The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debate
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47241 |
Resumo: | This article introduces reflections on the contribution of studies on school groups to the writing of the History of Education in Brazil. The paper argues that historical research on the subject over the last two decades has instituted and disseminated categories of analysis, collaborated to advance knowledge, and helped to consolidate new research objects. The first part discusses the emergence of school groups as an object of historical research, marking the theoretical frameworks that have guided production. The second part provides an analysis of the progression of comparative initiatives carried out involving several research groups and researchers providing thematic displacements and new interpretations built on the history of elementary school in Brazil. |
id |
RBHE-1_9fb2deeafae6c61fe7c44b2f4590fdff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/47241 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debateLa contribución de los estudios sobre grupos escolares para la historiografía de la educación brasileña: reflexiones para debateA contribuição dos estudos sobre grupos escolares para a historiografia da educação brasileira: reflexões para debateschool groupshistory of educationelementary schoolgrupos escolareshistoria de la educaciónescuela primariaGrupos EscolaresHistória da educaçãoEscola primáriaHistória da EducaçãoThis article introduces reflections on the contribution of studies on school groups to the writing of the History of Education in Brazil. The paper argues that historical research on the subject over the last two decades has instituted and disseminated categories of analysis, collaborated to advance knowledge, and helped to consolidate new research objects. The first part discusses the emergence of school groups as an object of historical research, marking the theoretical frameworks that have guided production. The second part provides an analysis of the progression of comparative initiatives carried out involving several research groups and researchers providing thematic displacements and new interpretations built on the history of elementary school in Brazil.Este artículo presenta reflexiones acerca de la contribución de los estudios sobre grupos escolares para la escritura de la Historia de la Educación en Brasil. El texto sostiene que las investigaciones históricas realizadas sobre el tema en las dos últimas décadas instituyeron y diseminaron categorías de análisis, colaboraron para el avance del conocimiento y ayudaron a consolidar nuevos objetos de investigación. En la primera parte se discute el surgimiento de los grupos escolares como objeto de investigación histórica señalando las matrices teóricas que han orientado la producción. A continuación se analiza el recorrido de las iniciativas de comparación llevadas a cabo involucrando diversos grupos de investigación e investigadores, propiciando desplazamientos temáticos y nuevas interpretaciones construidas acerca de la historia de la escuela primaria en Brasil.Este artigo apresenta reflexões acerca da contribuição dos estudos sobre grupos escolares para a escrita da história da educação no Brasil. O texto sustenta que as pesquisas históricas realizadas sobre o tema nas duas últimas décadas instituíram e disseminaram categorias de análise, colaboraram para o avanço do conhecimento e ajudaram a consolidar novos objetos de pesquisa. Na primeira parte discute-se a emergência dos grupos escolares como objeto de pesquisa histórica, assinalando-se as matrizes teóricas que têm norteado a produção. Na sequência é analisado o percurso das iniciativas de comparação levadas a termo envolvendo diversos grupos de pesquisa e investigadores propiciando deslocamentos temáticos e novas interpretações construídas sobre a história da escola primária no Brasil.RBHE2019-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47241Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e063Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e063Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0632238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47241/pdfCopyright (c) 2019 Rosa Fátima de Souzahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Rosa Fátima de2022-03-01T22:17:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/47241Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debate La contribución de los estudios sobre grupos escolares para la historiografía de la educación brasileña: reflexiones para debate A contribuição dos estudos sobre grupos escolares para a historiografia da educação brasileira: reflexões para debate |
title |
The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debate |
spellingShingle |
The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debate Souza, Rosa Fátima de school groups history of education elementary school grupos escolares historia de la educación escuela primaria Grupos Escolares História da educação Escola primária História da Educação |
title_short |
The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debate |
title_full |
The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debate |
title_fullStr |
The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debate |
title_full_unstemmed |
The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debate |
title_sort |
The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debate |
author |
Souza, Rosa Fátima de |
author_facet |
Souza, Rosa Fátima de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Rosa Fátima de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
school groups history of education elementary school grupos escolares historia de la educación escuela primaria Grupos Escolares História da educação Escola primária História da Educação |
topic |
school groups history of education elementary school grupos escolares historia de la educación escuela primaria Grupos Escolares História da educação Escola primária História da Educação |
description |
This article introduces reflections on the contribution of studies on school groups to the writing of the History of Education in Brazil. The paper argues that historical research on the subject over the last two decades has instituted and disseminated categories of analysis, collaborated to advance knowledge, and helped to consolidate new research objects. The first part discusses the emergence of school groups as an object of historical research, marking the theoretical frameworks that have guided production. The second part provides an analysis of the progression of comparative initiatives carried out involving several research groups and researchers providing thematic displacements and new interpretations built on the history of elementary school in Brazil. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47241 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47241 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47241/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Rosa Fátima de Souza https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Rosa Fátima de Souza https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e063 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e063 Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e063 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532206198784 |