The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40800 |
Resumo: | The text discusses the didactic production of history teachersat the late nineteenth and early twentieth centuries in view oftheir contribution in relation to historical knowledge and theirschool education. The study analyzes the didactic works ofCharles Seignobos, João Ribeiro and Jonathas Serrano. Notonly as intellectuals, but also in their social practices related tothe processes of schooling, these authors participated activelyin the process of building the history school subject, both in itsaspect of curriculum setting and in the reflection and educationalpractice of this knowledge. |
id |
RBHE-1_eb6800b8c9d0a760c5185d8f0e071e82 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40800 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooksLa producción de una disciplina escolar : los profesores/autores y sus libros didácticosA produção de uma disciplina escolar: os professores/autores e seus livros didáticosTeacher/authorintellectualstextbookschool subjecthistory teachingProfessor/autorIntelectuaisLivro didáticoDisciplina escolarEnsino de história.The text discusses the didactic production of history teachersat the late nineteenth and early twentieth centuries in view oftheir contribution in relation to historical knowledge and theirschool education. The study analyzes the didactic works ofCharles Seignobos, João Ribeiro and Jonathas Serrano. Notonly as intellectuals, but also in their social practices related tothe processes of schooling, these authors participated activelyin the process of building the history school subject, both in itsaspect of curriculum setting and in the reflection and educationalpractice of this knowledge.El texto discute la producción didáctica de profesores de Historiade finales del siglo XIX y principios del siglo XX, con vistas asu contribución respecto al conocimiento histórico de la escuelay su pedagogía. Tuvo como objeto de análisis obras didácticasde Charles Seignobos, João Ribeiro y Jonathas Serrano. No solocomo intelectuales sino también en sus prácticas sociales ligadasa los procesos de escolarización, ellos participaron activamenteen el proceso de construcción de la disciplina escolar deHistoria tanto en su aspecto de configuración de currículo comoprograma, como en la reflexión y en la práctica educacional deesos conocimientos.O texto discute a produção didática de professores de Históriado final do século XIX e início do século XX, tendo em vista asua contribuição no que diz respeito ao saber histórico escolare à sua pedagogia. Teve como objeto de análise obras didáticasde Charles Seignobos, João Ribeiro e Jonathas Serrano. Não sócomo intelectuais, mas também em suas práticas sociais ligadasaos processos de escolarização, eles participaram ativamente noprocesso de construção da disciplina escolar História, tanto noseu aspecto de configuração de currículo como programa quantona reflexão e na prática educacional desses saberes.RBHE2017-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40800Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 147-177Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 147-177Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 147-1772238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40800/PDFCopyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGasparello, Arlette Medeiros2022-02-22T22:17:26Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40800Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:26Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooks La producción de una disciplina escolar : los profesores/autores y sus libros didácticos A produção de uma disciplina escolar: os professores/autores e seus livros didáticos |
title |
The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooks |
spellingShingle |
The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooks Gasparello, Arlette Medeiros Teacher/author intellectuals textbook school subject history teaching Professor/autor Intelectuais Livro didático Disciplina escolar Ensino de história. |
title_short |
The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooks |
title_full |
The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooks |
title_fullStr |
The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooks |
title_full_unstemmed |
The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooks |
title_sort |
The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooks |
author |
Gasparello, Arlette Medeiros |
author_facet |
Gasparello, Arlette Medeiros |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gasparello, Arlette Medeiros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher/author intellectuals textbook school subject history teaching Professor/autor Intelectuais Livro didático Disciplina escolar Ensino de história. |
topic |
Teacher/author intellectuals textbook school subject history teaching Professor/autor Intelectuais Livro didático Disciplina escolar Ensino de história. |
description |
The text discusses the didactic production of history teachersat the late nineteenth and early twentieth centuries in view oftheir contribution in relation to historical knowledge and theirschool education. The study analyzes the didactic works ofCharles Seignobos, João Ribeiro and Jonathas Serrano. Notonly as intellectuals, but also in their social practices related tothe processes of schooling, these authors participated activelyin the process of building the history school subject, both in itsaspect of curriculum setting and in the reflection and educationalpractice of this knowledge. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40800 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40800 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40800/PDF |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 147-177 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 147-177 Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 147-177 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531374678016 |