Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61278 |
Resumo: | We herein compare portraits of public elementary schools in São João de Meriti County to the historiographical debate about the entry and performance of non-white populations in the public education system, both as students and teachers. The research based on school attendance maps available in State Public Archives, as well as on the search for teachers’ names at the National Library’s journal archive, has evidenced modes of functioning of the photographed schools: offer of different teaching levels, enrollments, and teachers’ careers. The historiography of Baixada Fluminense region provided information about racial and population profile. Territory was used as analysis locus to enable presenting the contours and margins of educational experiences lived by non-white peripheral populations from 1920 to 1943, under access and permanence conditions. |
id |
RBHE-1_c67cb2ab8e17bb07f183173bf4437ec8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/61278 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ)Retratos y registros de escuelas de São João de Meriti (RJ)Retratos e registros de escolas de São João de Meriti (RJ)regional study on educationracechildhoodteachingestudio regional sobre educaciónrazainfanciamagisterioestudo regional sobre educaçãoraçainfânciamagistérioWe herein compare portraits of public elementary schools in São João de Meriti County to the historiographical debate about the entry and performance of non-white populations in the public education system, both as students and teachers. The research based on school attendance maps available in State Public Archives, as well as on the search for teachers’ names at the National Library’s journal archive, has evidenced modes of functioning of the photographed schools: offer of different teaching levels, enrollments, and teachers’ careers. The historiography of Baixada Fluminense region provided information about racial and population profile. Territory was used as analysis locus to enable presenting the contours and margins of educational experiences lived by non-white peripheral populations from 1920 to 1943, under access and permanence conditions.Comparamos retratos de escuelas públicas primarias de São João de Meriti con el debate historiográfico sobre el ingreso y desempeño de poblaciones no blancas en la educación pública, en condición de estudiantes y maestros. La investigación sobre los mapas de asistencia escolar en el Archivo Público del Estado y la búsqueda de los nombres de los docentes en la hemeroteca de la Biblioteca Nacional descubren formas de funcionamiento de las escuelas fotografiadas, a partir de la oferta de niveles docentes, matrículas y trayectorias docentes. La historiografía de la Baixada Fluminense advierte sobre el perfil racial y poblacional. Desde el territorio como posición de análisis, presentamos, entre condiciones de acceso y permanencia, los contornos y márgenes de las experiencias educativas de poblaciones periféricas no blancas entre 1920 y 1943.Confrontamos retratos de escolas públicas primárias de São João de Meriti com o debate historiográfico sobre ingresso e atuação de populações não-brancas na educação pública, na condição de estudantes e docentes. A pesquisa nos mapas de frequência escolar no Arquivo Público do Estado e a busca pelo nome de docentes na hemeroteca da Biblioteca Nacional descortinaram modos de funcionamento das escolas fotografadas, desde a oferta dos níveis de ensino, matrículas e trajetórias docentes. A historiografia da Baixada Fluminense informa sobre o perfil racial e populacional. A partir do território como posição de análise, apresentamos, entre condições de acesso e permanência, os contornos e margens das experiências educativas de populações não-brancas periféricas entre 1920 e 1943.RBHE2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6127810.4025/rbhe.v22.2022.e212Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e212Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e212Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2122238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61278/751375154430https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61278/751375154429Copyright (c) 2022 Amália Cristina Dias da Rocha Bezerra (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBezerra, Amália Cristina Dias da Rocha2022-10-13T16:41:46Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61278Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:41:46Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ) Retratos y registros de escuelas de São João de Meriti (RJ) Retratos e registros de escolas de São João de Meriti (RJ) |
title |
Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ) |
spellingShingle |
Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ) Bezerra, Amália Cristina Dias da Rocha regional study on education race childhood teaching estudio regional sobre educación raza infancia magisterio estudo regional sobre educação raça infância magistério |
title_short |
Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ) |
title_full |
Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ) |
title_fullStr |
Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ) |
title_full_unstemmed |
Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ) |
title_sort |
Portraits and records of schools in São João de Meriti County (RJ) |
author |
Bezerra, Amália Cristina Dias da Rocha |
author_facet |
Bezerra, Amália Cristina Dias da Rocha |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bezerra, Amália Cristina Dias da Rocha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
regional study on education race childhood teaching estudio regional sobre educación raza infancia magisterio estudo regional sobre educação raça infância magistério |
topic |
regional study on education race childhood teaching estudio regional sobre educación raza infancia magisterio estudo regional sobre educação raça infância magistério |
description |
We herein compare portraits of public elementary schools in São João de Meriti County to the historiographical debate about the entry and performance of non-white populations in the public education system, both as students and teachers. The research based on school attendance maps available in State Public Archives, as well as on the search for teachers’ names at the National Library’s journal archive, has evidenced modes of functioning of the photographed schools: offer of different teaching levels, enrollments, and teachers’ careers. The historiography of Baixada Fluminense region provided information about racial and population profile. Territory was used as analysis locus to enable presenting the contours and margins of educational experiences lived by non-white peripheral populations from 1920 to 1943, under access and permanence conditions. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61278 10.4025/rbhe.v22.2022.e212 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61278 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v22.2022.e212 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61278/751375154430 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61278/751375154429 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Amália Cristina Dias da Rocha Bezerra (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Amália Cristina Dias da Rocha Bezerra (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e212 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e212 Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e212 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532793401344 |