José Maurício e Marcos Portugal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10362/94862 |
Resumo: | UID/EAT/00693/2019 |
id |
RCAP_0df7614deb81b3dd5e6d320f9ae5fa37 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:run.unl.pt:10362/94862 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
José Maurício e Marcos PortugalJosé MaurÍcio and Marcos PortugalA false polarization in a context with multiple protagonistsUma falsa polarização num contexto com múltiplos protagonistasFortunato MazziottiJosé Maurício Nunes GarciaMarcos PortugalSouza QueirozTasks and positionsMusicUID/EAT/00693/2019Though it may be regarded as a “given”, the supposed rivalry between Fr. José Maurício Nunes Garcia and Marcos Portugal, as habitually portrayed, is extremely reductionist and simplistic. When the Portuguese court arrived at Rio de Janeiro in 1808, José Maurício was the only musician in a position to take on the leading musical roles and to provide the range of compositions that the court needed. However, little by little, the successive arrivals of musicians from Portugal relieved him of certain tasks: not only Marcos Portugal, but, before him, Bernardo José de Souza Queiroz and Fortunato Mazziotti. Thus the question of the professional relations between the various protagonists in the first years of the Royal Family’s stay is much more complex than the traditional polarisation between José Maurício (the goodie) and Marcos Portugal (the baddie). A grasp, on the one hand, of the range of positions and tasks to be fulfilled and, on the other, of their distribution among the principal musicians available, reveals a great diversity of musical activity and various figures that stand out.Departamento de Ciências Musicais (DCM)Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (CESEM - NOVA FCSH)RUNCranmer, David2020-03-23T23:25:01Z2019-01-012019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article12application/pdfhttp://hdl.handle.net/10362/94862por1517-7599PURE: 16399797https://doi.org/10.35699/2317-6377.2019.14685info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-03-11T04:42:48Zoai:run.unl.pt:10362/94862Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:38:07.114532Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
José Maurício e Marcos Portugal José MaurÍcio and Marcos PortugalA false polarization in a context with multiple protagonists Uma falsa polarização num contexto com múltiplos protagonistas |
title |
José Maurício e Marcos Portugal |
spellingShingle |
José Maurício e Marcos Portugal Cranmer, David Fortunato Mazziotti José Maurício Nunes Garcia Marcos Portugal Souza Queiroz Tasks and positions Music |
title_short |
José Maurício e Marcos Portugal |
title_full |
José Maurício e Marcos Portugal |
title_fullStr |
José Maurício e Marcos Portugal |
title_full_unstemmed |
José Maurício e Marcos Portugal |
title_sort |
José Maurício e Marcos Portugal |
author |
Cranmer, David |
author_facet |
Cranmer, David |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Departamento de Ciências Musicais (DCM) Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (CESEM - NOVA FCSH) RUN |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cranmer, David |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fortunato Mazziotti José Maurício Nunes Garcia Marcos Portugal Souza Queiroz Tasks and positions Music |
topic |
Fortunato Mazziotti José Maurício Nunes Garcia Marcos Portugal Souza Queiroz Tasks and positions Music |
description |
UID/EAT/00693/2019 |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-01 2019-01-01T00:00:00Z 2020-03-23T23:25:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10362/94862 |
url |
http://hdl.handle.net/10362/94862 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
1517-7599 PURE: 16399797 https://doi.org/10.35699/2317-6377.2019.14685 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
12 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137997268975616 |