INTEGRAL EDUCATION AND BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Gabriel Augusto Farias Ferreira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Sá, Ivo Ribeiro de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i2.30825
Resumo: This work aims to verify the teachers' understanding of the principle of Integral Education contained in the BNCC and the relationship they establish with the Physical Education curricular component in a high school in the municipality of São Caetano do Sul. This is a research with an exploratory qualitative approach that sought to answer the following question: how the Physical Education teachers of this school have carried out the implementation of the BNCC, seeking to reach the assumptions established by it. As a methodological procedure, we used a data collection instrument in two stages: initially a pre-test to validate the instrument, after validated and made the necessary adjustments, we applied the questionnaire with open and semi-structured questions to the professors. With the interpretative analysis of the data, we concluded that some gaps exist in relation to the principle of Integral Education contained in the BNCC, in addition to the domain of competences and skills in the area of ​​languages ​​directed to the component, as well as the lack of depth and citation of teachers regarding the various pedagogical approaches in the area and the Corporal Culture of Movement, which is highlighted in the Base.
id RCAP_048bb2bd7366b85bef071385d6f6ed43
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/30825
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling INTEGRAL EDUCATION AND BNCCEDUCACIÓN INTEGRAL Y BNCCEDUCAÇÃO INTEGRAL E BNCCThis work aims to verify the teachers' understanding of the principle of Integral Education contained in the BNCC and the relationship they establish with the Physical Education curricular component in a high school in the municipality of São Caetano do Sul. This is a research with an exploratory qualitative approach that sought to answer the following question: how the Physical Education teachers of this school have carried out the implementation of the BNCC, seeking to reach the assumptions established by it. As a methodological procedure, we used a data collection instrument in two stages: initially a pre-test to validate the instrument, after validated and made the necessary adjustments, we applied the questionnaire with open and semi-structured questions to the professors. With the interpretative analysis of the data, we concluded that some gaps exist in relation to the principle of Integral Education contained in the BNCC, in addition to the domain of competences and skills in the area of ​​languages ​​directed to the component, as well as the lack of depth and citation of teachers regarding the various pedagogical approaches in the area and the Corporal Culture of Movement, which is highlighted in the Base.Este trabajo tiene como objetivo verificar la comprensión de los profesores sobre el principio de Educación Integral contenido en la BNCC y la relación que establecen con el componente curricular de Educación Física en una escuela secundaria en la ciudad de São Caetano do Sul. Se trata de una investigación con enfoque cualitativo de carácter exploratorio que buscó responder a la siguiente interrogante: cómo los profesores de Educación Física de esta escuela han llevado a cabo la implementación de la BNCC, buscando alcanzar los supuestos establecidos por la misma. Como procedimiento metodológico se utilizó un instrumento de recolección de datos en dos etapas: inicialmente se realizó un pre-test para la validación del instrumento, luego de realizada la validación y los ajustes necesarios, se aplicó el cuestionario con preguntas abiertas y semiestructuradas a los docentes. . Con los análisis interpretativos de los datos, concluimos que existen algunos vacíos en relación al principio de Educación Integral contenido en la BNCC, además del dominio de competencias y habilidades en el Área de idiomas dirigida al componente, así como la ausencia de profundidad y citación de los profesores sobre los diversos enfoques pedagógicos en el área y la Cultura Corporal del Movimiento, lo que se destaca en la Base.    Este trabalho tem como objetivo a verificação da compreensão dos professores sobre o princípio de Educação Integral contido na BNCC e a relação que estabelecem com o componente curricular Educação Física em um colégio de ensino médio no município de São Caetano do Sul. Trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa de cunho exploratório que procurou responder a seguinte questão: de que modo os professores de Educação Física desse colégio têm realizado a implementação da BNCC buscando atingir os pressupostos estabelecidos por ela. Como procedimento metodológico utilizamos um instrumento de coleta de dados em duas etapas: inicialmente uma pré-testagem para validação do instrumento, após validado e feitos os ajustes necessários aplicamos o questionário com perguntas abertas e semiestruturadas aos docentes. Com as análises interpretativas dos dados concluímos que algumas lacunas existem com relação ao princípio de Educação Integral contido na BNCC, além do domínio das competências e habilidades na Área de linguagens direcionados a componente, bem como a ausência de profundidade e citação dos docentes quanto as diversas abordagens pedagógicas da área e a Cultura Corporal de Movimento, que é destacada na Base.Universidade de Aveiro2023-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v13i2.30825https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i2.30825Internet Latent Corpus Journal; Vol 13 No 2 (2023); 6-37Internet Latent Corpus Journal; Vol. 13 Núm. 2 (2023); 6-37Internet Latent Corpus Journal; Vol. 13 No 2 (2023); 6-37Internet Latent Corpus Journal; vol. 13 n.º 2 (2023); 6-371647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/30825https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/30825/21419Direitos de Autor (c) 2023 Gabriel Augusto Farias Ferreira Borges, Ivo Ribeiro de Sáhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Gabriel Augusto Farias FerreiraSá, Ivo Ribeiro de2023-04-07T17:30:12Zoai:proa.ua.pt:article/30825Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:46:06.442640Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv INTEGRAL EDUCATION AND BNCC
EDUCACIÓN INTEGRAL Y BNCC
EDUCAÇÃO INTEGRAL E BNCC
title INTEGRAL EDUCATION AND BNCC
spellingShingle INTEGRAL EDUCATION AND BNCC
Borges, Gabriel Augusto Farias Ferreira
title_short INTEGRAL EDUCATION AND BNCC
title_full INTEGRAL EDUCATION AND BNCC
title_fullStr INTEGRAL EDUCATION AND BNCC
title_full_unstemmed INTEGRAL EDUCATION AND BNCC
title_sort INTEGRAL EDUCATION AND BNCC
author Borges, Gabriel Augusto Farias Ferreira
author_facet Borges, Gabriel Augusto Farias Ferreira
Sá, Ivo Ribeiro de
author_role author
author2 Sá, Ivo Ribeiro de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Gabriel Augusto Farias Ferreira
Sá, Ivo Ribeiro de
description This work aims to verify the teachers' understanding of the principle of Integral Education contained in the BNCC and the relationship they establish with the Physical Education curricular component in a high school in the municipality of São Caetano do Sul. This is a research with an exploratory qualitative approach that sought to answer the following question: how the Physical Education teachers of this school have carried out the implementation of the BNCC, seeking to reach the assumptions established by it. As a methodological procedure, we used a data collection instrument in two stages: initially a pre-test to validate the instrument, after validated and made the necessary adjustments, we applied the questionnaire with open and semi-structured questions to the professors. With the interpretative analysis of the data, we concluded that some gaps exist in relation to the principle of Integral Education contained in the BNCC, in addition to the domain of competences and skills in the area of ​​languages ​​directed to the component, as well as the lack of depth and citation of teachers regarding the various pedagogical approaches in the area and the Corporal Culture of Movement, which is highlighted in the Base.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i2.30825
https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i2.30825
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i2.30825
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/30825
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/30825/21419
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Gabriel Augusto Farias Ferreira Borges, Ivo Ribeiro de Sá
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Gabriel Augusto Farias Ferreira Borges, Ivo Ribeiro de Sá
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 13 No 2 (2023); 6-37
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 13 Núm. 2 (2023); 6-37
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 13 No 2 (2023); 6-37
Internet Latent Corpus Journal; vol. 13 n.º 2 (2023); 6-37
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131544410914816