The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Marcus Aldenisson de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Guillemette, David, Valdemarin, Vera Teresa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59836
Resumo: This article analyses the constitution of arithmetic knowledge taught in primary school at Province of Quebec, between 1850 and 1920, to understand the primary schools' purposes, the Arithmetic goals, and the organization of their knowledge. The documental sources that support the investigation are pedagogical conferences reports of normal schools featuring by catholic sector, models of arithmetic lessons published by the pedagogical press (journals and textbooks), school programs, and laws and school regulations. This documental set revealed the didactic orientations given to teachers, the emergence of new didactic materials, the reorganizations and systematizations of primary arithmetic, and the sedimentation of that knowledge. It is possible to conclude that, in the intuitive wave, the classroom was transformed into a big workshop of numbers and calculations and, in that time, the Francophonic primary school of Quebec works at the construction and the constitution of new knowledge: the ‘intuitive Arithmetic’.
id RBHE-1_d16ffe878de0271a2ee9da9aa306cded
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/59836
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec provinceLa ‘aritmética intuitiva’ de la escuela primaria francófónica de la provincia de QuebecA ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebecdidactics of arithmeticdidactic materialsintuitive methoddidáctica de la aritméticamateriales didácticosmétodo intuitivodidática da aritméticamateriais didáticosmétodo intuitivoThis article analyses the constitution of arithmetic knowledge taught in primary school at Province of Quebec, between 1850 and 1920, to understand the primary schools' purposes, the Arithmetic goals, and the organization of their knowledge. The documental sources that support the investigation are pedagogical conferences reports of normal schools featuring by catholic sector, models of arithmetic lessons published by the pedagogical press (journals and textbooks), school programs, and laws and school regulations. This documental set revealed the didactic orientations given to teachers, the emergence of new didactic materials, the reorganizations and systematizations of primary arithmetic, and the sedimentation of that knowledge. It is possible to conclude that, in the intuitive wave, the classroom was transformed into a big workshop of numbers and calculations and, in that time, the Francophonic primary school of Quebec works at the construction and the constitution of new knowledge: the ‘intuitive Arithmetic’.Este artículo analiza la constitución del conocimiento aritmético a ser enseñado en la escuela primaria en la provincia de Quebec, Canadá, entre 1850 y 1920, con el fin de comprender el propósito de la escuela primaria, el propósito de la aritmética y la organización de su conocimiento. Las fuentes documentales que sustentan la investigación son los informes de las jornadas pedagógicas de las escuelas normales producidas por el sector católico; modelos de lecciones de aritmética publicados en impresiones pedagógicas (revistas y libros escolares); programas educativos y leyes y reglamentos escolares. Este conjunto de documentos reveló las pautas didácticas impartidas a los docentes, la aparición de nuevos materiales didácticos y las reorganizaciones y sistematizaciones de la enseñanza de la aritmética primaria, así como la sedimentación de estos conocimientos. Se puede decir que, en la ola intuitiva, el aula se transformó en un gran atelier de números y cálculos y, durante este período, la escuela primaria francófona de Quebec trabajó en la construcción y constitución de un nuevo conocimiento: la ‘Aritmética intuitiva’.Este artigo analisa a constituição dos saberes aritméticos a serem ensinados na escola primária da província do Quebec, Canadá, entre os anos de 1850 e 1920, de modo a compreender a finalidade da escola primária, a finalidade da Aritmética e a organização dos seus saberes. As fontes documentais que amparam a investigação são: relatórios das conferências pedagógicas das escolas normais produzidas pelo setor católico; modelos de lições aritméticas divulgados em impressos pedagógicos (revistas e livros escolares); programas de ensino, leis e regulamentos escolares. Esse conjunto documental revelou as orientações didáticas dadas aos professores, a emergência de novos materiais didáticos e as reorganizações e sistematizações do ensino da Aritmética primária, bem como a sedimentação desses saberes. Pode-se afirmar que, na vaga intuitiva, a sala de aula foi transformada num grande atelier de números e cálculos e, nesse período, a escola primária francofônica do Quebec trabalhou na construção e constituição de um novo saber: a ‘Aritmética intuitiva’.RBHE2022-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5983610.4025/rbhe.v22.2022.e231Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e231Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e231Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2312238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59836/751375154827Copyright (c) 2022 Marcus Aldenisson de Oliveira, David Guillemette, Vera Teresa Valdemarin (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Marcus Aldenisson deGuillemette, DavidValdemarin, Vera Teresa 2022-10-13T16:40:15Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/59836Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:40:15Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province
La ‘aritmética intuitiva’ de la escuela primaria francófónica de la provincia de Quebec
A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec
title The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province
spellingShingle The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province
Oliveira, Marcus Aldenisson de
didactics of arithmetic
didactic materials
intuitive method
didáctica de la aritmética
materiales didácticos
método intuitivo
didática da aritmética
materiais didáticos
método intuitivo
title_short The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province
title_full The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province
title_fullStr The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province
title_full_unstemmed The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province
title_sort The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province
author Oliveira, Marcus Aldenisson de
author_facet Oliveira, Marcus Aldenisson de
Guillemette, David
Valdemarin, Vera Teresa
author_role author
author2 Guillemette, David
Valdemarin, Vera Teresa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Marcus Aldenisson de
Guillemette, David
Valdemarin, Vera Teresa
dc.subject.por.fl_str_mv didactics of arithmetic
didactic materials
intuitive method
didáctica de la aritmética
materiales didácticos
método intuitivo
didática da aritmética
materiais didáticos
método intuitivo
topic didactics of arithmetic
didactic materials
intuitive method
didáctica de la aritmética
materiales didácticos
método intuitivo
didática da aritmética
materiais didáticos
método intuitivo
description This article analyses the constitution of arithmetic knowledge taught in primary school at Province of Quebec, between 1850 and 1920, to understand the primary schools' purposes, the Arithmetic goals, and the organization of their knowledge. The documental sources that support the investigation are pedagogical conferences reports of normal schools featuring by catholic sector, models of arithmetic lessons published by the pedagogical press (journals and textbooks), school programs, and laws and school regulations. This documental set revealed the didactic orientations given to teachers, the emergence of new didactic materials, the reorganizations and systematizations of primary arithmetic, and the sedimentation of that knowledge. It is possible to conclude that, in the intuitive wave, the classroom was transformed into a big workshop of numbers and calculations and, in that time, the Francophonic primary school of Quebec works at the construction and the constitution of new knowledge: the ‘intuitive Arithmetic’.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59836
10.4025/rbhe.v22.2022.e231
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59836
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v22.2022.e231
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59836/751375154827
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e231
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e231
Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e231
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532747264000