'What do I need feedback for?' A study about direct and indirect feedback in writing tasks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Liliana
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Figueiredo, Carlos Filipe Guimarães, Jatobá, Júlio Reis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.21814/diacritica.444
Resumo: The most recent didactic and pedagogical proposals consider that it is essential to provide some kind of feedback to students’ written works (Hyland 2003; Sheen 2010), not only for learners to develop their writing skills but also to improve their own proficiency in the language-culture. In this sense, the present article will first present different types of feedback that can be given to students, namely writtenfeedback from the teacher, face-to-face teacher-student encounter and feedback from classmates (Hyland 2003; Liu & Hansen 2002). Secondly, we will analyze written works carried out by our B1 level students, focusing our attention on the teacher’s written feedback in order to understand if there is any impact on the learners’ texts improvement. We also intend to understand which feedback will be the most effective one to achieve the so said improvement. Among the conclusions we were able to reach, there is a clear improvement in the learners’ texts after the rewriting phase has been completed. We also concluded that, for intermediate levels, multiple or mixed written feedback is the most effective one in the correction/rewriting process.
id RCAP_142ef505f4fe398679cf14c4cc1369f4
oai_identifier_str oai:journals.uminho.pt:article/5128
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling 'What do I need feedback for?' A study about direct and indirect feedback in writing tasks'Feedback para que te quero?' Estudo sobre o Feedback direto e indireto em tarefas de escritaWriting tasksFeedbackDevelopment of Portuguese language-cultureChinese learnersTarefas de escritaFeedbackDesenvolvimento do português língua-culturaAprendentes chinesesThe most recent didactic and pedagogical proposals consider that it is essential to provide some kind of feedback to students’ written works (Hyland 2003; Sheen 2010), not only for learners to develop their writing skills but also to improve their own proficiency in the language-culture. In this sense, the present article will first present different types of feedback that can be given to students, namely writtenfeedback from the teacher, face-to-face teacher-student encounter and feedback from classmates (Hyland 2003; Liu & Hansen 2002). Secondly, we will analyze written works carried out by our B1 level students, focusing our attention on the teacher’s written feedback in order to understand if there is any impact on the learners’ texts improvement. We also intend to understand which feedback will be the most effective one to achieve the so said improvement. Among the conclusions we were able to reach, there is a clear improvement in the learners’ texts after the rewriting phase has been completed. We also concluded that, for intermediate levels, multiple or mixed written feedback is the most effective one in the correction/rewriting process.As mais recentes propostas didático-pedagógicas consideram ser fundamental fornecer algum tipo de resposta aos trabalhos escritos dos estudantes (Hyland 2003; Sheen 2010), não só para que os aprendentes desenvolvam as suas capacidades de escrita, mas também para que melhorem a própria proficiência na língua-cultura. Neste sentido, o presente artigo apresentará, primeiramente, os diferentes tipos de resposta que podem ser dados aos estudantes, nomeadamente o feedback escritodo professor, o encontro (face a face) professor-aluno(s) e o feedback dos colegas (Hyland 2003; Liu & Hansen 2002). Em seguida, analisaremos trabalhos escritos realizados pelos nossos aprendentes de nível B1, concentrando a nossa atenção no feedback escrito do professor com o intuito de entendermos se o mesmo tem algum impacto no melhoramento dos textos dos aprendentes e qual será o feedback escrito mais eficaz para atingir esse objetivo. De entre as conclusões a que nos foi possível chegar, ressalta-se uma evidente melhoria dos textos dos aprendentes depois de concluída a fase de reescrita da tarefa em questão. Concluímos também que, para os níveis intermédios, o feedback escrito múltiplo ou misto é o que pode ser mais eficaz na correção e/ou reescrita.CEHUM2019-07-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.444https://doi.org/10.21814/diacritica.444Diacrítica; Vol. 32 N.