The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maria do Socorro Pimentel da
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24365
Resumo: Our aim in this paper is to present how researches conducted by the Observatory of Indigenous Education, combined with the researches of Stage and Extracurricular Projects of the Undergraduate Program for Teachers Intercultural Indigenous Education at Federal University of Goiás, contribute to the improvement of the indigenous education of the Araguaia-Tocantins region and the adoption of language policies in bilingual teaching practices in school policies and strengthening of native languages originating the communities. 
id UEM-11_32c1f976a43bf152597570292a15b275
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/24365
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual educationA função social das línguas indígenas nas políticas linguísticas de práticas pedagógicas de educação bilíngue interculturalBilingualismLinguistic PoliciesTeaching PoliciesIntercultural Bilingual EducationBilinguismoPolíticas LinguísticasPolíticas pedagógicasEducação Bilíngue InterculturalProdução de ConhecimentoOur aim in this paper is to present how researches conducted by the Observatory of Indigenous Education, combined with the researches of Stage and Extracurricular Projects of the Undergraduate Program for Teachers Intercultural Indigenous Education at Federal University of Goiás, contribute to the improvement of the indigenous education of the Araguaia-Tocantins region and the adoption of language policies in bilingual teaching practices in school policies and strengthening of native languages originating the communities. Nosso objetivo neste artigo é mostrar como as pesquisas realizadas por meio do Observatório da Educação Escolar Indígena, articuladas com as pesquisas do Estágio e do Projeto Extraescolar do Curso de Licenciatura Intercultural de Formação de Professores Indígenas da Universidade Federal de Goiás, contribuem para a melhoria da educação escolar indígena da região Araguaia-Tocantins.Universidade Estadual de Maringá2014-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/2436510.4025/tpe.v16i2.24365Teoria e Prática da Educação; v. 16 n. 2 (2013); 63-682237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24365/13252Silva, Maria do Socorro Pimentel dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-30T11:31:28Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/24365Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:26.856708Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual education
A função social das línguas indígenas nas políticas linguísticas de práticas pedagógicas de educação bilíngue intercultural
title The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual education
spellingShingle The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual education
Silva, Maria do Socorro Pimentel da
Bilingualism
Linguistic Policies
Teaching Policies
Intercultural Bilingual Education
Bilinguismo
Políticas Linguísticas
Políticas pedagógicas
Educação Bilíngue Intercultural
Produção de Conhecimento
title_short The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual education
title_full The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual education
title_fullStr The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual education
title_full_unstemmed The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual education
title_sort The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual education
author Silva, Maria do Socorro Pimentel da
author_facet Silva, Maria do Socorro Pimentel da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maria do Socorro Pimentel da
dc.subject.por.fl_str_mv Bilingualism
Linguistic Policies
Teaching Policies
Intercultural Bilingual Education
Bilinguismo
Políticas Linguísticas
Políticas pedagógicas
Educação Bilíngue Intercultural
Produção de Conhecimento
topic Bilingualism
Linguistic Policies
Teaching Policies
Intercultural Bilingual Education
Bilinguismo
Políticas Linguísticas
Políticas pedagógicas
Educação Bilíngue Intercultural
Produção de Conhecimento
description Our aim in this paper is to present how researches conducted by the Observatory of Indigenous Education, combined with the researches of Stage and Extracurricular Projects of the Undergraduate Program for Teachers Intercultural Indigenous Education at Federal University of Goiás, contribute to the improvement of the indigenous education of the Araguaia-Tocantins region and the adoption of language policies in bilingual teaching practices in school policies and strengthening of native languages originating the communities. 
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24365
10.4025/tpe.v16i2.24365
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24365
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v16i2.24365
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24365/13252
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 16 n. 2 (2013); 63-68
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207156589625344