Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46173 |
Resumo: | The contribution analyses the intellectual itinerary of Otto Niemann, one of the most prominent teachers who experimented with the ’scolanovism‘ postulates on Uruguay on the first half 20th century. The contribution takes root in showing that certain fundamental aspects of his thought and actions -if these topics could separate come from the working revolutionary tradition on the 19th century and they manage to impregnate the layers of the public state system of education. |
id |
RBHE-1_f51e1b460720da7ba7a13e6df02fafcd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/46173 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958)Aproximaciones al itinerario intelectual de un maestro escolanovista en Sudamérica: Otto Niemann (1888-1958)Abordagens ao itinerário intelectual de um professor escolanovista na América do Sul: Otto Niemann (1888-1958)rationalist educationlibertarian pedagogyself-taughteducación racionalistapedagogía libertariaautodidactismohistoria de la educaciónhistoria intelectualeducação racionalistapedagogia libertáriaautodidatismoThe contribution analyses the intellectual itinerary of Otto Niemann, one of the most prominent teachers who experimented with the ’scolanovism‘ postulates on Uruguay on the first half 20th century. The contribution takes root in showing that certain fundamental aspects of his thought and actions -if these topics could separate come from the working revolutionary tradition on the 19th century and they manage to impregnate the layers of the public state system of education. El artículo propone estudiar el itinerario intelectual del maestro Otto Niemann, uno de los referentes de las prácticas escolanovistas en Uruguay en la primera mitad del siglo XX. El aporte radica en mostrar que ciertos aspectos fundamentales de su pensamiento y acción -si tales cosas pueden separarse- provienen de la tradición obrera revolucionaria del siglo XIX y logran permear las capas del sistema público estatal de enseñanza.O artigo propõe estudar o itinerário intelectual do professor Otto Niemann, uma das referências das práticas escolanovistas no Uruguai na primeira metade do século XX. O estudo consiste em mostrar que certos aspectos fundamentais do seu pensamento e sua ação –se é que podem ser separados- provêm da tradição operária revolucionária do século XIX e permeiam as camadas do sistema público estadual de ensino. RBHE2019-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigación históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46173Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e056Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e056Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0562238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEspahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46173/pdfCopyright (c) 2019 Gerardo Garay Montanerhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGaray Montaner, Gerardo2022-03-01T22:18:02Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/46173Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:18:02Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958) Aproximaciones al itinerario intelectual de un maestro escolanovista en Sudamérica: Otto Niemann (1888-1958) Abordagens ao itinerário intelectual de um professor escolanovista na América do Sul: Otto Niemann (1888-1958) |
title |
Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958) |
spellingShingle |
Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958) Garay Montaner, Gerardo rationalist education libertarian pedagogy self-taught educación racionalista pedagogía libertaria autodidactismo historia de la educación historia intelectual educação racionalista pedagogia libertária autodidatismo |
title_short |
Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958) |
title_full |
Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958) |
title_fullStr |
Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958) |
title_full_unstemmed |
Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958) |
title_sort |
Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958) |
author |
Garay Montaner, Gerardo |
author_facet |
Garay Montaner, Gerardo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garay Montaner, Gerardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
rationalist education libertarian pedagogy self-taught educación racionalista pedagogía libertaria autodidactismo historia de la educación historia intelectual educação racionalista pedagogia libertária autodidatismo |
topic |
rationalist education libertarian pedagogy self-taught educación racionalista pedagogía libertaria autodidactismo historia de la educación historia intelectual educação racionalista pedagogia libertária autodidatismo |
description |
The contribution analyses the intellectual itinerary of Otto Niemann, one of the most prominent teachers who experimented with the ’scolanovism‘ postulates on Uruguay on the first half 20th century. The contribution takes root in showing that certain fundamental aspects of his thought and actions -if these topics could separate come from the working revolutionary tradition on the 19th century and they manage to impregnate the layers of the public state system of education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46173 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46173 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46173/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Gerardo Garay Montaner https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Gerardo Garay Montaner https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e056 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e056 Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e056 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531853877248 |