Voz over e colagens musicais em documentários ensaísticos de Chris Marker e Agnès Varda da época da Nouvelle Vague
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/437 |
Resumo: | I analyze documentaries by Chris Marker and Agnès Varda from the Nouvelle Vague period in which there is a predominance of voice over and preexisting music, especially Letter from Siberia (Marker, 1958), and Elsa la Rose (Varda, 1965). In these films I investigate the relationship between those elements and relations with the images. In these films, the voice over is a sign of modernity and the preexisting music is part of a musical collage. Both sound elements relate often ironically to the images. |
id |
RCAP_12bc89a003e234f9aeb5829633665f93 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:doc.ubi.pt:article/437 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
|
spelling |
Voz over e colagens musicais em documentários ensaísticos de Chris Marker e Agnès Varda da época da Nouvelle VagueVoz over e colagens musicais em documentários ensaísticos de Chris Marker e Agnès Varda da época da Nouvelle VagueVoz over e colagens musicais em documentários ensaísticos de Chris Marker e Agnès Varda da época da Nouvelle VagueVoz over e colagens musicais em documentários ensaísticos de Chris Marker e Agnès Varda da época da Nouvelle Vagueessay film; music; voice over; Chris Marker; Agnès Varda.filme-ensayo; música; voz en off ; Chris Marker; Agnès Varda.film-essai ; musique ; voix off ; Chris Marker ; Agnès Varda.Filme-ensaio; música no documentário; voz overI analyze documentaries by Chris Marker and Agnès Varda from the Nouvelle Vague period in which there is a predominance of voice over and preexisting music, especially Letter from Siberia (Marker, 1958), and Elsa la Rose (Varda, 1965). In these films I investigate the relationship between those elements and relations with the images. In these films, the voice over is a sign of modernity and the preexisting music is part of a musical collage. Both sound elements relate often ironically to the images.Analizamos documentales ensayísticos de Chris Marker y Agnès Vardade la época de la Nouvelle Vague con predomino de la voz en off y uso de música preexistente, especialmente Carta desde Siberia (Marker, 1958) y Elsa la Rose (Varda, 1965), investigando la relación de esos elementos entre sí y con las imágenes. En dichas películas, la voz en off es signo de modernidad y la música preexistente forma parte de un collage musical. Ambos elementos sonoros se relacionan muchas veces de modo irónico con las imágenes.Nous analysons des essais documentaires de Chris Marker et d´Agnès Vardade l´époque de la Nouvelle Vague avec prédominance de la voix off et l´utilisation de musique préexistante, spécialement Lettre de Sibérie (Marker, 1958) et Elsa la Rose (Varda, 1965), dans lesquels nous considérons le rapport entre ces éléments et celui entre eux et les images. Dans ces films-là, la voix off est un signe de modernité et la musique préexistante fait partie d´un collage musical. Ces éléments sonores ont unrapport souvent ironique avec les images.Analisamos documentários ensaísticos de Chris Marker e Agnès Varda da época da Nouvelle Vague com predominância de voz over e uso de música preexistente, especialmente Carta da Sibéria (Marker, 1958) e Elsa la Rose (Varda, 1965), investigando a relação entre esses elementos e deles com as imagens. Nesses filmes, a voz over é signo de modernidade e a música preexistente faz parte de uma colagem musical, sendo que ambos os elementos sonoros se relacionam muitas vezes de modo irônico com as imagens.DOC On-lineDOC On-lineDOC On-lineDOC On-line2018-09-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/437oai:doc.ubi.pt:article/437DOC On-line; n. 24: O FILME-ENSAIO | El filme-ensayo | The essay film | Le film-essaiDOC On-line; n. 24: O FILME-ENSAIO | El filme-ensayo | The essay film | Le film-essaiDOC On-line; n. 24: O FILME-ENSAIO | El filme-ensayo | The essay film | Le film-essaiDOC On-line; n. 24: O FILME-ENSAIO | El filme-ensayo | The essay film | Le film-essai1646-477Xreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/437http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/437/291Copyright (c) 2018 DOC On-lineinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlvim, Luiza Beatriz2022-12-03T05:25:53ZPortal AgregadorONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Voz over e colagens musicais em documentários ensaísticos de Chris Marker e Agnès Varda da época da Nouvelle Vague Voz over e colagens musicais em documentários ensaísticos de Chris Marker e Agnès Varda da época da Nouvelle Vague Voz over e colagens musicais em documentários ensaísticos de Chris Marker e Agnès Varda da época da Nouvelle Vague Voz over e colagens musicais em documentários ensaísticos de Chris Marker e Agnès Varda da época da Nouvelle Vague |
title |
Voz over e colagens musicais em documentários ensaísticos de Chris Marker e Agnès Varda da época da Nouvelle Vague |
spellingShingle |
Voz over e colagens musicais em documentários ensaísticos de Chris Marker e Agnès Varda da época da Nouvelle Vague Alvim, Luiza Beatriz essay film; music; voice over; Chris Marker; Agnès Varda. filme-ensayo; música; voz en off ; Chris Marker; Agnès Varda. film-essai ; musique ; voix off ; Chris Marker ; Agnès Varda. Filme-ensaio; música no documentário; voz over |
title_short |
Voz over e colagens musicais em documentários ensaísticos de Chris Marker e Agnès Varda da época da Nouvelle Vague |
title_full |
Voz over e colagens musicais em documentários ensaísticos de Chris Marker e Agnès Varda da época da Nouvelle Vague |
title_fullStr |
Voz over e colagens musicais em documentários ensaísticos de Chris Marker e Agnès Varda da época da Nouvelle Vague |
title_full_unstemmed |
Voz over e colagens musicais em documentários ensaísticos de Chris Marker e Agnès Varda da época da Nouvelle Vague |
title_sort |
Voz over e colagens musicais em documentários ensaísticos de Chris Marker e Agnès Varda da época da Nouvelle Vague |
author |
Alvim, Luiza Beatriz |
author_facet |
Alvim, Luiza Beatriz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alvim, Luiza Beatriz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
essay film; music; voice over; Chris Marker; Agnès Varda. filme-ensayo; música; voz en off ; Chris Marker; Agnès Varda. film-essai ; musique ; voix off ; Chris Marker ; Agnès Varda. Filme-ensaio; música no documentário; voz over |
topic |
essay film; music; voice over; Chris Marker; Agnès Varda. filme-ensayo; música; voz en off ; Chris Marker; Agnès Varda. film-essai ; musique ; voix off ; Chris Marker ; Agnès Varda. Filme-ensaio; música no documentário; voz over |
description |
I analyze documentaries by Chris Marker and Agnès Varda from the Nouvelle Vague period in which there is a predominance of voice over and preexisting music, especially Letter from Siberia (Marker, 1958), and Elsa la Rose (Varda, 1965). In these films I investigate the relationship between those elements and relations with the images. In these films, the voice over is a sign of modernity and the preexisting music is part of a musical collage. Both sound elements relate often ironically to the images. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/437 oai:doc.ubi.pt:article/437 |
url |
http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/437 |
identifier_str_mv |
oai:doc.ubi.pt:article/437 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/437 http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/437/291 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 DOC On-line info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 DOC On-line |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
DOC On-line DOC On-line DOC On-line DOC On-line |
publisher.none.fl_str_mv |
DOC On-line DOC On-line DOC On-line DOC On-line |
dc.source.none.fl_str_mv |
DOC On-line; n. 24: O FILME-ENSAIO | El filme-ensayo | The essay film | Le film-essai DOC On-line; n. 24: O FILME-ENSAIO | El filme-ensayo | The essay film | Le film-essai DOC On-line; n. 24: O FILME-ENSAIO | El filme-ensayo | The essay film | Le film-essai DOC On-line; n. 24: O FILME-ENSAIO | El filme-ensayo | The essay film | Le film-essai 1646-477X reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1777301618039980032 |