Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garay Montaner, Gerardo
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46173
Resumo: The contribution analyses the intellectual itinerary of Otto Niemann, one of the most prominent teachers who experimented with the ’scolanovism‘ postulates on Uruguay on the first half 20th century. The contribution takes root in showing that certain fundamental aspects of his thought and actions -if these topics could separate come from the working revolutionary tradition on the 19th century and they manage to impregnate the layers of the public state system of education. 
id RBHE-1_f51e1b460720da7ba7a13e6df02fafcd
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/46173
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958)Aproximaciones al itinerario intelectual de un maestro escolanovista en Sudamérica: Otto Niemann (1888-1958)Abordagens ao itinerário intelectual de um professor escolanovista na América do Sul: Otto Niemann (1888-1958)rationalist educationlibertarian pedagogyself-taughteducación racionalistapedagogía libertariaautodidactismohistoria de la educaciónhistoria intelectualeducação racionalistapedagogia libertáriaautodidatismoThe contribution analyses the intellectual itinerary of Otto Niemann, one of the most prominent teachers who experimented with the ’scolanovism‘ postulates on Uruguay on the first half 20th century. The contribution takes root in showing that certain fundamental aspects of his thought and actions -if these topics could separate come from the working revolutionary tradition on the 19th century and they manage to impregnate the layers of the public state system of education. El artículo propone estudiar el itinerario intelectual del maestro Otto Niemann, uno de los referentes de las prácticas escolanovistas en Uruguay en la primera mitad del siglo XX. El aporte radica en mostrar que ciertos aspectos fundamentales de su pensamiento y acción -si tales cosas pueden separarse- provienen de la tradición obrera revolucionaria del siglo XIX y logran permear las capas del sistema público estatal de enseñanza.O artigo propõe estudar o itinerário intelectual do professor Otto Niemann, uma das referências das práticas escolanovistas no Uruguai na primeira metade do século XX. O estudo consiste em mostrar que certos aspectos fundamentais do seu pensamento e sua ação –se é que podem ser separados- provêm da tradição operária revolucionária do século XIX e permeiam as camadas do sistema público estadual de ensino. RBHE2019-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigación históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46173Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e056Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e056Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0562238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEspahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46173/pdfCopyright (c) 2019 Gerardo Garay Montanerhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGaray Montaner, Gerardo2022-03-01T22:18:02Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/46173Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:18:02Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958)
Aproximaciones al itinerario intelectual de un maestro escolanovista en Sudamérica: Otto Niemann (1888-1958)
Abordagens ao itinerário intelectual de um professor escolanovista na América do Sul: Otto Niemann (1888-1958)
title Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958)
spellingShingle Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958)
Garay Montaner, Gerardo
rationalist education
libertarian pedagogy
self-taught
educación racionalista
pedagogía libertaria
autodidactismo
historia de la educación
historia intelectual
educação racionalista
pedagogia libertária
autodidatismo
title_short Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958)
title_full Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958)
title_fullStr Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958)
title_full_unstemmed Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958)
title_sort Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958)
author Garay Montaner, Gerardo
author_facet Garay Montaner, Gerardo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Garay Montaner, Gerardo
dc.subject.por.fl_str_mv rationalist education
libertarian pedagogy
self-taught
educación racionalista
pedagogía libertaria
autodidactismo
historia de la educación
historia intelectual
educação racionalista
pedagogia libertária
autodidatismo
topic rationalist education
libertarian pedagogy
self-taught
educación racionalista
pedagogía libertaria
autodidactismo
historia de la educación
historia intelectual
educação racionalista
pedagogia libertária
autodidatismo
description The contribution analyses the intellectual itinerary of Otto Niemann, one of the most prominent teachers who experimented with the ’scolanovism‘ postulates on Uruguay on the first half 20th century. The contribution takes root in showing that certain fundamental aspects of his thought and actions -if these topics could separate come from the working revolutionary tradition on the 19th century and they manage to impregnate the layers of the public state system of education. 
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Investigación histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46173
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46173
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46173/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Gerardo Garay Montaner
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Gerardo Garay Montaner
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e056
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e056
Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e056
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531853877248