º 2 (2018): Confluências em português língua segunda / língua estrangeira / língua de herança; 315-343Diacrítica; Vol. 32 No. 2 (2018): Confluências em português língua segunda / língua estrangeira / língua de herança; 315-3432183-91740870-896710.21814/diacritica.32.2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5128https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5128/5659Direitos de Autor (c) 2023 Liliana Gonçalves, Carlos Filipe Guimarães Figueiredo, Júlio Reis Jatobáinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, LilianaFigueiredo, Carlos Filipe GuimarãesJatobá, Júlio Reis2023-07-28T07:48:09Zoai:journals.uminho.pt:article/5128Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:34:43.896253Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv 'What do I need feedback for?' A study about direct and indirect feedback in writing tasks
'Feedback para que te quero?' Estudo sobre o Feedback direto e indireto em tarefas de escrita
title 'What do I need feedback for?' A study about direct and indirect feedback in writing tasks
spellingShingle 'What do I need feedback for?' A study about direct and indirect feedback in writing tasks
Gonçalves, Liliana
Writing tasks
Feedback
Development of Portuguese language-culture
Chinese learners
Tarefas de escrita
Feedback
Desenvolvimento do português língua-cultura
Aprendentes chineses
title_short 'What do I need feedback for?' A study about direct and indirect feedback in writing tasks
title_full 'What do I need feedback for?' A study about direct and indirect feedback in writing tasks
title_fullStr 'What do I need feedback for?' A study about direct and indirect feedback in writing tasks
title_full_unstemmed 'What do I need feedback for?' A study about direct and indirect feedback in writing tasks
title_sort 'What do I need feedback for?' A study about direct and indirect feedback in writing tasks
author Gonçalves, Liliana
author_facet Gonçalves, Liliana
Figueiredo, Carlos Filipe Guimarães
Jatobá, Júlio Reis
author_role author
author2 Figueiredo, Carlos Filipe Guimarães
Jatobá, Júlio Reis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Liliana
Figueiredo, Carlos Filipe Guimarães
Jatobá, Júlio Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Writing tasks
Feedback
Development of Portuguese language-culture
Chinese learners
Tarefas de escrita
Feedback
Desenvolvimento do português língua-cultura
Aprendentes chineses
topic Writing tasks
Feedback
Development of Portuguese language-culture
Chinese learners
Tarefas de escrita
Feedback
Desenvolvimento do português língua-cultura
Aprendentes chineses
description The most recent didactic and pedagogical proposals consider that it is essential to provide some kind of feedback to students’ written works (Hyland 2003; Sheen 2010), not only for learners to develop their writing skills but also to improve their own proficiency in the language-culture. In this sense, the present article will first present different types of feedback that can be given to students, namely writtenfeedback from the teacher, face-to-face teacher-student encounter and feedback from classmates (Hyland 2003; Liu & Hansen 2002). Secondly, we will analyze written works carried out by our B1 level students, focusing our attention on the teacher’s written feedback in order to understand if there is any impact on the learners’ texts improvement. We also intend to understand which feedback will be the most effective one to achieve the so said improvement. Among the conclusions we were able to reach, there is a clear improvement in the learners’ texts after the rewriting phase has been completed. We also concluded that, for intermediate levels, multiple or mixed written feedback is the most effective one in the correction/rewriting process.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-03
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.21814/diacritica.444
https://doi.org/10.21814/diacritica.444
url https://doi.org/10.21814/diacritica.444
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5128
https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5128/5659
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Liliana Gonçalves, Carlos Filipe Guimarães Figueiredo, Júlio Reis Jatobá
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Liliana Gonçalves, Carlos Filipe Guimarães Figueiredo, Júlio Reis Jatobá
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEHUM
publisher.none.fl_str_mv CEHUM
dc.source.none.fl_str_mv Diacrítica; Vol. 32 N.º 2 (2018): Confluências em português língua segunda / língua estrangeira / língua de herança; 315-343
Diacrítica; Vol. 32 No. 2 (2018): Confluências em português língua segunda / língua estrangeira / língua de herança; 315-343
2183-9174
0870-8967
10.21814/diacritica.32.2
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132073502441472