O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitário

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Décio
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pereira, Joana, Magalhães, Patrícia, Sousa, Renata
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.20238
Resumo: This article discusses the promotion of critical thinking and activities and strategies applied by the teacher for the development of such abilities in the context living-class. In this sense, we proceeded to an observational study of educational practices in the context of Sciences, in the 1st year of higher education. Were held four observations, two practical and two theoretical-practical. This study permitted to understand that the teacher's guidance is critical in this dimension, since regardless of the activities implemented, you can only promoting Critical Thinking if they are oriented in this direction. It was found that the observed teachers choose classes orientated to the acquisition of knowledge instead the capacity development, because in the students evaluations is the knowledge that is tested.
id RCAP_0f2c1fdee2988e3ec858f33c2d73861c
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/20238
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitárioThis article discusses the promotion of critical thinking and activities and strategies applied by the teacher for the development of such abilities in the context living-class. In this sense, we proceeded to an observational study of educational practices in the context of Sciences, in the 1st year of higher education. Were held four observations, two practical and two theoretical-practical. This study permitted to understand that the teacher's guidance is critical in this dimension, since regardless of the activities implemented, you can only promoting Critical Thinking if they are oriented in this direction. It was found that the observed teachers choose classes orientated to the acquisition of knowledge instead the capacity development, because in the students evaluations is the knowledge that is tested.O presente artigo aborda a promoção do Pensamento Crítico e as atividades e estratégias aplicadas pelo docente, para o desenvolvimento deste tipo de capacidades em contexto sala-de-aula. Neste sentido, procedeu-se a um estudo de observação de práticas educativas no contexto das Ciências, no 1º ano do ensino superior. Foram realizadas quatro observações, duas aulas Práticas e duas Teórico-Práticas. Este estudo permitiu compreender que a orientação do professor é fundamental nesta dimensão, uma vez que independentemente das atividades aplicadas, só será possível a promoção do Pensamento Crítico caso estas sejam orientadas neste sentido. Verificou-se que as docentes observadas optam por aulas orientadas para a aquisição de conhecimentos, em detrimento de desenvolvimento de capacidades.Universidade de Aveiro2020-08-10T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.20238oai:proa.ua.pt:article/20238Internet Latent Corpus Journal; Vol 9 No 1 (2019); 6-19Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 Núm. 1 (2019); 6-19Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 No 1 (2019); 6-19Internet Latent Corpus Journal; vol. 9 n.º 1 (2019); 6-191647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/20238https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.20238https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/20238/14688Direitos de Autor (c) 2020 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, DécioPereira, JoanaMagalhães, PatríciaSousa, Renata2022-09-05T15:21:40Zoai:proa.ua.pt:article/20238Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:48.524531Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitário
title O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitário
spellingShingle O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitário
Rodrigues, Décio
title_short O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitário
title_full O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitário
title_fullStr O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitário
title_full_unstemmed O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitário
title_sort O Pensamento Crítico em aulas de Geologia Geral do 1º ano universitário
author Rodrigues, Décio
author_facet Rodrigues, Décio
Pereira, Joana
Magalhães, Patrícia
Sousa, Renata
author_role author
author2 Pereira, Joana
Magalhães, Patrícia
Sousa, Renata
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Décio
Pereira, Joana
Magalhães, Patrícia
Sousa, Renata
description This article discusses the promotion of critical thinking and activities and strategies applied by the teacher for the development of such abilities in the context living-class. In this sense, we proceeded to an observational study of educational practices in the context of Sciences, in the 1st year of higher education. Were held four observations, two practical and two theoretical-practical. This study permitted to understand that the teacher's guidance is critical in this dimension, since regardless of the activities implemented, you can only promoting Critical Thinking if they are oriented in this direction. It was found that the observed teachers choose classes orientated to the acquisition of knowledge instead the capacity development, because in the students evaluations is the knowledge that is tested.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-10T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.20238
oai:proa.ua.pt:article/20238
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.20238
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/20238
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/20238
https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.20238
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/20238/14688
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 9 No 1 (2019); 6-19
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 Núm. 1 (2019); 6-19
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 No 1 (2019); 6-19
Internet Latent Corpus Journal; vol. 9 n.º 1 (2019); 6-19
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130004732248064