INTEGRAL EDUCATION AND BNCC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i2.30825 |
Resumo: | This work aims to verify the teachers' understanding of the principle of Integral Education contained in the BNCC and the relationship they establish with the Physical Education curricular component in a high school in the municipality of São Caetano do Sul. This is a research with an exploratory qualitative approach that sought to answer the following question: how the Physical Education teachers of this school have carried out the implementation of the BNCC, seeking to reach the assumptions established by it. As a methodological procedure, we used a data collection instrument in two stages: initially a pre-test to validate the instrument, after validated and made the necessary adjustments, we applied the questionnaire with open and semi-structured questions to the professors. With the interpretative analysis of the data, we concluded that some gaps exist in relation to the principle of Integral Education contained in the BNCC, in addition to the domain of competences and skills in the area of languages directed to the component, as well as the lack of depth and citation of teachers regarding the various pedagogical approaches in the area and the Corporal Culture of Movement, which is highlighted in the Base. |
id |
RCAP_048bb2bd7366b85bef071385d6f6ed43 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/30825 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
INTEGRAL EDUCATION AND BNCCEDUCACIÓN INTEGRAL Y BNCCEDUCAÇÃO INTEGRAL E BNCCThis work aims to verify the teachers' understanding of the principle of Integral Education contained in the BNCC and the relationship they establish with the Physical Education curricular component in a high school in the municipality of São Caetano do Sul. This is a research with an exploratory qualitative approach that sought to answer the following question: how the Physical Education teachers of this school have carried out the implementation of the BNCC, seeking to reach the assumptions established by it. As a methodological procedure, we used a data collection instrument in two stages: initially a pre-test to validate the instrument, after validated and made the necessary adjustments, we applied the questionnaire with open and semi-structured questions to the professors. With the interpretative analysis of the data, we concluded that some gaps exist in relation to the principle of Integral Education contained in the BNCC, in addition to the domain of competences and skills in the area of languages directed to the component, as well as the lack of depth and citation of teachers regarding the various pedagogical approaches in the area and the Corporal Culture of Movement, which is highlighted in the Base.Este trabajo tiene como objetivo verificar la comprensión de los profesores sobre el principio de Educación Integral contenido en la BNCC y la relación que establecen con el componente curricular de Educación Física en una escuela secundaria en la ciudad de São Caetano do Sul. Se trata de una investigación con enfoque cualitativo de carácter exploratorio que buscó responder a la siguiente interrogante: cómo los profesores de Educación Física de esta escuela han llevado a cabo la implementación de la BNCC, buscando alcanzar los supuestos establecidos por la misma. Como procedimiento metodológico se utilizó un instrumento de recolección de datos en dos etapas: inicialmente se realizó un pre-test para la validación del instrumento, luego de realizada la validación y los ajustes necesarios, se aplicó el cuestionario con preguntas abiertas y semiestructuradas a los docentes. . Con los análisis interpretativos de los datos, concluimos que existen algunos vacíos en relación al principio de Educación Integral contenido en la BNCC, además del dominio de competencias y habilidades en el Área de idiomas dirigida al componente, así como la ausencia de profundidad y citación de los profesores sobre los diversos enfoques pedagógicos en el área y la Cultura Corporal del Movimiento, lo que se destaca en la Base. Este trabalho tem como objetivo a verificação da compreensão dos professores sobre o princípio de Educação Integral contido na BNCC e a relação que estabelecem com o componente curricular Educação Física em um colégio de ensino médio no município de São Caetano do Sul. Trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa de cunho exploratório que procurou responder a seguinte questão: de que modo os professores de Educação Física desse colégio têm realizado a implementação da BNCC buscando atingir os pressupostos estabelecidos por ela. Como procedimento metodológico utilizamos um instrumento de coleta de dados em duas etapas: inicialmente uma pré-testagem para validação do instrumento, após validado e feitos os ajustes necessários aplicamos o questionário com perguntas abertas e semiestruturadas aos docentes. Com as análises interpretativas dos dados concluímos que algumas lacunas existem com relação ao princípio de Educação Integral contido na BNCC, além do domínio das competências e habilidades na Área de linguagens direcionados a componente, bem como a ausência de profundidade e citação dos docentes quanto as diversas abordagens pedagógicas da área e a Cultura Corporal de Movimento, que é destacada na Base.Universidade de Aveiro2023-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v13i2.30825https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i2.30825Internet Latent Corpus Journal; Vol 13 No 2 (2023); 6-37Internet Latent Corpus Journal; Vol. 13 Núm. 2 (2023); 6-37Internet Latent Corpus Journal; Vol. 13 No 2 (2023); 6-37Internet Latent Corpus Journal; vol. 13 n.º 2 (2023); 6-371647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/30825https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/30825/21419Direitos de Autor (c) 2023 Gabriel Augusto Farias Ferreira Borges, Ivo Ribeiro de Sáhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Gabriel Augusto Farias FerreiraSá, Ivo Ribeiro de2023-04-07T17:30:12Zoai:proa.ua.pt:article/30825Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:46:06.442640Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
INTEGRAL EDUCATION AND BNCC EDUCACIÓN INTEGRAL Y BNCC EDUCAÇÃO INTEGRAL E BNCC |
title |
INTEGRAL EDUCATION AND BNCC |
spellingShingle |
INTEGRAL EDUCATION AND BNCC Borges, Gabriel Augusto Farias Ferreira |
title_short |
INTEGRAL EDUCATION AND BNCC |
title_full |
INTEGRAL EDUCATION AND BNCC |
title_fullStr |
INTEGRAL EDUCATION AND BNCC |
title_full_unstemmed |
INTEGRAL EDUCATION AND BNCC |
title_sort |
INTEGRAL EDUCATION AND BNCC |
author |
Borges, Gabriel Augusto Farias Ferreira |
author_facet |
Borges, Gabriel Augusto Farias Ferreira Sá, Ivo Ribeiro de |
author_role |
author |
author2 |
Sá, Ivo Ribeiro de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Gabriel Augusto Farias Ferreira Sá, Ivo Ribeiro de |
description |
This work aims to verify the teachers' understanding of the principle of Integral Education contained in the BNCC and the relationship they establish with the Physical Education curricular component in a high school in the municipality of São Caetano do Sul. This is a research with an exploratory qualitative approach that sought to answer the following question: how the Physical Education teachers of this school have carried out the implementation of the BNCC, seeking to reach the assumptions established by it. As a methodological procedure, we used a data collection instrument in two stages: initially a pre-test to validate the instrument, after validated and made the necessary adjustments, we applied the questionnaire with open and semi-structured questions to the professors. With the interpretative analysis of the data, we concluded that some gaps exist in relation to the principle of Integral Education contained in the BNCC, in addition to the domain of competences and skills in the area of languages directed to the component, as well as the lack of depth and citation of teachers regarding the various pedagogical approaches in the area and the Corporal Culture of Movement, which is highlighted in the Base. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i2.30825 https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i2.30825 |
url |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i2.30825 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/30825 https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/30825/21419 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Gabriel Augusto Farias Ferreira Borges, Ivo Ribeiro de Sá http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Gabriel Augusto Farias Ferreira Borges, Ivo Ribeiro de Sá http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internet Latent Corpus Journal; Vol 13 No 2 (2023); 6-37 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 13 Núm. 2 (2023); 6-37 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 13 No 2 (2023); 6-37 Internet Latent Corpus Journal; vol. 13 n.º 2 (2023); 6-37 1647-7308 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131544410914816 |