O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitário
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.20238 |
Resumo: | This article discusses the promotion of critical thinking and activities and strategies applied by the teacher for the development of such abilities in the context living-class. In this sense, we proceeded to an observational study of educational practices in the context of Sciences, in the 1st year of higher education. Were held four observations, two practical and two theoretical-practical. This study permitted to understand that the teacher's guidance is critical in this dimension, since regardless of the activities implemented, you can only promoting Critical Thinking if they are oriented in this direction. It was found that the observed teachers choose classes orientated to the acquisition of knowledge instead the capacity development, because in the students evaluations is the knowledge that is tested. |
id |
RCAP_0f2c1fdee2988e3ec858f33c2d73861c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/20238 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitárioThis article discusses the promotion of critical thinking and activities and strategies applied by the teacher for the development of such abilities in the context living-class. In this sense, we proceeded to an observational study of educational practices in the context of Sciences, in the 1st year of higher education. Were held four observations, two practical and two theoretical-practical. This study permitted to understand that the teacher's guidance is critical in this dimension, since regardless of the activities implemented, you can only promoting Critical Thinking if they are oriented in this direction. It was found that the observed teachers choose classes orientated to the acquisition of knowledge instead the capacity development, because in the students evaluations is the knowledge that is tested.O presente artigo aborda a promoção do Pensamento Crítico e as atividades e estratégias aplicadas pelo docente, para o desenvolvimento deste tipo de capacidades em contexto sala-de-aula. Neste sentido, procedeu-se a um estudo de observação de práticas educativas no contexto das Ciências, no 1º ano do ensino superior. Foram realizadas quatro observações, duas aulas Práticas e duas Teórico-Práticas. Este estudo permitiu compreender que a orientação do professor é fundamental nesta dimensão, uma vez que independentemente das atividades aplicadas, só será possível a promoção do Pensamento Crítico caso estas sejam orientadas neste sentido. Verificou-se que as docentes observadas optam por aulas orientadas para a aquisição de conhecimentos, em detrimento de desenvolvimento de capacidades.Universidade de Aveiro2020-08-10T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.20238oai:proa.ua.pt:article/20238Internet Latent Corpus Journal; Vol 9 No 1 (2019); 6-19Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 Núm. 1 (2019); 6-19Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 No 1 (2019); 6-19Internet Latent Corpus Journal; vol. 9 n.º 1 (2019); 6-191647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/20238https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.20238https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/20238/14688Direitos de Autor (c) 2020 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, DécioPereira, JoanaMagalhães, PatríciaSousa, Renata2022-09-05T15:21:40Zoai:proa.ua.pt:article/20238Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:48.524531Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitário |
title |
O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitário |
spellingShingle |
O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitário Rodrigues, Décio |
title_short |
O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitário |
title_full |
O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitário |
title_fullStr |
O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitário |
title_full_unstemmed |
O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitário |
title_sort |
O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitário |
author |
Rodrigues, Décio |
author_facet |
Rodrigues, Décio Pereira, Joana Magalhães, Patrícia Sousa, Renata |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Joana Magalhães, Patrícia Sousa, Renata |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Décio Pereira, Joana Magalhães, Patrícia Sousa, Renata |
description |
This article discusses the promotion of critical thinking and activities and strategies applied by the teacher for the development of such abilities in the context living-class. In this sense, we proceeded to an observational study of educational practices in the context of Sciences, in the 1st year of higher education. Were held four observations, two practical and two theoretical-practical. This study permitted to understand that the teacher's guidance is critical in this dimension, since regardless of the activities implemented, you can only promoting Critical Thinking if they are oriented in this direction. It was found that the observed teachers choose classes orientated to the acquisition of knowledge instead the capacity development, because in the students evaluations is the knowledge that is tested. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-10T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.20238 oai:proa.ua.pt:article/20238 |
url |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.20238 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/20238 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/20238 https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.20238 https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/20238/14688 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internet Latent Corpus Journal; Vol 9 No 1 (2019); 6-19 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 Núm. 1 (2019); 6-19 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 No 1 (2019); 6-19 Internet Latent Corpus Journal; vol. 9 n.º 1 (2019); 6-19 1647-7308 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130004732248064 |