Professional competences and learning processes PBL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Margarida Maria Solteiro Martins
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ei.v0i1.6826
Resumo: The main objective of the present work is to analyze and interpret the way changes promoted by PBL methodologies (either as project-based learning or problem-based learning) produce implications for the learning processes in vocational higher education.Path analyses were carried out to evaluate possible changes to the graduates’ profile. The first path analysis investigates if there is any kind of change at the level of how students access and produce knowledge. The second path analysis assesses to what extent PBL contributes to a more professionalized profile.As the main contributions of this study, we highlight: there seems that the transference of previous knowledge to new situations enables integration and consolidation of learning, with a particular magnitude in the increment of competences; PBL methodologies seem to add more value essentially at the beginning of the graduates’ professional career; and there are differences in perception of the type of competencies truly valued by employers.
id RCAP_1dd6d23cbe700b345324434a4003d43f
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/6826
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Professional competences and learning processes PBLCompetências profissionais, aprendizagens e metodologias PBLThe main objective of the present work is to analyze and interpret the way changes promoted by PBL methodologies (either as project-based learning or problem-based learning) produce implications for the learning processes in vocational higher education.Path analyses were carried out to evaluate possible changes to the graduates’ profile. The first path analysis investigates if there is any kind of change at the level of how students access and produce knowledge. The second path analysis assesses to what extent PBL contributes to a more professionalized profile.As the main contributions of this study, we highlight: there seems that the transference of previous knowledge to new situations enables integration and consolidation of learning, with a particular magnitude in the increment of competences; PBL methodologies seem to add more value essentially at the beginning of the graduates’ professional career; and there are differences in perception of the type of competencies truly valued by employers.O principal objective do presente trabalho centra-se na análise e interpretação das formas como as alterações promovidas pela utilização de metodologias PBL (quer numa vertente de project-based learning quer de problem-based learning) produzem implicações ao nível dos processos de aprendizagem no ensino superior profissionalizante.Suportados por diferentes questões de investigação, foi possível avaliar sobre possíveis mudanças ao nível do perfil de um graduado. Numa primeira linha questionámo-nos sobre se existe alguma alteração na forma como os estudantes acedem e produzem conhecimento. Numa segunda linha, procurámos avaliar em que medida a utilização de metodologias PBL contribui para um perfil mais profissionalizante do graduado.  Consideramos que os principais contributos deste trabalho se situam: na transferência de conhecimentos anteriormente obtidos para novas situações, facto que parece permitir a consolidação das aprendizagens e o aumento de competências; na possibilidade das metodologias PBL trazerem valor acrescentado, essencialmente no início da carreira profissional; e nas diferenças de percepção sobre o tipo de competências realmente valorizadas pelas entidades empregadoras.  Instituto Superior de Contabilidade e Administração da Universidade de Aveiro2010-01-01T00:00:00Zotherinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ei.v0i1.6826oai:proa.ua.pt:article/6826Estudos do ISCA; No 1 (2010)Estudos do ISCA; n.º 1 (2010)1646-48500873-2019reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/estudosdoisca/article/view/6826https://doi.org/10.34624/ei.v0i1.6826https://proa.ua.pt/index.php/estudosdoisca/article/view/6826/5008https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Margarida Maria Solteiro Martins2022-09-22T16:24:22Zoai:proa.ua.pt:article/6826Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:59:32.994980Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Professional competences and learning processes PBL
Competências profissionais, aprendizagens e metodologias PBL
title Professional competences and learning processes PBL
spellingShingle Professional competences and learning processes PBL
Pinheiro, Margarida Maria Solteiro Martins
title_short Professional competences and learning processes PBL
title_full Professional competences and learning processes PBL
title_fullStr Professional competences and learning processes PBL
title_full_unstemmed Professional competences and learning processes PBL
title_sort Professional competences and learning processes PBL
author Pinheiro, Margarida Maria Solteiro Martins
author_facet Pinheiro, Margarida Maria Solteiro Martins
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Margarida Maria Solteiro Martins
description The main objective of the present work is to analyze and interpret the way changes promoted by PBL methodologies (either as project-based learning or problem-based learning) produce implications for the learning processes in vocational higher education.Path analyses were carried out to evaluate possible changes to the graduates’ profile. The first path analysis investigates if there is any kind of change at the level of how students access and produce knowledge. The second path analysis assesses to what extent PBL contributes to a more professionalized profile.As the main contributions of this study, we highlight: there seems that the transference of previous knowledge to new situations enables integration and consolidation of learning, with a particular magnitude in the increment of competences; PBL methodologies seem to add more value essentially at the beginning of the graduates’ professional career; and there are differences in perception of the type of competencies truly valued by employers.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv other
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/other
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ei.v0i1.6826
oai:proa.ua.pt:article/6826
url https://doi.org/10.34624/ei.v0i1.6826
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/6826
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/estudosdoisca/article/view/6826
https://doi.org/10.34624/ei.v0i1.6826
https://proa.ua.pt/index.php/estudosdoisca/article/view/6826/5008
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Superior de Contabilidade e Administração da Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Instituto Superior de Contabilidade e Administração da Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Estudos do ISCA; No 1 (2010)
Estudos do ISCA; n.º 1 (2010)
1646-4850
0873-2019
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130462545772544