The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59836 |
Resumo: | This article analyses the constitution of arithmetic knowledge taught in primary school at Province of Quebec, between 1850 and 1920, to understand the primary schools' purposes, the Arithmetic goals, and the organization of their knowledge. The documental sources that support the investigation are pedagogical conferences reports of normal schools featuring by catholic sector, models of arithmetic lessons published by the pedagogical press (journals and textbooks), school programs, and laws and school regulations. This documental set revealed the didactic orientations given to teachers, the emergence of new didactic materials, the reorganizations and systematizations of primary arithmetic, and the sedimentation of that knowledge. It is possible to conclude that, in the intuitive wave, the classroom was transformed into a big workshop of numbers and calculations and, in that time, the Francophonic primary school of Quebec works at the construction and the constitution of new knowledge: the ‘intuitive Arithmetic’. |
id |
RBHE-1_d16ffe878de0271a2ee9da9aa306cded |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/59836 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec provinceLa ‘aritmética intuitiva’ de la escuela primaria francófónica de la provincia de QuebecA ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebecdidactics of arithmeticdidactic materialsintuitive methoddidáctica de la aritméticamateriales didácticosmétodo intuitivodidática da aritméticamateriais didáticosmétodo intuitivoThis article analyses the constitution of arithmetic knowledge taught in primary school at Province of Quebec, between 1850 and 1920, to understand the primary schools' purposes, the Arithmetic goals, and the organization of their knowledge. The documental sources that support the investigation are pedagogical conferences reports of normal schools featuring by catholic sector, models of arithmetic lessons published by the pedagogical press (journals and textbooks), school programs, and laws and school regulations. This documental set revealed the didactic orientations given to teachers, the emergence of new didactic materials, the reorganizations and systematizations of primary arithmetic, and the sedimentation of that knowledge. It is possible to conclude that, in the intuitive wave, the classroom was transformed into a big workshop of numbers and calculations and, in that time, the Francophonic primary school of Quebec works at the construction and the constitution of new knowledge: the ‘intuitive Arithmetic’.Este artículo analiza la constitución del conocimiento aritmético a ser enseñado en la escuela primaria en la provincia de Quebec, Canadá, entre 1850 y 1920, con el fin de comprender el propósito de la escuela primaria, el propósito de la aritmética y la organización de su conocimiento. Las fuentes documentales que sustentan la investigación son los informes de las jornadas pedagógicas de las escuelas normales producidas por el sector católico; modelos de lecciones de aritmética publicados en impresiones pedagógicas (revistas y libros escolares); programas educativos y leyes y reglamentos escolares. Este conjunto de documentos reveló las pautas didácticas impartidas a los docentes, la aparición de nuevos materiales didácticos y las reorganizaciones y sistematizaciones de la enseñanza de la aritmética primaria, así como la sedimentación de estos conocimientos. Se puede decir que, en la ola intuitiva, el aula se transformó en un gran atelier de números y cálculos y, durante este período, la escuela primaria francófona de Quebec trabajó en la construcción y constitución de un nuevo conocimiento: la ‘Aritmética intuitiva’.Este artigo analisa a constituição dos saberes aritméticos a serem ensinados na escola primária da província do Quebec, Canadá, entre os anos de 1850 e 1920, de modo a compreender a finalidade da escola primária, a finalidade da Aritmética e a organização dos seus saberes. As fontes documentais que amparam a investigação são: relatórios das conferências pedagógicas das escolas normais produzidas pelo setor católico; modelos de lições aritméticas divulgados em impressos pedagógicos (revistas e livros escolares); programas de ensino, leis e regulamentos escolares. Esse conjunto documental revelou as orientações didáticas dadas aos professores, a emergência de novos materiais didáticos e as reorganizações e sistematizações do ensino da Aritmética primária, bem como a sedimentação desses saberes. Pode-se afirmar que, na vaga intuitiva, a sala de aula foi transformada num grande atelier de números e cálculos e, nesse período, a escola primária francofônica do Quebec trabalhou na construção e constituição de um novo saber: a ‘Aritmética intuitiva’.RBHE2022-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5983610.4025/rbhe.v22.2022.e231Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e231Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e231Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2312238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59836/751375154827Copyright (c) 2022 Marcus Aldenisson de Oliveira, David Guillemette, Vera Teresa Valdemarin (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Marcus Aldenisson deGuillemette, DavidValdemarin, Vera Teresa 2022-10-13T16:40:15Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/59836Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:40:15Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province La ‘aritmética intuitiva’ de la escuela primaria francófónica de la provincia de Quebec A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec |
title |
The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province |
spellingShingle |
The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province Oliveira, Marcus Aldenisson de didactics of arithmetic didactic materials intuitive method didáctica de la aritmética materiales didácticos método intuitivo didática da aritmética materiais didáticos método intuitivo |
title_short |
The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province |
title_full |
The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province |
title_fullStr |
The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province |
title_full_unstemmed |
The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province |
title_sort |
The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province |
author |
Oliveira, Marcus Aldenisson de |
author_facet |
Oliveira, Marcus Aldenisson de Guillemette, David Valdemarin, Vera Teresa |
author_role |
author |
author2 |
Guillemette, David Valdemarin, Vera Teresa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Marcus Aldenisson de Guillemette, David Valdemarin, Vera Teresa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
didactics of arithmetic didactic materials intuitive method didáctica de la aritmética materiales didácticos método intuitivo didática da aritmética materiais didáticos método intuitivo |
topic |
didactics of arithmetic didactic materials intuitive method didáctica de la aritmética materiales didácticos método intuitivo didática da aritmética materiais didáticos método intuitivo |
description |
This article analyses the constitution of arithmetic knowledge taught in primary school at Province of Quebec, between 1850 and 1920, to understand the primary schools' purposes, the Arithmetic goals, and the organization of their knowledge. The documental sources that support the investigation are pedagogical conferences reports of normal schools featuring by catholic sector, models of arithmetic lessons published by the pedagogical press (journals and textbooks), school programs, and laws and school regulations. This documental set revealed the didactic orientations given to teachers, the emergence of new didactic materials, the reorganizations and systematizations of primary arithmetic, and the sedimentation of that knowledge. It is possible to conclude that, in the intuitive wave, the classroom was transformed into a big workshop of numbers and calculations and, in that time, the Francophonic primary school of Quebec works at the construction and the constitution of new knowledge: the ‘intuitive Arithmetic’. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59836 10.4025/rbhe.v22.2022.e231 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59836 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v22.2022.e231 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59836/751375154827 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e231 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e231 Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e231 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532747264000 |