Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castellanos, Samuel Luis Velázquez
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira, Wilson Raimundo de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53885
Resumo: The set of practices and cultural representations of the University College of the Federal University of Maranhão (1980 to 1995) and the materialization of the democratic school culture through school practices are addressed. Educational, pedagogical and cultural practices that are transformed into school rituals denounce school grammar and its identity as in Application College. Theoretical and methodological assumptions of cultural history are used to cross-check data extracted from newspapers, legal provisions, school archives and interviews. It was concluded that the political integration between modes of knowledge and the exercise of power mediated by appropriation tactics in the search for school success point to COLUN as an instrument of social insertion / ascension in a process of emancipation continues through education.
id RBHE-1_d9a380d717b2dce418efe785d425488d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/53885
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995)La cultura escolar democrática en el Colegio Universitario de la UFMA (1980-1995)A cultura escolar democrática no Colégio Universitário da UFMA (1980-1995)University Collegeschool culturedemocratic school practicesColegio Universitariocultura escolarprácticas escolares democráticasColégio Universitáriocultura escolarpráticas escolares democráticasThe set of practices and cultural representations of the University College of the Federal University of Maranhão (1980 to 1995) and the materialization of the democratic school culture through school practices are addressed. Educational, pedagogical and cultural practices that are transformed into school rituals denounce school grammar and its identity as in Application College. Theoretical and methodological assumptions of cultural history are used to cross-check data extracted from newspapers, legal provisions, school archives and interviews. It was concluded that the political integration between modes of knowledge and the exercise of power mediated by appropriation tactics in the search for school success point to COLUN as an instrument of social insertion / ascension in a process of emancipation continues through education.Se aborda el conjunto de prácticas y representaciones culturais del Colegio Universitario de la Universidad Federal de Maranhão (1980 a 1995) y la materialización de la cultura escolar democrática vía prácticas escolares. Se avalian prácticas educativas, pedagógicas y culturales que transformadas en rituales escolares denuncian la gramática escolar y su identidad como Colegio de Aplicación. Se utilizan fundamentos teórico-metodológicos de la historia cultural para cruzar datos extraidos de periódicos, legislaciones, archivo escolar y entrevistas. Se concluye que la integração política entre modos de conocimiento y el ejercicio del poder mediada por tácticas de apropiación en la busca del éxito escolar, apuntam el COLUN como instrumento de inserción/ascenso social en un proceso de emancipación continua vía educaciónAborda-se o conjunto de práticas e representações culturais do Colégio Universitário da Universidade Federal do Maranhão (1980 a 1995), e a materialização da cultura escolar democrática via práticas escolares. Avaliam-se práticas educativas, pedagógicas e culturais que transformadas em rituais escolares denunciam a gramática escolar e sua identidade como Colégio de Aplicação. Utilizam-se pressupostos teórico-metodológicos da história cultural para cruzar dados extraídos de jornais, dispositivos legais, arquivo escolar e entrevistas. Concluiu-se que a integração política entre modos de conhecimento e exercício do poder mediada por táticas de apropriação na busca do sucesso escolar aponta o COLUN como instrumento de inserção/ascensão social num processo de emancipação contínua via educaçãoRBHE2021-01-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5388510.4025/rbhe.v21.2021.e160Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e160Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e160Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1602238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53885/751375151578Copyright (c) 2021 Wilson Raimundo de Oliveira, Samuel Luis Velázquez Castellanoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastellanos, Samuel Luis VelázquezOliveira, Wilson Raimundo de 2022-02-22T21:28:49Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/53885Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:28:49Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995)
La cultura escolar democrática en el Colegio Universitario de la UFMA (1980-1995)
A cultura escolar democrática no Colégio Universitário da UFMA (1980-1995)
title Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995)
spellingShingle Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995)
Castellanos, Samuel Luis Velázquez
University College
school culture
democratic school practices
Colegio Universitario
cultura escolar
prácticas escolares democráticas
Colégio Universitário
cultura escolar
práticas escolares democráticas
title_short Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995)
title_full Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995)
title_fullStr Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995)
title_full_unstemmed Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995)
title_sort Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995)
author Castellanos, Samuel Luis Velázquez
author_facet Castellanos, Samuel Luis Velázquez
Oliveira, Wilson Raimundo de
author_role author
author2 Oliveira, Wilson Raimundo de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castellanos, Samuel Luis Velázquez
Oliveira, Wilson Raimundo de
dc.subject.por.fl_str_mv University College
school culture
democratic school practices
Colegio Universitario
cultura escolar
prácticas escolares democráticas
Colégio Universitário
cultura escolar
práticas escolares democráticas
topic University College
school culture
democratic school practices
Colegio Universitario
cultura escolar
prácticas escolares democráticas
Colégio Universitário
cultura escolar
práticas escolares democráticas
description The set of practices and cultural representations of the University College of the Federal University of Maranhão (1980 to 1995) and the materialization of the democratic school culture through school practices are addressed. Educational, pedagogical and cultural practices that are transformed into school rituals denounce school grammar and its identity as in Application College. Theoretical and methodological assumptions of cultural history are used to cross-check data extracted from newspapers, legal provisions, school archives and interviews. It was concluded that the political integration between modes of knowledge and the exercise of power mediated by appropriation tactics in the search for school success point to COLUN as an instrument of social insertion / ascension in a process of emancipation continues through education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53885
10.4025/rbhe.v21.2021.e160
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53885
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v21.2021.e160
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53885/751375151578
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Wilson Raimundo de Oliveira, Samuel Luis Velázquez Castellanos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Wilson Raimundo de Oliveira, Samuel Luis Velázquez Castellanos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e160
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e160
Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e160
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532404379648