Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bezerra, Amália Cristina Dias da Rocha
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61278
Resumo: We herein compare portraits of public elementary schools in São João de Meriti County to the historiographical debate about the entry and performance of non-white populations in the public education system, both as students and teachers. The research based on school attendance maps available in State Public Archives, as well as on the search for teachers’ names at the National Library’s journal archive, has evidenced modes of functioning of the photographed schools: offer of different teaching levels, enrollments, and teachers’ careers. The historiography of Baixada Fluminense region provided information about racial and population profile. Territory was used as analysis locus to enable presenting the contours and margins of educational experiences lived by non-white peripheral populations from 1920 to 1943, under access and permanence conditions.
id RBHE-1_c67cb2ab8e17bb07f183173bf4437ec8
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/61278
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ)Retratos y registros de escuelas de São João de Meriti (RJ)Retratos e registros de escolas de São João de Meriti (RJ)regional study on educationracechildhoodteachingestudio regional sobre educaciónrazainfanciamagisterioestudo regional sobre educaçãoraçainfânciamagistérioWe herein compare portraits of public elementary schools in São João de Meriti County to the historiographical debate about the entry and performance of non-white populations in the public education system, both as students and teachers. The research based on school attendance maps available in State Public Archives, as well as on the search for teachers’ names at the National Library’s journal archive, has evidenced modes of functioning of the photographed schools: offer of different teaching levels, enrollments, and teachers’ careers. The historiography of Baixada Fluminense region provided information about racial and population profile. Territory was used as analysis locus to enable presenting the contours and margins of educational experiences lived by non-white peripheral populations from 1920 to 1943, under access and permanence conditions.Comparamos retratos de escuelas públicas primarias de São João de Meriti con el debate historiográfico sobre el ingreso y desempeño de poblaciones no blancas en la educación pública, en condición de estudiantes y maestros. La investigación sobre los mapas de asistencia escolar en el Archivo Público del Estado y la búsqueda de los nombres de los docentes en la hemeroteca de la Biblioteca Nacional descubren formas de funcionamiento de las escuelas fotografiadas, a partir de la oferta de niveles docentes, matrículas y trayectorias docentes. La historiografía de la Baixada Fluminense advierte sobre el perfil racial y poblacional. Desde el territorio como posición de análisis, presentamos, entre condiciones de acceso y permanencia, los contornos y márgenes de las experiencias educativas de poblaciones periféricas no blancas entre 1920 y 1943.Confrontamos retratos de escolas públicas primárias de São João de Meriti com o debate historiográfico sobre ingresso e atuação de populações não-brancas na educação pública, na condição de estudantes e docentes. A pesquisa nos mapas de frequência escolar no Arquivo Público do Estado e a busca pelo nome de docentes na hemeroteca da Biblioteca Nacional descortinaram modos de funcionamento das escolas fotografadas, desde a oferta dos níveis de ensino, matrículas e trajetórias docentes. A historiografia da Baixada Fluminense informa sobre o perfil racial e populacional. A partir do território como posição de análise, apresentamos, entre condições de acesso e permanência, os contornos e margens das experiências educativas de populações não-brancas periféricas entre 1920 e 1943.RBHE2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6127810.4025/rbhe.v22.2022.e212Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e212Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e212Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2122238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61278/751375154430https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61278/751375154429Copyright (c) 2022 Amália Cristina Dias da Rocha Bezerra (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBezerra, Amália Cristina Dias da Rocha2022-10-13T16:41:46Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61278Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:41:46Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ)
Retratos y registros de escuelas de São João de Meriti (RJ)
Retratos e registros de escolas de São João de Meriti (RJ)
title Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ)
spellingShingle Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ)
Bezerra, Amália Cristina Dias da Rocha
regional study on education
race
childhood
teaching
estudio regional sobre educación
raza
infancia
magisterio
estudo regional sobre educação
raça
infância
magistério
title_short Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ)
title_full Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ)
title_fullStr Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ)
title_full_unstemmed Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ)
title_sort Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ)
author Bezerra, Amália Cristina Dias da Rocha
author_facet Bezerra, Amália Cristina Dias da Rocha
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bezerra, Amália Cristina Dias da Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv regional study on education
race
childhood
teaching
estudio regional sobre educación
raza
infancia
magisterio
estudo regional sobre educação
raça
infância
magistério
topic regional study on education
race
childhood
teaching
estudio regional sobre educación
raza
infancia
magisterio
estudo regional sobre educação
raça
infância
magistério
description We herein compare portraits of public elementary schools in São João de Meriti County to the historiographical debate about the entry and performance of non-white populations in the public education system, both as students and teachers. The research based on school attendance maps available in State Public Archives, as well as on the search for teachers’ names at the National Library’s journal archive, has evidenced modes of functioning of the photographed schools: offer of different teaching levels, enrollments, and teachers’ careers. The historiography of Baixada Fluminense region provided information about racial and population profile. Territory was used as analysis locus to enable presenting the contours and margins of educational experiences lived by non-white peripheral populations from 1920 to 1943, under access and permanence conditions.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61278
10.4025/rbhe.v22.2022.e212
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61278
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v22.2022.e212
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61278/751375154430
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61278/751375154429
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Amália Cristina Dias da Rocha Bezerra (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Amália Cristina Dias da Rocha Bezerra (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e212
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e212
Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e212
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532793401344