Professional competences and learning processes PBL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ei.v0i1.6826 |
Resumo: | The main objective of the present work is to analyze and interpret the way changes promoted by PBL methodologies (either as project-based learning or problem-based learning) produce implications for the learning processes in vocational higher education.Path analyses were carried out to evaluate possible changes to the graduates’ profile. The first path analysis investigates if there is any kind of change at the level of how students access and produce knowledge. The second path analysis assesses to what extent PBL contributes to a more professionalized profile.As the main contributions of this study, we highlight: there seems that the transference of previous knowledge to new situations enables integration and consolidation of learning, with a particular magnitude in the increment of competences; PBL methodologies seem to add more value essentially at the beginning of the graduates’ professional career; and there are differences in perception of the type of competencies truly valued by employers. |
id |
RCAP_1dd6d23cbe700b345324434a4003d43f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/6826 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Professional competences and learning processes PBLCompetências profissionais, aprendizagens e metodologias PBLThe main objective of the present work is to analyze and interpret the way changes promoted by PBL methodologies (either as project-based learning or problem-based learning) produce implications for the learning processes in vocational higher education.Path analyses were carried out to evaluate possible changes to the graduates’ profile. The first path analysis investigates if there is any kind of change at the level of how students access and produce knowledge. The second path analysis assesses to what extent PBL contributes to a more professionalized profile.As the main contributions of this study, we highlight: there seems that the transference of previous knowledge to new situations enables integration and consolidation of learning, with a particular magnitude in the increment of competences; PBL methodologies seem to add more value essentially at the beginning of the graduates’ professional career; and there are differences in perception of the type of competencies truly valued by employers.O principal objective do presente trabalho centra-se na análise e interpretação das formas como as alterações promovidas pela utilização de metodologias PBL (quer numa vertente de project-based learning quer de problem-based learning) produzem implicações ao nível dos processos de aprendizagem no ensino superior profissionalizante.Suportados por diferentes questões de investigação, foi possível avaliar sobre possíveis mudanças ao nível do perfil de um graduado. Numa primeira linha questionámo-nos sobre se existe alguma alteração na forma como os estudantes acedem e produzem conhecimento. Numa segunda linha, procurámos avaliar em que medida a utilização de metodologias PBL contribui para um perfil mais profissionalizante do graduado. Consideramos que os principais contributos deste trabalho se situam: na transferência de conhecimentos anteriormente obtidos para novas situações, facto que parece permitir a consolidação das aprendizagens e o aumento de competências; na possibilidade das metodologias PBL trazerem valor acrescentado, essencialmente no início da carreira profissional; e nas diferenças de percepção sobre o tipo de competências realmente valorizadas pelas entidades empregadoras. Instituto Superior de Contabilidade e Administração da Universidade de Aveiro2010-01-01T00:00:00Zotherinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ei.v0i1.6826oai:proa.ua.pt:article/6826Estudos do ISCA; No 1 (2010)Estudos do ISCA; n.º 1 (2010)1646-48500873-2019reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/estudosdoisca/article/view/6826https://doi.org/10.34624/ei.v0i1.6826https://proa.ua.pt/index.php/estudosdoisca/article/view/6826/5008https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Margarida Maria Solteiro Martins2022-09-22T16:24:22Zoai:proa.ua.pt:article/6826Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:59:32.994980Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professional competences and learning processes PBL Competências profissionais, aprendizagens e metodologias PBL |
title |
Professional competences and learning processes PBL |
spellingShingle |
Professional competences and learning processes PBL Pinheiro, Margarida Maria Solteiro Martins |
title_short |
Professional competences and learning processes PBL |
title_full |
Professional competences and learning processes PBL |
title_fullStr |
Professional competences and learning processes PBL |
title_full_unstemmed |
Professional competences and learning processes PBL |
title_sort |
Professional competences and learning processes PBL |
author |
Pinheiro, Margarida Maria Solteiro Martins |
author_facet |
Pinheiro, Margarida Maria Solteiro Martins |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Margarida Maria Solteiro Martins |
description |
The main objective of the present work is to analyze and interpret the way changes promoted by PBL methodologies (either as project-based learning or problem-based learning) produce implications for the learning processes in vocational higher education.Path analyses were carried out to evaluate possible changes to the graduates’ profile. The first path analysis investigates if there is any kind of change at the level of how students access and produce knowledge. The second path analysis assesses to what extent PBL contributes to a more professionalized profile.As the main contributions of this study, we highlight: there seems that the transference of previous knowledge to new situations enables integration and consolidation of learning, with a particular magnitude in the increment of competences; PBL methodologies seem to add more value essentially at the beginning of the graduates’ professional career; and there are differences in perception of the type of competencies truly valued by employers. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
other info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/other |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ei.v0i1.6826 oai:proa.ua.pt:article/6826 |
url |
https://doi.org/10.34624/ei.v0i1.6826 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/6826 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/estudosdoisca/article/view/6826 https://doi.org/10.34624/ei.v0i1.6826 https://proa.ua.pt/index.php/estudosdoisca/article/view/6826/5008 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Superior de Contabilidade e Administração da Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Superior de Contabilidade e Administração da Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos do ISCA; No 1 (2010) Estudos do ISCA; n.º 1 (2010) 1646-4850 0873-2019 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130462545772544 |