‘The university that waits for!’
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/52465 |
Resumo: | This article presents an understanding of ideas defended by six intellectuals of the ‘1870 generation’ about the creation of the university in Brazil from 1870 to 1889. From the history of intellectuals and the use of different typologies of sources, it was possible to consider that the University implantation should wait to be understood now as a synonym for centralization and monopoly of knowledge, now as an ultimate goal, the result of a gradual reform of public education. In the speeches analyzed, even if the country's progress and the freedom of science were sought, the financial, political and social conditions of the Empire did not allow contemplating the creation of the university as a better alternative to the problems of higher education in Brazil |
id |
RBHE-1_bc3af1971a7f31a2ddda858b5c66fbd2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/52465 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
‘The university that waits for!’‘La universidad que espera!’ ‘A universidade que espere!’Higher EducationHistory of intellectualsHistory of EducationEducational projectsEducación superiorHistoria de los intelectualesHistoria de la educaciónProyectos educativosEducação superiorHistória dos intelectuaisHistória da educaçãoProjetos educacionaisThis article presents an understanding of ideas defended by six intellectuals of the ‘1870 generation’ about the creation of the university in Brazil from 1870 to 1889. From the history of intellectuals and the use of different typologies of sources, it was possible to consider that the University implantation should wait to be understood now as a synonym for centralization and monopoly of knowledge, now as an ultimate goal, the result of a gradual reform of public education. In the speeches analyzed, even if the country's progress and the freedom of science were sought, the financial, political and social conditions of the Empire did not allow contemplating the creation of the university as a better alternative to the problems of higher education in BrazilEste artículo presenta una comprensión de las ideas defendidas por seis intelectuales de la ‘generación 1870’ sobre la creación de la universidad en Brasil desde 1870 hasta 1889. A partir de la historia de los intelectuales y el uso de diferentes tipologías de fuentes, fue posible considerar que La implantación universitaria debería esperar a ser entendida ahora como sinónimo de centralización y monopolio del conocimiento, ahora como un objetivo final, el resultado de una reforma gradual de la educación pública. En los discursos analizados, incluso si se buscara el progreso del país y la libertad de la ciencia, las condiciones financieras, políticas y sociales del Imperio no permitieron contemplar la creación de la universidad como una mejor alternativa a los problemas de la educación superior en BrasilEste artigo apresenta uma compreensão de ideias defendidas por seis intelectuais da ‘geração 1870’ sobre a criação da universidade no Brasil no período de 1870 a 1889. A partir da história dos intelectuais e da utilização de diferentes tipologias de fontes, foi possível considerar que a implantação da universidade deveria esperar por ser entendida ora como sinônimo de centralização e monopólio do saber, ora como fim último, resultado de uma reforma gradual da instrução pública. Nos discursos analisados, mesmo que se buscasse o progresso do país e a liberdade da ciência, as condições financeiras, políticas e sociais do Império não permitiram contemplara criação da universidade como melhor alternativa para os problemas da instrução superior no Brasil.RBHE2020-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5246510.4025/rbhe.v21.2021.e152Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e152Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e152Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1522238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/52465/751375151483Copyright (c) 2020 Laisa Dias Santos, Joaquim Tavares da Conceição (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Laisa DiasConceição, Joaquim Tavares da 2022-03-01T22:17:16Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/52465Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:16Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
‘The university that waits for!’ ‘La universidad que espera!’ ‘A universidade que espere!’ |
title |
‘The university that waits for!’ |
spellingShingle |
‘The university that waits for!’ Santos, Laisa Dias Higher Education History of intellectuals History of Education Educational projects Educación superior Historia de los intelectuales Historia de la educación Proyectos educativos Educação superior História dos intelectuais História da educação Projetos educacionais |
title_short |
‘The university that waits for!’ |
title_full |
‘The university that waits for!’ |
title_fullStr |
‘The university that waits for!’ |
title_full_unstemmed |
‘The university that waits for!’ |
title_sort |
‘The university that waits for!’ |
author |
Santos, Laisa Dias |
author_facet |
Santos, Laisa Dias Conceição, Joaquim Tavares da |
author_role |
author |
author2 |
Conceição, Joaquim Tavares da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Laisa Dias Conceição, Joaquim Tavares da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Higher Education History of intellectuals History of Education Educational projects Educación superior Historia de los intelectuales Historia de la educación Proyectos educativos Educação superior História dos intelectuais História da educação Projetos educacionais |
topic |
Higher Education History of intellectuals History of Education Educational projects Educación superior Historia de los intelectuales Historia de la educación Proyectos educativos Educação superior História dos intelectuais História da educação Projetos educacionais |
description |
This article presents an understanding of ideas defended by six intellectuals of the ‘1870 generation’ about the creation of the university in Brazil from 1870 to 1889. From the history of intellectuals and the use of different typologies of sources, it was possible to consider that the University implantation should wait to be understood now as a synonym for centralization and monopoly of knowledge, now as an ultimate goal, the result of a gradual reform of public education. In the speeches analyzed, even if the country's progress and the freedom of science were sought, the financial, political and social conditions of the Empire did not allow contemplating the creation of the university as a better alternative to the problems of higher education in Brazil |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/52465 10.4025/rbhe.v21.2021.e152 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/52465 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v21.2021.e152 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/52465/751375151483 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Laisa Dias Santos, Joaquim Tavares da Conceição (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Laisa Dias Santos, Joaquim Tavares da Conceição (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e152 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e152 Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e152 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532366630912 |