A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e231 http://hdl.handle.net/11449/244942 |
Resumo: | This article analyses the constitution of arithmetic knowledge taught in primary school at Province of Quebec, between 1850 and 1920, to understand the primary schools' purposes, the Arithmetic goals, and the organization of their knowledge. The documental sources that support the investigation are pedagogical conferences reports of normal schools featuring by catholic sector, models of arithmetic lessons published by the pedagogical press (journals and textbooks), school programs, and laws and school regulations. This documental set revealed the didactic orientations given to teachers, the emergence of new didactic materials, the reorganizations and systematizations of primary arithmetic, and the sedimentation of that knowledge. It is possible to conclude that, in the intuitive wave, the classroom was transformed into a big workshop of numbers and calculations and, in that time, the Francophonic primary school of Quebec works at the construction and the constitution of new knowledge: the ‘intuitive Arithmetic’. |
id |
UNSP_99117dc38e3244b28c28fc76b6fdc04d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/244942 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920)The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province: a knowledge indispensable to everyone (1850-1920)La ‘aritmética intuitiva’ de la escuela primaria francófónica de la provincia de Quebec: un conocimiento indispensable para todos (1850-1920)didactics of arithmeticdidactic materialsintuitive methoddidática da aritméticamateriais didáticosmétodo intuitivoThis article analyses the constitution of arithmetic knowledge taught in primary school at Province of Quebec, between 1850 and 1920, to understand the primary schools' purposes, the Arithmetic goals, and the organization of their knowledge. The documental sources that support the investigation are pedagogical conferences reports of normal schools featuring by catholic sector, models of arithmetic lessons published by the pedagogical press (journals and textbooks), school programs, and laws and school regulations. This documental set revealed the didactic orientations given to teachers, the emergence of new didactic materials, the reorganizations and systematizations of primary arithmetic, and the sedimentation of that knowledge. It is possible to conclude that, in the intuitive wave, the classroom was transformed into a big workshop of numbers and calculations and, in that time, the Francophonic primary school of Quebec works at the construction and the constitution of new knowledge: the ‘intuitive Arithmetic’.Este artículo analiza la constitución del conocimiento aritmético a ser enseñado en la escuela primaria en la provincia de Quebec, Canadá, entre 1850 y 1920, con el fin de comprender el propósito de la escuela primaria, el propósito de la aritmética y la organización de su conocimiento. Las fuentes documentales que sustentan la investigación son los informes de las jornadas pedagógicas de las escuelas normales producidas por el sector católico; modelos de lecciones de aritmética publicados en impresiones pedagógicas (revistas y libros escolares); programas educativos y leyes y reglamentos escolares. Este conjunto de documentos reveló las pautas didácticas impartidas a los docentes, la aparición de nuevos materiales didácticos y las reorganizaciones y sistematizaciones de la enseñanza de la aritmética primaria, así como la sedimentación de estos conocimientos. Se puede decir que, en la ola intuitiva, el aula se transformó en un gran atelier de números y cálculos y, durante este período, la escuela primaria francófona de Quebec trabajó en la construcción y constitución de un nuevo conocimiento: la ‘Aritmética intuitiva’.Este artigo analisa a constituição dos saberes aritméticos a serem ensinados na escola primária da província do Quebec, Canadá, entre os anos de 1850 e 1920, de modo a compreender a finalidade da escola primária, a finalidade da Aritmética e a organização dos seus saberes. As fontes documentais que amparam a investigação são: relatórios das conferências pedagógicas das escolas normais produzidas pelo setor católico; modelos de lições aritméticas divulgados em impressos pedagógicos (revistas e livros escolares); programas de ensino, leis e regulamentos escolares. Esse conjunto documental revelou as orientações didáticas dadas aos professores, a emergência de novos materiais didáticos e as reorganizações e sistematizações do ensino da Aritmética primária, bem como a sedimentação desses saberes. Pode-se afirmar que, na vaga intuitiva, a sala de aula foi transformada num grande atelier de números e cálculos e, nesse período, a escola primária francofônica do Quebec trabalhou na construção e constituição de um novo saber: a ‘Aritmética intuitiva’.Universidade LavalUniversidade de Quebec em MontrealUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Sociedade Brasileira de História da EducaçãoUniversidade LavalUniversidade de Quebec em MontrealUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Oliveira, Marcus Aldenisson DeGuillemette, DavidValdemarin, Vera Teresa [UNESP]2023-07-29T11:15:04Z2023-07-29T11:15:04Z2022-11-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e231Revista Brasileira de História da Educação. Sociedade Brasileira de História da Educação, v. 22, p. -, 2022.2238-0094http://hdl.handle.net/11449/24494210.4025/rbhe.v22.2022.e231S2238-00942022000100225S2238-00942022000100225.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-24T06:13:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/244942Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-24T06:13:02Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920) The ‘intuitive arithmetic’ of the francophonic primary school in Quebec province: a knowledge indispensable to everyone (1850-1920) La ‘aritmética intuitiva’ de la escuela primaria francófónica de la provincia de Quebec: un conocimiento indispensable para todos (1850-1920) |
title |
A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920) |
spellingShingle |
A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920) Oliveira, Marcus Aldenisson De didactics of arithmetic didactic materials intuitive method didática da aritmética materiais didáticos método intuitivo |
title_short |
A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920) |
title_full |
A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920) |
title_fullStr |
A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920) |
title_full_unstemmed |
A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920) |
title_sort |
A ‘aritmética intuitiva’ da escola primária francofônica da província do Quebec: um saber indispensável a todos (1850-1920) |
author |
Oliveira, Marcus Aldenisson De |
author_facet |
Oliveira, Marcus Aldenisson De Guillemette, David Valdemarin, Vera Teresa [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Guillemette, David Valdemarin, Vera Teresa [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Laval Universidade de Quebec em Montreal Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Marcus Aldenisson De Guillemette, David Valdemarin, Vera Teresa [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
didactics of arithmetic didactic materials intuitive method didática da aritmética materiais didáticos método intuitivo |
topic |
didactics of arithmetic didactic materials intuitive method didática da aritmética materiais didáticos método intuitivo |
description |
This article analyses the constitution of arithmetic knowledge taught in primary school at Province of Quebec, between 1850 and 1920, to understand the primary schools' purposes, the Arithmetic goals, and the organization of their knowledge. The documental sources that support the investigation are pedagogical conferences reports of normal schools featuring by catholic sector, models of arithmetic lessons published by the pedagogical press (journals and textbooks), school programs, and laws and school regulations. This documental set revealed the didactic orientations given to teachers, the emergence of new didactic materials, the reorganizations and systematizations of primary arithmetic, and the sedimentation of that knowledge. It is possible to conclude that, in the intuitive wave, the classroom was transformed into a big workshop of numbers and calculations and, in that time, the Francophonic primary school of Quebec works at the construction and the constitution of new knowledge: the ‘intuitive Arithmetic’. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-11 2023-07-29T11:15:04Z 2023-07-29T11:15:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e231 Revista Brasileira de História da Educação. Sociedade Brasileira de História da Educação, v. 22, p. -, 2022. 2238-0094 http://hdl.handle.net/11449/244942 10.4025/rbhe.v22.2022.e231 S2238-00942022000100225 S2238-00942022000100225.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e231 http://hdl.handle.net/11449/244942 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação. Sociedade Brasileira de História da Educação, v. 22, p. -, 2022. 2238-0094 10.4025/rbhe.v22.2022.e231 S2238-00942022000100225 S2238-00942022000100225.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de História da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de História da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799965051312930816 |