Intercultural bilingual education in Chile
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40748 |
Resumo: | This article is based on analysis of the actions of public bodies and institutions that are being created in Chile to meet demand in Intercultural Bilingual Education (IBE). The aim is to analyze the practical training of students in initial teacher training in intercultural basic education at the Catholic University of Temuco. In addition, reveal the working methods of collaborative field between family-school- community partnership in key initial identification and subsequent components and devices in the proper relationship of individuals, in order to establish criteria by biopsychosocial processes from the identity the Other and You as host in the plural diversity of human beings, with aim is to recommend a public policy with an emphasis on multicultural values of each community, enriching the human condition and biopolitics regarding the integration from the educational training and the role that fits the state. |
id |
RBHE-1_c7f19597d777520476dd56d14e76dbf4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40748 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Intercultural bilingual education in ChileLa educación intercultural bilingüe en ChileEducação intercultural bilíngue no ChileEducation interculturalbilingualisminitial formationBilingual Intercultural Education in ChileEducación interculturalbilingüismoformación inicialBilingual Intercultural Education in ChileEducação interculturalbilinguismoformação inicialBilingual Intercultural Education in ChileThis article is based on analysis of the actions of public bodies and institutions that are being created in Chile to meet demand in Intercultural Bilingual Education (IBE). The aim is to analyze the practical training of students in initial teacher training in intercultural basic education at the Catholic University of Temuco. In addition, reveal the working methods of collaborative field between family-school- community partnership in key initial identification and subsequent components and devices in the proper relationship of individuals, in order to establish criteria by biopsychosocial processes from the identity the Other and You as host in the plural diversity of human beings, with aim is to recommend a public policy with an emphasis on multicultural values of each community, enriching the human condition and biopolitics regarding the integration from the educational training and the role that fits the state.Este artículo se basa en el análisis de las acciones de instituciones y organismos públicos que se están creando en Chile para dar respuesta a la demanda en Educación Intercultural Bilingüe (EIB). El objetivo es analizar la formación práctica de los estudiantes de formación inicial docente en educación básica intercultural de la Universidad Católica de Temuco. Además, desvelar la metodología de trabajo de campo colaborativa entre familia-escuela-comunidad, alianza clave en la identificación inicial como posterior de los componentes y dispositivos en la relación propia de los individuos, con el fin de establecer criterios mediante procesos biopsicosociales desde la identidad del Otro y el Tú en cuanto acogida en la diversidad plural del ser humano, con ello se pretende recomendar una política pública con énfasis en valores multiculturales de cada comunidad, enriqueciendo la propia condición humana y la relación biopolítica en la integración desde la formación educativa y el rol que le cabe al Estado.Este artigo baseia-se na análise das ações de instituições e órgãos públicos que estão sendo criados no Chile para satisfazer à demanda em Educação Intercultural Bilíngue (EIB). O objetivo é analisar a formação prática dos estudantes na formação inicial de professores na educação básica intercultural da Universidad Católica de Temuco. Além disso, desvelar a metodologia de trabalho de campo colaborativa entre família-escola-comunidade, aliança chave tanto na identificação inicial quanto na posterior dos componentes e dispositivos na própria relação dos indivíduos, a fim de estabelecer critérios mediante processos biopsicossociais desde a identidade do Outro e do Você no acolhimento da diversidade do ser humano, com isso pretende-se recomendar uma política pública com ênfase nos valores multiculturais de cada comunidade, enriquecendo a própria condição humana e a relação biopolítica na integração da formação educativa e o papel que lhe cabe ao Estado.RBHE2016-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40748Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 288 - 322Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 288 - 322Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 288 - 3222238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40748/pdf_140Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFigueroa, Williams IbarraLeyton, Elia Calderón2022-02-22T22:21:38Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40748Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:38Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intercultural bilingual education in Chile La educación intercultural bilingüe en Chile Educação intercultural bilíngue no Chile |
title |
Intercultural bilingual education in Chile |
spellingShingle |
Intercultural bilingual education in Chile Figueroa, Williams Ibarra Education intercultural bilingualism initial formation Bilingual Intercultural Education in Chile Educación intercultural bilingüismo formación inicial Bilingual Intercultural Education in Chile Educação intercultural bilinguismo formação inicial Bilingual Intercultural Education in Chile |
title_short |
Intercultural bilingual education in Chile |
title_full |
Intercultural bilingual education in Chile |
title_fullStr |
Intercultural bilingual education in Chile |
title_full_unstemmed |
Intercultural bilingual education in Chile |
title_sort |
Intercultural bilingual education in Chile |
author |
Figueroa, Williams Ibarra |
author_facet |
Figueroa, Williams Ibarra Leyton, Elia Calderón |
author_role |
author |
author2 |
Leyton, Elia Calderón |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Figueroa, Williams Ibarra Leyton, Elia Calderón |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education intercultural bilingualism initial formation Bilingual Intercultural Education in Chile Educación intercultural bilingüismo formación inicial Bilingual Intercultural Education in Chile Educação intercultural bilinguismo formação inicial Bilingual Intercultural Education in Chile |
topic |
Education intercultural bilingualism initial formation Bilingual Intercultural Education in Chile Educación intercultural bilingüismo formación inicial Bilingual Intercultural Education in Chile Educação intercultural bilinguismo formação inicial Bilingual Intercultural Education in Chile |
description |
This article is based on analysis of the actions of public bodies and institutions that are being created in Chile to meet demand in Intercultural Bilingual Education (IBE). The aim is to analyze the practical training of students in initial teacher training in intercultural basic education at the Catholic University of Temuco. In addition, reveal the working methods of collaborative field between family-school- community partnership in key initial identification and subsequent components and devices in the proper relationship of individuals, in order to establish criteria by biopsychosocial processes from the identity the Other and You as host in the plural diversity of human beings, with aim is to recommend a public policy with an emphasis on multicultural values of each community, enriching the human condition and biopolitics regarding the integration from the educational training and the role that fits the state. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40748 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40748 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40748/pdf_140 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 288 - 322 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 288 - 322 Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 288 - 322 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531269820416 |