Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53885 |
Resumo: | The set of practices and cultural representations of the University College of the Federal University of Maranhão (1980 to 1995) and the materialization of the democratic school culture through school practices are addressed. Educational, pedagogical and cultural practices that are transformed into school rituals denounce school grammar and its identity as in Application College. Theoretical and methodological assumptions of cultural history are used to cross-check data extracted from newspapers, legal provisions, school archives and interviews. It was concluded that the political integration between modes of knowledge and the exercise of power mediated by appropriation tactics in the search for school success point to COLUN as an instrument of social insertion / ascension in a process of emancipation continues through education. |
id |
RBHE-1_d9a380d717b2dce418efe785d425488d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/53885 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995)La cultura escolar democrática en el Colegio Universitario de la UFMA (1980-1995)A cultura escolar democrática no Colégio Universitário da UFMA (1980-1995)University Collegeschool culturedemocratic school practicesColegio Universitariocultura escolarprácticas escolares democráticasColégio Universitáriocultura escolarpráticas escolares democráticasThe set of practices and cultural representations of the University College of the Federal University of Maranhão (1980 to 1995) and the materialization of the democratic school culture through school practices are addressed. Educational, pedagogical and cultural practices that are transformed into school rituals denounce school grammar and its identity as in Application College. Theoretical and methodological assumptions of cultural history are used to cross-check data extracted from newspapers, legal provisions, school archives and interviews. It was concluded that the political integration between modes of knowledge and the exercise of power mediated by appropriation tactics in the search for school success point to COLUN as an instrument of social insertion / ascension in a process of emancipation continues through education.Se aborda el conjunto de prácticas y representaciones culturais del Colegio Universitario de la Universidad Federal de Maranhão (1980 a 1995) y la materialización de la cultura escolar democrática vía prácticas escolares. Se avalian prácticas educativas, pedagógicas y culturales que transformadas en rituales escolares denuncian la gramática escolar y su identidad como Colegio de Aplicación. Se utilizan fundamentos teórico-metodológicos de la historia cultural para cruzar datos extraidos de periódicos, legislaciones, archivo escolar y entrevistas. Se concluye que la integração política entre modos de conocimiento y el ejercicio del poder mediada por tácticas de apropiación en la busca del éxito escolar, apuntam el COLUN como instrumento de inserción/ascenso social en un proceso de emancipación continua vía educaciónAborda-se o conjunto de práticas e representações culturais do Colégio Universitário da Universidade Federal do Maranhão (1980 a 1995), e a materialização da cultura escolar democrática via práticas escolares. Avaliam-se práticas educativas, pedagógicas e culturais que transformadas em rituais escolares denunciam a gramática escolar e sua identidade como Colégio de Aplicação. Utilizam-se pressupostos teórico-metodológicos da história cultural para cruzar dados extraídos de jornais, dispositivos legais, arquivo escolar e entrevistas. Concluiu-se que a integração política entre modos de conhecimento e exercício do poder mediada por táticas de apropriação na busca do sucesso escolar aponta o COLUN como instrumento de inserção/ascensão social num processo de emancipação contínua via educaçãoRBHE2021-01-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5388510.4025/rbhe.v21.2021.e160Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e160Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e160Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1602238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53885/751375151578Copyright (c) 2021 Wilson Raimundo de Oliveira, Samuel Luis Velázquez Castellanoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastellanos, Samuel Luis VelázquezOliveira, Wilson Raimundo de 2022-02-22T21:28:49Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/53885Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:28:49Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995) La cultura escolar democrática en el Colegio Universitario de la UFMA (1980-1995) A cultura escolar democrática no Colégio Universitário da UFMA (1980-1995) |
title |
Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995) |
spellingShingle |
Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995) Castellanos, Samuel Luis Velázquez University College school culture democratic school practices Colegio Universitario cultura escolar prácticas escolares democráticas Colégio Universitário cultura escolar práticas escolares democráticas |
title_short |
Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995) |
title_full |
Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995) |
title_fullStr |
Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995) |
title_full_unstemmed |
Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995) |
title_sort |
Democratic school culture at UFMA's University College (1980-1995) |
author |
Castellanos, Samuel Luis Velázquez |
author_facet |
Castellanos, Samuel Luis Velázquez Oliveira, Wilson Raimundo de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Wilson Raimundo de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castellanos, Samuel Luis Velázquez Oliveira, Wilson Raimundo de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
University College school culture democratic school practices Colegio Universitario cultura escolar prácticas escolares democráticas Colégio Universitário cultura escolar práticas escolares democráticas |
topic |
University College school culture democratic school practices Colegio Universitario cultura escolar prácticas escolares democráticas Colégio Universitário cultura escolar práticas escolares democráticas |
description |
The set of practices and cultural representations of the University College of the Federal University of Maranhão (1980 to 1995) and the materialization of the democratic school culture through school practices are addressed. Educational, pedagogical and cultural practices that are transformed into school rituals denounce school grammar and its identity as in Application College. Theoretical and methodological assumptions of cultural history are used to cross-check data extracted from newspapers, legal provisions, school archives and interviews. It was concluded that the political integration between modes of knowledge and the exercise of power mediated by appropriation tactics in the search for school success point to COLUN as an instrument of social insertion / ascension in a process of emancipation continues through education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53885 10.4025/rbhe.v21.2021.e160 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53885 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v21.2021.e160 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53885/751375151578 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Wilson Raimundo de Oliveira, Samuel Luis Velázquez Castellanos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Wilson Raimundo de Oliveira, Samuel Luis Velázquez Castellanos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e160 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e160 Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e160 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532404379648 |