A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Marcus Aldenisson De
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Guillemette, David, Valdemarin, Vera Teresa [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e231
http://hdl.handle.net/11449/244942
Resumo: This article analyses the constitution of arithmetic knowledge taught in primary school at Province of Quebec, between 1850 and 1920, to understand the primary schools' purposes, the Arithmetic goals, and the organization of their knowledge. The documental sources that support the investigation are pedagogical conferences reports of normal schools featuring by catholic sector, models of arithmetic lessons published by the pedagogical press (journals and textbooks), school programs, and laws and school regulations. This documental set revealed the didactic orientations given to teachers, the emergence of new didactic materials, the reorganizations and systematizations of primary arithmetic, and the sedimentation of that knowledge. It is possible to conclude that, in the intuitive wave, the classroom was transformed into a big workshop of numbers and calculations and, in that time, the Francophonic primary school of Quebec works at the construction and the constitution of new knowledge: the ‘intuitive Arithmetic’.
id UNSP_99117dc38e3244b28c28fc76b6fdc04d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/244942
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920)The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province: a knowledge indispensable to everyone (1850-1920)La ‘aritmética intuitiva’ de la escuela primaria francófónica de la provincia de Quebec: un conocimiento indispensable para todos (1850-1920)didactics of arithmeticdidactic materialsintuitive methoddidática da aritméticamateriais didáticosmétodo intuitivoThis article analyses the constitution of arithmetic knowledge taught in primary school at Province of Quebec, between 1850 and 1920, to understand the primary schools' purposes, the Arithmetic goals, and the organization of their knowledge. The documental sources that support the investigation are pedagogical conferences reports of normal schools featuring by catholic sector, models of arithmetic lessons published by the pedagogical press (journals and textbooks), school programs, and laws and school regulations. This documental set revealed the didactic orientations given to teachers, the emergence of new didactic materials, the reorganizations and systematizations of primary arithmetic, and the sedimentation of that knowledge. It is possible to conclude that, in the intuitive wave, the classroom was transformed into a big workshop of numbers and calculations and, in that time, the Francophonic primary school of Quebec works at the construction and the constitution of new knowledge: the ‘intuitive Arithmetic’.Este artículo analiza la constitución del conocimiento aritmético a ser enseñado en la escuela primaria en la provincia de Quebec, Canadá, entre 1850 y 1920, con el fin de comprender el propósito de la escuela primaria, el propósito de la aritmética y la organización de su conocimiento. Las fuentes documentales que sustentan la investigación son los informes de las jornadas pedagógicas de las escuelas normales producidas por el sector católico; modelos de lecciones de aritmética publicados en impresiones pedagógicas (revistas y libros escolares); programas educativos y leyes y reglamentos escolares. Este conjunto de documentos reveló las pautas didácticas impartidas a los docentes, la aparición de nuevos materiales didácticos y las reorganizaciones y sistematizaciones de la enseñanza de la aritmética primaria, así como la sedimentación de estos conocimientos. Se puede decir que, en la ola intuitiva, el aula se transformó en un gran atelier de números y cálculos y, durante este período, la escuela primaria francófona de Quebec trabajó en la construcción y constitución de un nuevo conocimiento: la ‘Aritmética intuitiva’.Este artigo analisa a constituição dos saberes aritméticos a serem ensinados na escola primária da província do Quebec, Canadá, entre os anos de 1850 e 1920, de modo a compreender a finalidade da escola primária, a finalidade da Aritmética e a organização dos seus saberes. As fontes documentais que amparam a investigação são: relatórios das conferências pedagógicas das escolas normais produzidas pelo setor católico; modelos de lições aritméticas divulgados em impressos pedagógicos (revistas e livros escolares); programas de ensino, leis e regulamentos escolares. Esse conjunto documental revelou as orientações didáticas dadas aos professores, a emergência de novos materiais didáticos e as reorganizações e sistematizações do ensino da Aritmética primária, bem como a sedimentação desses saberes. Pode-se afirmar que, na vaga intuitiva, a sala de aula foi transformada num grande atelier de números e cálculos e, nesse período, a escola primária francofônica do Quebec trabalhou na construção e constituição de um novo saber: a ‘Aritmética intuitiva’.Universidade LavalUniversidade de Quebec em MontrealUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Sociedade Brasileira de História da EducaçãoUniversidade LavalUniversidade de Quebec em MontrealUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Oliveira, Marcus Aldenisson DeGuillemette, DavidValdemarin, Vera Teresa [UNESP]2023-07-29T11:15:04Z2023-07-29T11:15:04Z2022-11-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e231Revista Brasileira de História da Educação. Sociedade Brasileira de História da Educação, v. 22, p. -, 2022.2238-0094http://hdl.handle.net/11449/24494210.4025/rbhe.v22.2022.e231S2238-00942022000100225S2238-00942022000100225.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-24T06:13:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/244942Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-24T06:13:02Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920)
The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province: a knowledge indispensable to everyone (1850-1920)
La ‘aritmética intuitiva’ de la escuela primaria francófónica de la provincia de Quebec: un conocimiento indispensable para todos (1850-1920)
title A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920)
spellingShingle A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920)
Oliveira, Marcus Aldenisson De
didactics of arithmetic
didactic materials
intuitive method
didática da aritmética
materiais didáticos
método intuitivo
title_short A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920)
title_full A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920)
title_fullStr A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920)
title_full_unstemmed A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920)
title_sort A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920)
author Oliveira, Marcus Aldenisson De
author_facet Oliveira, Marcus Aldenisson De
Guillemette, David
Valdemarin, Vera Teresa [UNESP]
author_role author
author2 Guillemette, David
Valdemarin, Vera Teresa [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Laval
Universidade de Quebec em Montreal
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Marcus Aldenisson De
Guillemette, David
Valdemarin, Vera Teresa [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv didactics of arithmetic
didactic materials
intuitive method
didática da aritmética
materiais didáticos
método intuitivo
topic didactics of arithmetic
didactic materials
intuitive method
didática da aritmética
materiais didáticos
método intuitivo
description This article analyses the constitution of arithmetic knowledge taught in primary school at Province of Quebec, between 1850 and 1920, to understand the primary schools' purposes, the Arithmetic goals, and the organization of their knowledge. The documental sources that support the investigation are pedagogical conferences reports of normal schools featuring by catholic sector, models of arithmetic lessons published by the pedagogical press (journals and textbooks), school programs, and laws and school regulations. This documental set revealed the didactic orientations given to teachers, the emergence of new didactic materials, the reorganizations and systematizations of primary arithmetic, and the sedimentation of that knowledge. It is possible to conclude that, in the intuitive wave, the classroom was transformed into a big workshop of numbers and calculations and, in that time, the Francophonic primary school of Quebec works at the construction and the constitution of new knowledge: the ‘intuitive Arithmetic’.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-11
2023-07-29T11:15:04Z
2023-07-29T11:15:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e231
Revista Brasileira de História da Educação. Sociedade Brasileira de História da Educação, v. 22, p. -, 2022.
2238-0094
http://hdl.handle.net/11449/244942
10.4025/rbhe.v22.2022.e231
S2238-00942022000100225
S2238-00942022000100225.pdf
url http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e231
http://hdl.handle.net/11449/244942
identifier_str_mv Revista Brasileira de História da Educação. Sociedade Brasileira de História da Educação, v. 22, p. -, 2022.
2238-0094
10.4025/rbhe.v22.2022.e231
S2238-00942022000100225
S2238-00942022000100225.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de História da Educação
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de História da Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965051312930816