Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspective
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38780 |
Resumo: | The paper analyzes the organization of secondary education based on two works by Antônio Carneiro Leão (1887-1966): Tendências e diretrizes da escola secundária (1936) and Introdução à Administração Escolar (1939). It explores the hypothesis that the recurrence of psychology joins the demands of industrialization, as in his works Carneiro Leão criticizes education based on science knowledge, which leads to the spread of instrumental reason and the strengthening of industrial society ideology. Carneiro Leão’s propositions are linked to those that endorse the country modernization through science and education; vocational education based on work; new school principles; experimental psychology and active methods; nationalism and social and economic development within order (positivism and evolutionism). |
id |
RBHE-1_da79d5bfd02cf734a7d754c6a6ab2c34 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38780 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspectiveEnsino secundário e psicologia na década de 1930: a perspectiva de Antônio Carneiro Leãosecondary educationCarneiro Leãopsychologyinstrumental reasonideologyEnsino SecundárioCarneiro LeãoPsicologiaRazão InstrumentalIdeologiaThe paper analyzes the organization of secondary education based on two works by Antônio Carneiro Leão (1887-1966): Tendências e diretrizes da escola secundária (1936) and Introdução à Administração Escolar (1939). It explores the hypothesis that the recurrence of psychology joins the demands of industrialization, as in his works Carneiro Leão criticizes education based on science knowledge, which leads to the spread of instrumental reason and the strengthening of industrial society ideology. Carneiro Leão’s propositions are linked to those that endorse the country modernization through science and education; vocational education based on work; new school principles; experimental psychology and active methods; nationalism and social and economic development within order (positivism and evolutionism). Analisa-se a organização do ensino secundário em duas obras de Antônio Carneiro Leão (1887-1966), intituladas Tendências e diretrizes da escola secundária (1936) e Introdução à administração escolar (1939). Explora-se a hipótese de que a recorrência à psicologia associa-se às exigências da industrialização: a crítica da educação fundamentada nas ciências e a difusão, no campo educacional, da razão instrumental, ideologia imanente à sociedade industrial. As proposições do educador vinculam-se àquelas que propugnaram a modernização do país, mediante a ciência e a educação, o ensino profissional baseado no trabalho, os princípios da Escola Nova, da psicologia experimental e dos métodos ativos, o nacionalismo e um desenvolvimento social e econômico dentro da ordem (positivismo e evolucionismo). RBHE2012-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38780Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 193-220Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 193-220Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 193-2202238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38780/20310Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSass, OdairMinhoto, Maria Angélica Pedra2022-02-22T22:18:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38780Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspective Ensino secundário e psicologia na década de 1930: a perspectiva de Antônio Carneiro Leão |
title |
Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspective |
spellingShingle |
Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspective Sass, Odair secondary education Carneiro Leão psychology instrumental reason ideology Ensino Secundário Carneiro Leão Psicologia Razão Instrumental Ideologia |
title_short |
Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspective |
title_full |
Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspective |
title_fullStr |
Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspective |
title_full_unstemmed |
Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspective |
title_sort |
Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspective |
author |
Sass, Odair |
author_facet |
Sass, Odair Minhoto, Maria Angélica Pedra |
author_role |
author |
author2 |
Minhoto, Maria Angélica Pedra |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sass, Odair Minhoto, Maria Angélica Pedra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
secondary education Carneiro Leão psychology instrumental reason ideology Ensino Secundário Carneiro Leão Psicologia Razão Instrumental Ideologia |
topic |
secondary education Carneiro Leão psychology instrumental reason ideology Ensino Secundário Carneiro Leão Psicologia Razão Instrumental Ideologia |
description |
The paper analyzes the organization of secondary education based on two works by Antônio Carneiro Leão (1887-1966): Tendências e diretrizes da escola secundária (1936) and Introdução à Administração Escolar (1939). It explores the hypothesis that the recurrence of psychology joins the demands of industrialization, as in his works Carneiro Leão criticizes education based on science knowledge, which leads to the spread of instrumental reason and the strengthening of industrial society ideology. Carneiro Leão’s propositions are linked to those that endorse the country modernization through science and education; vocational education based on work; new school principles; experimental psychology and active methods; nationalism and social and economic development within order (positivism and evolutionism). |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-05-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38780 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38780 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38780/20310 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 193-220 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 193-220 Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 193-220 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530423619584 |