The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gasparello, Arlette Medeiros
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40800
Resumo: The text discusses the didactic production of history teachersat the late nineteenth and early twentieth centuries in view oftheir contribution in relation to historical knowledge and theirschool education. The study analyzes the didactic works ofCharles Seignobos, João Ribeiro and Jonathas Serrano. Notonly as intellectuals, but also in their social practices related tothe processes of schooling, these authors participated activelyin the process of building the history school subject, both in itsaspect of curriculum setting and in the reflection and educationalpractice of this knowledge.
id RBHE-1_eb6800b8c9d0a760c5185d8f0e071e82
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40800
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooksLa producción de una disciplina escolar : los profesores/autores y sus libros didácticosA produção de uma disciplina escolar: os professores/autores e seus livros didáticosTeacher/authorintellectualstextbookschool subjecthistory teachingProfessor/autorIntelectuaisLivro didáticoDisciplina escolarEnsino de história.The text discusses the didactic production of history teachersat the late nineteenth and early twentieth centuries in view oftheir contribution in relation to historical knowledge and theirschool education. The study analyzes the didactic works ofCharles Seignobos, João Ribeiro and Jonathas Serrano. Notonly as intellectuals, but also in their social practices related tothe processes of schooling, these authors participated activelyin the process of building the history school subject, both in itsaspect of curriculum setting and in the reflection and educationalpractice of this knowledge.El texto discute la producción didáctica de profesores de Historiade finales del siglo XIX y principios del siglo XX, con vistas asu contribución respecto al conocimiento histórico de la escuelay su pedagogía. Tuvo como objeto de análisis obras didácticasde Charles Seignobos, João Ribeiro y Jonathas Serrano. No solocomo intelectuales sino también en sus prácticas sociales ligadasa los procesos de escolarización, ellos participaron activamenteen el proceso de construcción de la disciplina escolar deHistoria tanto en su aspecto de configuración de currículo comoprograma, como en la reflexión y en la práctica educacional deesos conocimientos.O texto discute a produção didática de professores de Históriado final do século XIX e início do século XX, tendo em vista asua contribuição no que diz respeito ao saber histórico escolare à sua pedagogia. Teve como objeto de análise obras didáticasde Charles Seignobos, João Ribeiro e Jonathas Serrano. Não sócomo intelectuais, mas também em suas práticas sociais ligadasaos processos de escolarização, eles participaram ativamente noprocesso de construção da disciplina escolar História, tanto noseu aspecto de configuração de currículo como programa quantona reflexão e na prática educacional desses saberes.RBHE2017-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40800Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 147-177Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 147-177Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 147-1772238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40800/PDFCopyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGasparello, Arlette Medeiros2022-02-22T22:17:26Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40800Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:26Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooks
La producción de una disciplina escolar : los profesores/autores y sus libros didácticos
A produção de uma disciplina escolar: os professores/autores e seus livros didáticos
title The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooks
spellingShingle The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooks
Gasparello, Arlette Medeiros
Teacher/author
intellectuals
textbook
school subject
history teaching
Professor/autor
Intelectuais
Livro didático
Disciplina escolar
Ensino de história.
title_short The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooks
title_full The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooks
title_fullStr The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooks
title_full_unstemmed The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooks
title_sort The production of a school discipline : teachers/authors and their textbooks
author Gasparello, Arlette Medeiros
author_facet Gasparello, Arlette Medeiros
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gasparello, Arlette Medeiros
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher/author
intellectuals
textbook
school subject
history teaching
Professor/autor
Intelectuais
Livro didático
Disciplina escolar
Ensino de história.
topic Teacher/author
intellectuals
textbook
school subject
history teaching
Professor/autor
Intelectuais
Livro didático
Disciplina escolar
Ensino de história.
description The text discusses the didactic production of history teachersat the late nineteenth and early twentieth centuries in view oftheir contribution in relation to historical knowledge and theirschool education. The study analyzes the didactic works ofCharles Seignobos, João Ribeiro and Jonathas Serrano. Notonly as intellectuals, but also in their social practices related tothe processes of schooling, these authors participated activelyin the process of building the history school subject, both in itsaspect of curriculum setting and in the reflection and educationalpractice of this knowledge.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40800
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40800
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40800/PDF
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 147-177
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 147-177
Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 147-177
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531374678016