The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debate

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Rosa Fátima de
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47241
Resumo: This article introduces reflections on the contribution of studies on school groups to the writing of the History of Education in Brazil. The paper argues that historical research on the subject over the last two decades has instituted and disseminated categories of analysis, collaborated to advance knowledge, and helped to consolidate new research objects. The first part discusses the emergence of school groups as an object of historical research, marking the theoretical frameworks that have guided production. The second part provides an analysis of the progression of comparative initiatives carried out involving several research groups and researchers providing thematic displacements and new interpretations built on the history of elementary school in Brazil.
id RBHE-1_9fb2deeafae6c61fe7c44b2f4590fdff
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/47241
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debateLa contribución de los estudios sobre grupos escolares para la historiografía de la educación brasileña: reflexiones para debateA contribuição dos estudos sobre grupos escolares para a historiografia da educação brasileira: reflexões para debateschool groupshistory of educationelementary schoolgrupos escolareshistoria de la educaciónescuela primariaGrupos EscolaresHistória da educaçãoEscola primáriaHistória da EducaçãoThis article introduces reflections on the contribution of studies on school groups to the writing of the History of Education in Brazil. The paper argues that historical research on the subject over the last two decades has instituted and disseminated categories of analysis, collaborated to advance knowledge, and helped to consolidate new research objects. The first part discusses the emergence of school groups as an object of historical research, marking the theoretical frameworks that have guided production. The second part provides an analysis of the progression of comparative initiatives carried out involving several research groups and researchers providing thematic displacements and new interpretations built on the history of elementary school in Brazil.Este artículo presenta reflexiones acerca de la contribución de los estudios sobre grupos escolares para la escritura de la Historia de la Educación en Brasil. El texto sostiene que las investigaciones históricas realizadas sobre el tema en las dos últimas décadas instituyeron y diseminaron categorías de análisis, colaboraron para el avance del conocimiento y ayudaron a consolidar nuevos objetos de investigación. En la primera parte se discute el surgimiento de los grupos escolares como objeto de investigación histórica señalando las matrices teóricas que han orientado la producción. A continuación se analiza el recorrido de las iniciativas de comparación llevadas a cabo involucrando diversos grupos de investigación e investigadores, propiciando desplazamientos temáticos y nuevas interpretaciones construidas acerca de la historia de la escuela primaria en Brasil.Este artigo apresenta reflexões acerca da contribuição dos estudos sobre grupos escolares para a escrita da história da educação no Brasil. O texto sustenta que as pesquisas históricas realizadas sobre o tema nas duas últimas décadas instituíram e disseminaram categorias de análise, colaboraram para o avanço do conhecimento e ajudaram a consolidar novos objetos de pesquisa. Na primeira parte discute-se a emergência dos grupos escolares como objeto de pesquisa histórica, assinalando-se as matrizes teóricas que têm norteado a produção. Na sequência é analisado o percurso das iniciativas de comparação levadas a termo envolvendo diversos grupos de pesquisa e investigadores propiciando deslocamentos temáticos e novas interpretações construídas sobre a história da escola primária no Brasil.RBHE2019-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47241Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e063Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e063Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0632238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47241/pdfCopyright (c) 2019 Rosa Fátima de Souzahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Rosa Fátima de2022-03-01T22:17:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/47241Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debate
La contribución de los estudios sobre grupos escolares para la historiografía de la educación brasileña: reflexiones para debate
A contribuição dos estudos sobre grupos escolares para a historiografia da educação brasileira: reflexões para debate
title The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debate
spellingShingle The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debate
Souza, Rosa Fátima de
school groups
history of education
elementary school
grupos escolares
historia de la educación
escuela primaria
Grupos Escolares
História da educação
Escola primária
História da Educação
title_short The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debate
title_full The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debate
title_fullStr The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debate
title_full_unstemmed The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debate
title_sort The contribution of studies on school groups to the historiography of brazilian education: reflections for debate
author Souza, Rosa Fátima de
author_facet Souza, Rosa Fátima de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Rosa Fátima de
dc.subject.por.fl_str_mv school groups
history of education
elementary school
grupos escolares
historia de la educación
escuela primaria
Grupos Escolares
História da educação
Escola primária
História da Educação
topic school groups
history of education
elementary school
grupos escolares
historia de la educación
escuela primaria
Grupos Escolares
História da educação
Escola primária
História da Educação
description This article introduces reflections on the contribution of studies on school groups to the writing of the History of Education in Brazil. The paper argues that historical research on the subject over the last two decades has instituted and disseminated categories of analysis, collaborated to advance knowledge, and helped to consolidate new research objects. The first part discusses the emergence of school groups as an object of historical research, marking the theoretical frameworks that have guided production. The second part provides an analysis of the progression of comparative initiatives carried out involving several research groups and researchers providing thematic displacements and new interpretations built on the history of elementary school in Brazil.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47241
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47241
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47241/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Rosa Fátima de Souza
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Rosa Fátima de Souza
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e063
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e063
Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e063
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532206198784