Methodological aspects in the analysis of school text books
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51252 |
Resumo: | The article presents a methodology for analyzing text books from a relational perspective, based on the sociology of Pierre Bourdieu. Firstly, we discuss the different nomenclatures about the school text books, addressing the development of the field of research called manualística, and then we high light three methodological elements: a) school text books respond to external demands, since they are pedagogical products designed by different agents of the educational field that have different representations of the social world; b) have an internal logic, since they are part of the school culture to which they are directed, received and resignified; and c) require for their analysis a plurality of methods, content and documentary analysis being insufficient for the sociological understanding of this object. |
id |
RBHE-1_f703f0ba3785924e4d63ca0b0532700a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/51252 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Methodological aspects in the analysis of school text booksAspectos metodológicos en el análisis de manuales escolaresAspectos metodológicos na análise de manuais escolaresschool manualsmethodologysociologymanualísticamanuales escolaresmetodologiasociologiamanualísticamanuais escolaresmetodologiasociologiamanualísticaThe article presents a methodology for analyzing text books from a relational perspective, based on the sociology of Pierre Bourdieu. Firstly, we discuss the different nomenclatures about the school text books, addressing the development of the field of research called manualística, and then we high light three methodological elements: a) school text books respond to external demands, since they are pedagogical products designed by different agents of the educational field that have different representations of the social world; b) have an internal logic, since they are part of the school culture to which they are directed, received and resignified; and c) require for their analysis a plurality of methods, content and documentary analysis being insufficient for the sociological understanding of this object.El artículo presenta una metodología de análisis de manuales escolares desde una perspectiva relacional, a partir de La sociología de Pierre Bourdieu. En primer lugar, discutimos las diferentes nomenclaturas sobre el manual escolar, abordando El desarrollo del campo de investigación denominado manualística, para luego destacar tres elementos metodológicos: a) los manuales escolares responden a exigencias externas, pues son productos pedagógicos proyectados por diferentes agentes del campo educativo que tienen distintas representaciones del mundo social; b) pose en una lógica interna, pues forman parte de la cultura escolar hacia donde son dirigidos, recepcionados y resignificados; y, c) exigen para su análisis una pluralidad de métodos, siendo El análisis de contenido y documental insuficientes para La comprensión sociológica de ese objetoO artigo apresenta uma metodologia de análise de manuais escolares sob uma perspectiva relacional, a partir da sociologia de Pierre Bourdieu. Primeiramente, discutimos as diferentes nomenclaturas sobre o manual escolar, abordando o desenvolvimento do campo de pesquisa denominado manualística, para então destacarmos três elementos metodológicos: a) os manuais escolares respondem a exigências externas, pois são produtos pedagógicos projetados por diferentes agentes do campo educacional que possuem distintas representações do mundo social; b) possuem uma lógica interna, pois fazem parte da cultura escolar para onde são direcionados, recepcionados e ressignificados; e, c) exigem para sua análise uma pluralidade de métodos, sendo a análise de conteúdo e documental insuficientes para a compreensão sociológica desse objeto.RBHE2019-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51252Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e099Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e099Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e0992238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51252/751375149102Copyright (c) 2019 Marcelo Cigales, Amurabi Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCigales, Marcelo Oliveira, Amurabi 2022-03-01T22:17:42Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/51252Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:42Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Methodological aspects in the analysis of school text books Aspectos metodológicos en el análisis de manuales escolares Aspectos metodológicos na análise de manuais escolares |
title |
Methodological aspects in the analysis of school text books |
spellingShingle |
Methodological aspects in the analysis of school text books Cigales, Marcelo school manuals methodology sociology manualística manuales escolares metodologia sociologia manualística manuais escolares metodologia sociologia manualística |
title_short |
Methodological aspects in the analysis of school text books |
title_full |
Methodological aspects in the analysis of school text books |
title_fullStr |
Methodological aspects in the analysis of school text books |
title_full_unstemmed |
Methodological aspects in the analysis of school text books |
title_sort |
Methodological aspects in the analysis of school text books |
author |
Cigales, Marcelo |
author_facet |
Cigales, Marcelo Oliveira, Amurabi |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Amurabi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cigales, Marcelo Oliveira, Amurabi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
school manuals methodology sociology manualística manuales escolares metodologia sociologia manualística manuais escolares metodologia sociologia manualística |
topic |
school manuals methodology sociology manualística manuales escolares metodologia sociologia manualística manuais escolares metodologia sociologia manualística |
description |
The article presents a methodology for analyzing text books from a relational perspective, based on the sociology of Pierre Bourdieu. Firstly, we discuss the different nomenclatures about the school text books, addressing the development of the field of research called manualística, and then we high light three methodological elements: a) school text books respond to external demands, since they are pedagogical products designed by different agents of the educational field that have different representations of the social world; b) have an internal logic, since they are part of the school culture to which they are directed, received and resignified; and c) require for their analysis a plurality of methods, content and documentary analysis being insufficient for the sociological understanding of this object. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51252 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51252 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51252/751375149102 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Marcelo Cigales, Amurabi Oliveira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Marcelo Cigales, Amurabi Oliveira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e099 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e099 Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e099 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532340416512 |