The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24365 |
Resumo: | Our aim in this paper is to present how researches conducted by the Observatory of Indigenous Education, combined with the researches of Stage and Extracurricular Projects of the Undergraduate Program for Teachers Intercultural Indigenous Education at Federal University of Goiás, contribute to the improvement of the indigenous education of the Araguaia-Tocantins region and the adoption of language policies in bilingual teaching practices in school policies and strengthening of native languages originating the communities. |
id |
UEM-11_32c1f976a43bf152597570292a15b275 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/24365 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual educationA função social das línguas indígenas nas políticas linguísticas de práticas pedagógicas de educação bilíngue interculturalBilingualismLinguistic PoliciesTeaching PoliciesIntercultural Bilingual EducationBilinguismoPolíticas LinguísticasPolíticas pedagógicasEducação Bilíngue InterculturalProdução de ConhecimentoOur aim in this paper is to present how researches conducted by the Observatory of Indigenous Education, combined with the researches of Stage and Extracurricular Projects of the Undergraduate Program for Teachers Intercultural Indigenous Education at Federal University of Goiás, contribute to the improvement of the indigenous education of the Araguaia-Tocantins region and the adoption of language policies in bilingual teaching practices in school policies and strengthening of native languages originating the communities. Nosso objetivo neste artigo é mostrar como as pesquisas realizadas por meio do Observatório da Educação Escolar Indígena, articuladas com as pesquisas do Estágio e do Projeto Extraescolar do Curso de Licenciatura Intercultural de Formação de Professores Indígenas da Universidade Federal de Goiás, contribuem para a melhoria da educação escolar indígena da região Araguaia-Tocantins.Universidade Estadual de Maringá2014-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/2436510.4025/tpe.v16i2.24365Teoria e Prática da Educação; v. 16 n. 2 (2013); 63-682237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24365/13252Silva, Maria do Socorro Pimentel dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-30T11:31:28Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/24365Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:26.856708Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual education A função social das línguas indígenas nas políticas linguísticas de práticas pedagógicas de educação bilíngue intercultural |
title |
The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual education |
spellingShingle |
The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual education Silva, Maria do Socorro Pimentel da Bilingualism Linguistic Policies Teaching Policies Intercultural Bilingual Education Bilinguismo Políticas Linguísticas Políticas pedagógicas Educação Bilíngue Intercultural Produção de Conhecimento |
title_short |
The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual education |
title_full |
The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual education |
title_fullStr |
The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual education |
title_full_unstemmed |
The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual education |
title_sort |
The social function of indigenous languages in the linguistic policies of pedagogical practices in intercultural bilingual education |
author |
Silva, Maria do Socorro Pimentel da |
author_facet |
Silva, Maria do Socorro Pimentel da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Maria do Socorro Pimentel da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bilingualism Linguistic Policies Teaching Policies Intercultural Bilingual Education Bilinguismo Políticas Linguísticas Políticas pedagógicas Educação Bilíngue Intercultural Produção de Conhecimento |
topic |
Bilingualism Linguistic Policies Teaching Policies Intercultural Bilingual Education Bilinguismo Políticas Linguísticas Políticas pedagógicas Educação Bilíngue Intercultural Produção de Conhecimento |
description |
Our aim in this paper is to present how researches conducted by the Observatory of Indigenous Education, combined with the researches of Stage and Extracurricular Projects of the Undergraduate Program for Teachers Intercultural Indigenous Education at Federal University of Goiás, contribute to the improvement of the indigenous education of the Araguaia-Tocantins region and the adoption of language policies in bilingual teaching practices in school policies and strengthening of native languages originating the communities. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-07-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24365 10.4025/tpe.v16i2.24365 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24365 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v16i2.24365 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24365/13252 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 16 n. 2 (2013); 63-68 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207156589625344 |