The body that remains: Negative energy in Pedro Costa's cinema

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brandão Pinto, Eduardo
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.662
Resumo: Pedro Costa’s cinema is crossed by human figures, such as Vanda Duarte and Ventura, who emerge in a tension between body, looking and image. In this essay, we consider the apparition of those corporealities as being in a permanent status nascendi that dismisses any status that might identify them as characters or subjects. We discuss carnality as that which is interlaced by negative energies that institute a form of subjectivity without subjects. Seeking homologies between film image and philosophy, in close connection with the thought of Brazilian philosopher Vladimir Safatle, we recognize the negative as a central aesthetic category that produces a proletarian image, highly magnetized by a power to revolt.
id RCAP_1d2f849548a3c540062ac27ddbfdf82f
oai_identifier_str oai:aim.org.pt/ojs/:article/662
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The body that remains: Negative energy in Pedro Costa's cinemaO corpo que resta: Energia negativa no cinema de Pedro CostaPedro Costabodynegative energycinema and philosophyPedro Costacorpoenergia negativacinema e filosofiaPedro Costa’s cinema is crossed by human figures, such as Vanda Duarte and Ventura, who emerge in a tension between body, looking and image. In this essay, we consider the apparition of those corporealities as being in a permanent status nascendi that dismisses any status that might identify them as characters or subjects. We discuss carnality as that which is interlaced by negative energies that institute a form of subjectivity without subjects. Seeking homologies between film image and philosophy, in close connection with the thought of Brazilian philosopher Vladimir Safatle, we recognize the negative as a central aesthetic category that produces a proletarian image, highly magnetized by a power to revolt.O cinema de Pedro Costa é atravessado pelas figuras humanas, como Vanda Duarte e Ventura, que emergem em uma tensão entre corpo, olhar e imagem. Neste ensaio, reconhecemos a aparição dessas corporeidades, sempre sob um permanente status nascendi a destituir a implantação de um estatuto que as identifique como personagens ou sujeitos. Para isso, discutimos a carnalidade como aquilo que é tramado por energias negativas a instituírem uma forma de subjetividade sem sujeitos. Buscando homologias entre imagem cinematográfica e filosofia – em conexão com o pensamento do filósofo brasileiro Vladimir Safatle – reconhecemos o negativo como categoria estética central, com que se produz uma imagem proletária, altamente magnetizada por um poder de revolta.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2020-07-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.662https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.662Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 7 No 2 (2020): Filmmakers’ theory: an approach to the study of cinema; 48-66Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 7 n. 2 (2020): Teoria dos cineastas: uma abordagem para o estudo do cinema; 48-662183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/662http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/662/391Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBrandão Pinto, Eduardo2024-01-26T02:03:19Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/662Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:20.376602Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The body that remains: Negative energy in Pedro Costa's cinema
O corpo que resta: Energia negativa no cinema de Pedro Costa
title The body that remains: Negative energy in Pedro Costa's cinema
spellingShingle The body that remains: Negative energy in Pedro Costa's cinema
Brandão Pinto, Eduardo
Pedro Costa
body
negative energy
cinema and philosophy
Pedro Costa
corpo
energia negativa
cinema e filosofia
title_short The body that remains: Negative energy in Pedro Costa's cinema
title_full The body that remains: Negative energy in Pedro Costa's cinema
title_fullStr The body that remains: Negative energy in Pedro Costa's cinema
title_full_unstemmed The body that remains: Negative energy in Pedro Costa's cinema
title_sort The body that remains: Negative energy in Pedro Costa's cinema
author Brandão Pinto, Eduardo
author_facet Brandão Pinto, Eduardo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brandão Pinto, Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv Pedro Costa
body
negative energy
cinema and philosophy
Pedro Costa
corpo
energia negativa
cinema e filosofia
topic Pedro Costa
body
negative energy
cinema and philosophy
Pedro Costa
corpo
energia negativa
cinema e filosofia
description Pedro Costa’s cinema is crossed by human figures, such as Vanda Duarte and Ventura, who emerge in a tension between body, looking and image. In this essay, we consider the apparition of those corporealities as being in a permanent status nascendi that dismisses any status that might identify them as characters or subjects. We discuss carnality as that which is interlaced by negative energies that institute a form of subjectivity without subjects. Seeking homologies between film image and philosophy, in close connection with the thought of Brazilian philosopher Vladimir Safatle, we recognize the negative as a central aesthetic category that produces a proletarian image, highly magnetized by a power to revolt.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-14
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.662
https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.662
url https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.662
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/662
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/662/391
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimento
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimento
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
dc.source.none.fl_str_mv Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 7 No 2 (2020): Filmmakers’ theory: an approach to the study of cinema; 48-66
Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 7 n. 2 (2020): Teoria dos cineastas: uma abordagem para o estudo do cinema; 48-66
2183-1750
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137059844128768