Methodological aspects in the analysis of school text books

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cigales, Marcelo
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Oliveira, Amurabi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51252
Resumo: The article presents a methodology for analyzing text books from a relational perspective, based on the sociology of Pierre Bourdieu. Firstly, we discuss the different nomenclatures about the school text books, addressing the development of the field of research called manualística, and then we high light three methodological elements: a) school text books respond to external demands, since they are pedagogical products designed by different agents of the educational field that have different representations of the social world; b) have an internal logic, since they are part of the school culture to which they are directed, received and resignified; and c) require for their analysis a plurality of methods, content and documentary analysis being insufficient for the sociological understanding of this object.
id RBHE-1_f703f0ba3785924e4d63ca0b0532700a
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/51252
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Methodological aspects in the analysis of school text booksAspectos metodológicos en el análisis de manuales escolaresAspectos metodológicos na análise de manuais escolaresschool manualsmethodologysociologymanualísticamanuales escolaresmetodologiasociologiamanualísticamanuais escolaresmetodologiasociologiamanualísticaThe article presents a methodology for analyzing text books from a relational perspective, based on the sociology of Pierre Bourdieu. Firstly, we discuss the different nomenclatures about the school text books, addressing the development of the field of research called manualística, and then we high light three methodological elements: a) school text books respond to external demands, since they are pedagogical products designed by different agents of the educational field that have different representations of the social world; b) have an internal logic, since they are part of the school culture to which they are directed, received and resignified; and c) require for their analysis a plurality of methods, content and documentary analysis being insufficient for the sociological understanding of this object.El artículo presenta una metodología de análisis de manuales escolares desde una perspectiva relacional, a partir de La sociología de Pierre Bourdieu. En primer lugar, discutimos las diferentes nomenclaturas sobre el manual escolar, abordando El desarrollo del campo de investigación denominado manualística, para luego destacar tres elementos metodológicos: a) los manuales escolares responden a exigencias externas, pues son productos pedagógicos proyectados por diferentes agentes del campo educativo que tienen distintas representaciones del mundo social; b) pose en una lógica interna, pues forman parte de la cultura escolar hacia donde son dirigidos, recepcionados y resignificados; y, c) exigen para su análisis una pluralidad de métodos, siendo El análisis de contenido y documental insuficientes para La comprensión sociológica de ese objetoO artigo apresenta uma metodologia de análise de manuais escolares sob uma perspectiva relacional, a partir da sociologia de Pierre Bourdieu. Primeiramente, discutimos as diferentes nomenclaturas sobre o manual escolar, abordando o desenvolvimento do campo de pesquisa denominado manualística, para então destacarmos três elementos metodológicos: a) os manuais escolares respondem a exigências externas, pois são produtos pedagógicos projetados por diferentes agentes do campo educacional que possuem distintas representações do mundo social; b) possuem uma lógica interna, pois fazem parte da cultura escolar para onde são direcionados, recepcionados e ressignificados; e, c) exigem para sua análise uma pluralidade de métodos, sendo a análise de conteúdo e documental insuficientes para a compreensão sociológica desse objeto.RBHE2019-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51252Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e099Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e099Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e0992238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51252/751375149102Copyright (c) 2019 Marcelo Cigales, Amurabi Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCigales, Marcelo Oliveira, Amurabi 2022-03-01T22:17:42Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/51252Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:42Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Methodological aspects in the analysis of school text books
Aspectos metodológicos en el análisis de manuales escolares
Aspectos metodológicos na análise de manuais escolares
title Methodological aspects in the analysis of school text books
spellingShingle Methodological aspects in the analysis of school text books
Cigales, Marcelo
school manuals
methodology
sociology
manualística
manuales escolares
metodologia
sociologia
manualística
manuais escolares
metodologia
sociologia
manualística
title_short Methodological aspects in the analysis of school text books
title_full Methodological aspects in the analysis of school text books
title_fullStr Methodological aspects in the analysis of school text books
title_full_unstemmed Methodological aspects in the analysis of school text books
title_sort Methodological aspects in the analysis of school text books
author Cigales, Marcelo
author_facet Cigales, Marcelo
Oliveira, Amurabi
author_role author
author2 Oliveira, Amurabi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cigales, Marcelo
Oliveira, Amurabi
dc.subject.por.fl_str_mv school manuals
methodology
sociology
manualística
manuales escolares
metodologia
sociologia
manualística
manuais escolares
metodologia
sociologia
manualística
topic school manuals
methodology
sociology
manualística
manuales escolares
metodologia
sociologia
manualística
manuais escolares
metodologia
sociologia
manualística
description The article presents a methodology for analyzing text books from a relational perspective, based on the sociology of Pierre Bourdieu. Firstly, we discuss the different nomenclatures about the school text books, addressing the development of the field of research called manualística, and then we high light three methodological elements: a) school text books respond to external demands, since they are pedagogical products designed by different agents of the educational field that have different representations of the social world; b) have an internal logic, since they are part of the school culture to which they are directed, received and resignified; and c) require for their analysis a plurality of methods, content and documentary analysis being insufficient for the sociological understanding of this object.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51252
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51252
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51252/751375149102
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Marcelo Cigales, Amurabi Oliveira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Marcelo Cigales, Amurabi Oliveira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e099
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e099
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e099
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532340416512