hacían, leían, escribíano pensaban en el Imperio.Este artigo busca tornar visível como os periódicos nas províncias da Paraíba e do Rio de Janeiro veiculavam as notícias sobre educação e instrução pública no Império por meio da escrita epistolar. Para tanto, as epístolas localizadas nos jornais dessas províncias foram analisadas por meio das regras e dos modelos de composição difundidos pelos manuais epistolares, por considerar que a estrutura discursiva está impregnada de intenção persuasiva. Por meio das cartas sobre instrução pública, foi possível verificar a escrita ordinária de sujeitos que compõem a instrução pública da época, possibilitando compreender o cotidiano de uma comunidade de leitores, tomando conhecimento do que faziam, liam, escreviam ou pensavam no Império.RBHE2014-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38864Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 73-98Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 73-98Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 73-982238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38864/pdf_12Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSena, Fabiana2022-02-22T22:18:35Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38864Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:35Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and Paraíba Prensa e instrucción pública en el imperio: el modo epistolar en los periódicos de Rio de Janeiro y de Paraíba Imprensa e instrução pública no império: o modo epistolar nos jornais do Rio de Janeiro e da Paraíba |
title |
The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and Paraíba |
spellingShingle |
The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and Paraíba Sena, Fabiana Press letters public instruction empire Prensa cartas instrucción pública imperio imprensa cartas instrução pública império História da Educação |
title_short |
The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and Paraíba |
title_full |
The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and Paraíba |
title_fullStr |
The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and Paraíba |
title_full_unstemmed |
The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and Paraíba |
title_sort |
The press and public education during the empire: the epistolary format of newspapers in Rio de Janeiro and Paraíba |
author |
Sena, Fabiana |
author_facet |
Sena, Fabiana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sena, Fabiana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Press letters public instruction empire Prensa cartas instrucción pública imperio imprensa cartas instrução pública império História da Educação |
topic |
Press letters public instruction empire Prensa cartas instrucción pública imperio imprensa cartas instrução pública império História da Educação |
description |
This article seeks to uncover how periodicals in the provinces ofParaíba and Rio de Janeiro disseminated the news on educationand public instruction during the Empire through letter writing. Tothat end, the epistles found in newspapers from these provinceswere analyzed using the rules and models of composition, asdisseminated in epistolary manuals, by regarded discursivestructure as impregnated with persuasive intent. Through theletters on public education, it was was possible to verify thewriting of ordinary individuals who made up the public educationof the time, making it possible to understand the daily life of acommunity of readers, taking note of what they did, read, wrote orthought during the Empire |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38864 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38864 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38864/pdf_12 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 73-98 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 73-98 Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 73-98 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530785378304 |