Intercultural bilingual education in Chile

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Figueroa, Williams Ibarra
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Leyton, Elia Calderón
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40748
Resumo: This article is based on analysis of the actions of public bodies and institutions that are being created in Chile to meet demand in Intercultural Bilingual Education (IBE). The aim is to analyze the practical training of students in initial teacher training in intercultural basic education at the Catholic University of Temuco. In addition, reveal the working methods of collaborative field between family-school- community partnership in key initial identification and subsequent components and devices in the proper relationship of individuals, in order to establish criteria by biopsychosocial processes from the identity the Other and You as host in the plural diversity of human beings, with aim is to recommend  a public policy with an emphasis on multicultural values of each community, enriching the human condition and biopolitics regarding the integration from the educational training and the role that fits the state.
id RBHE-1_c7f19597d777520476dd56d14e76dbf4
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40748
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Intercultural bilingual education in ChileLa educación intercultural bilingüe en ChileEducação intercultural bilíngue no ChileEducation interculturalbilingualisminitial formationBilingual Intercultural Education in ChileEducación interculturalbilingüismoformación inicialBilingual Intercultural Education in ChileEducação interculturalbilinguismoformação inicialBilingual Intercultural Education in ChileThis article is based on analysis of the actions of public bodies and institutions that are being created in Chile to meet demand in Intercultural Bilingual Education (IBE). The aim is to analyze the practical training of students in initial teacher training in intercultural basic education at the Catholic University of Temuco. In addition, reveal the working methods of collaborative field between family-school- community partnership in key initial identification and subsequent components and devices in the proper relationship of individuals, in order to establish criteria by biopsychosocial processes from the identity the Other and You as host in the plural diversity of human beings, with aim is to recommend  a public policy with an emphasis on multicultural values of each community, enriching the human condition and biopolitics regarding the integration from the educational training and the role that fits the state.Este artículo se basa en el análisis de las acciones de instituciones y organismos públicos que se están creando en Chile para dar respuesta a la demanda en Educación Intercultural Bilingüe (EIB). El objetivo es analizar la formación práctica de los estudiantes de formación inicial docente en educación básica intercultural de la Universidad Católica de Temuco. Además, desvelar la metodología de trabajo de campo colaborativa entre familia-escuela-comunidad, alianza clave en la identificación inicial como posterior de los componentes y dispositivos en la relación propia de los individuos, con el fin de establecer criterios mediante procesos biopsicosociales desde la identidad del Otro y el Tú en cuanto acogida en la diversidad plural del ser humano, con ello se pretende recomendar una política pública con énfasis en valores multiculturales de cada comunidad, enriqueciendo la propia condición humana y la relación biopolítica en la integración desde la formación educativa y el rol que le cabe al Estado.Este artigo baseia-se na análise das ações de instituições e órgãos públicos que estão sendo criados no Chile para satisfazer à demanda em Educação Intercultural Bilíngue (EIB). O objetivo é analisar a formação prática dos estudantes na formação inicial de professores na educação básica intercultural da Universidad Católica de Temuco. Além disso, desvelar a metodologia de trabalho de campo colaborativa entre família-escola-comunidade, aliança chave tanto na identificação inicial quanto na posterior dos componentes e dispositivos na própria relação dos indivíduos, a fim de estabelecer critérios mediante processos biopsicossociais desde a identidade do Outro e do Você no acolhimento da diversidade do ser humano, com isso pretende-se recomendar uma política pública com ênfase nos valores multiculturais de cada comunidade, enriquecendo a própria condição humana e a relação biopolítica na integração da formação educativa e o papel que lhe cabe ao Estado.RBHE2016-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40748Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 288 - 322Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 288 - 322Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 288 - 3222238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40748/pdf_140Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFigueroa, Williams IbarraLeyton, Elia Calderón2022-02-22T22:21:38Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40748Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:38Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Intercultural bilingual education in Chile
La educación intercultural bilingüe en Chile
Educação intercultural bilíngue no Chile
title Intercultural bilingual education in Chile
spellingShingle Intercultural bilingual education in Chile
Figueroa, Williams Ibarra
Education intercultural
bilingualism
initial formation
Bilingual Intercultural Education in Chile
Educación intercultural
bilingüismo
formación inicial
Bilingual Intercultural Education in Chile
Educação intercultural
bilinguismo
formação inicial
Bilingual Intercultural Education in Chile
title_short Intercultural bilingual education in Chile
title_full Intercultural bilingual education in Chile
title_fullStr Intercultural bilingual education in Chile
title_full_unstemmed Intercultural bilingual education in Chile
title_sort Intercultural bilingual education in Chile
author Figueroa, Williams Ibarra
author_facet Figueroa, Williams Ibarra
Leyton, Elia Calderón
author_role author
author2 Leyton, Elia Calderón
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueroa, Williams Ibarra
Leyton, Elia Calderón
dc.subject.por.fl_str_mv Education intercultural
bilingualism
initial formation
Bilingual Intercultural Education in Chile
Educación intercultural
bilingüismo
formación inicial
Bilingual Intercultural Education in Chile
Educação intercultural
bilinguismo
formação inicial
Bilingual Intercultural Education in Chile
topic Education intercultural
bilingualism
initial formation
Bilingual Intercultural Education in Chile
Educación intercultural
bilingüismo
formación inicial
Bilingual Intercultural Education in Chile
Educação intercultural
bilinguismo
formação inicial
Bilingual Intercultural Education in Chile
description This article is based on analysis of the actions of public bodies and institutions that are being created in Chile to meet demand in Intercultural Bilingual Education (IBE). The aim is to analyze the practical training of students in initial teacher training in intercultural basic education at the Catholic University of Temuco. In addition, reveal the working methods of collaborative field between family-school- community partnership in key initial identification and subsequent components and devices in the proper relationship of individuals, in order to establish criteria by biopsychosocial processes from the identity the Other and You as host in the plural diversity of human beings, with aim is to recommend  a public policy with an emphasis on multicultural values of each community, enriching the human condition and biopolitics regarding the integration from the educational training and the role that fits the state.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40748
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40748
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40748/pdf_140
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 288 - 322
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 288 - 322
Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 288 - 322
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531269820416